Pointillé: Różnice pomiędzy wersjami
Z Leksykon oprawoznawczy
(Nie pokazano 3 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 5: | Linia 5: | ||
*2. Fers pointillés (franc. tłoki punktowane), zazwyczaj niewielkich rozmiarów tłoki (petit fers) o charakterystycznych, kropkowanych konturach i detalach wewnętrznych. Mają kształt kwiatonu, nerki, petite tête, spirali, woluty filigranowej, jak również drobnych kropkowań w typie fond pointillé. Złocone wyciski takich tłoków, wraz z wachlarzami oraz delikatną koronką obramień okładzin, składają się na filigranowe dekoracje opraw od lat 20. XVII w. do ok. poł. XVIII w. Jednakże ich genezy należy upatrywać w motywach dekoracyjnych na francuskich oprawach à la fanfare z 2 poł. XVI w. oraz w kropkowaniach ówczesnych opraw kartuszowych; | *2. Fers pointillés (franc. tłoki punktowane), zazwyczaj niewielkich rozmiarów tłoki (petit fers) o charakterystycznych, kropkowanych konturach i detalach wewnętrznych. Mają kształt kwiatonu, nerki, petite tête, spirali, woluty filigranowej, jak również drobnych kropkowań w typie fond pointillé. Złocone wyciski takich tłoków, wraz z wachlarzami oraz delikatną koronką obramień okładzin, składają się na filigranowe dekoracje opraw od lat 20. XVII w. do ok. poł. XVIII w. Jednakże ich genezy należy upatrywać w motywach dekoracyjnych na francuskich oprawach à la fanfare z 2 poł. XVI w. oraz w kropkowaniach ówczesnych opraw kartuszowych; | ||
− | *3. Mille points dekoracja (fr. décor à mille points), złocona dekoracja okładzin składająca się z licznych kropkowań (perełkowań), między którymi widnieją drobne motywy floralne (kwiatki, listki, rozetki). W przypadku kompartymentów grzbietu kropkowania stanowią tło dla centralnego elementu (przeważnie pustego okręgu) oraz promieniście zakomponowanych motywów floralnych (kwiatony, liście, wici roślinne) i drobnych okręgów. Liczne odmiany takich wzorów spopularyzował na | + | *3. Mille points dekoracja (fr. décor à mille points), złocona dekoracja okładzin składająca się z licznych kropkowań (perełkowań), między którymi widnieją drobne motywy floralne (kwiatki, listki, rozetki). W przypadku kompartymentów grzbietu kropkowania stanowią tło dla centralnego elementu (przeważnie pustego okręgu) oraz promieniście zakomponowanych motywów floralnych (kwiatony, liście, wici roślinne) i drobnych okręgów. Liczne odmiany takich wzorów spopularyzował na przełomie XVIII-XIX w. francuski introligator Jean-Claude Bozerian. |
==Zobacz też== | ==Zobacz też== | ||
Linia 18: | Linia 18: | ||
[[Kwiaton]] <br> | [[Kwiaton]] <br> | ||
[[Nerka]] <br> | [[Nerka]] <br> | ||
+ | [[Perełkowanie]] <br> | ||
[[Petite tête]] <br> | [[Petite tête]] <br> | ||
[[Spirala]] <br> | [[Spirala]] <br> | ||
Linia 33: | Linia 34: | ||
Plik:Pointille 2b.jpg | Ad. 2: Dekoracja filigranowa (pointillé) zwierciadła na oprawie z XVII w. | Plik:Pointille 2b.jpg | Ad. 2: Dekoracja filigranowa (pointillé) zwierciadła na oprawie z XVII w. | ||
Plik:Pointille, Oprawy z warsztatu J.C Bozeriana z dekoracją grzbietu mille points, wg Culot 1979.jpg |Ad. 3: Oprawy z warsztatu J.C Bozeriana z dekoracją grzbietu mille points, repr. wg: Culot 1979 | Plik:Pointille, Oprawy z warsztatu J.C Bozeriana z dekoracją grzbietu mille points, wg Culot 1979.jpg |Ad. 3: Oprawy z warsztatu J.C Bozeriana z dekoracją grzbietu mille points, repr. wg: Culot 1979 | ||
− | + | Plik:Pointille, a mille points, Bozerian, pocz. XIX w., Im Zeichen von Anker...2005.jpg | Ad. 3: Oprawa z warsztatu J.C Bozeriana z dekoracją mille points, pocz. XIX w., repr. wg: Im Zeichen von Anker..., 2005 | |
Linia 46: | Linia 47: | ||
# von Arnim 1992, nr kat. 42, 80-81, 83-85 i in.; | # von Arnim 1992, nr kat. 42, 80-81, 83-85 i in.; | ||
# Devauchelle 1995, s. 87, 91, 94-101 i in.; | # Devauchelle 1995, s. 87, 91, 94-101 i in.; | ||
+ | # Hohl 1997, s. 57-59; | ||
# Laffitte, Le Bars 1999, nr kat. 84, 86, 103-104 i in.; | # Laffitte, Le Bars 1999, nr kat. 84, 86, 103-104 i in.; | ||
# Macchi F. i L. 2002, s. 310, 380, 386. | # Macchi F. i L. 2002, s. 310, 380, 386. |
Aktualna wersja na dzień 22:15, 1 paź 2021
Spis treści
Pointillé
- 1. Fond pointillé (franc.: kropkowane tło): gęsto rozmieszczone, złote kropki (perełkowania) wybijane z puncy, stanowiące tło dla bogatych kompozycji z wstęg, arabesek i rollwerków na francuskich oprawach 2 poł. XVI w. (zwłaszcza na oprawach o kartuszowej dekoracji).
- 2. Fers pointillés (franc. tłoki punktowane), zazwyczaj niewielkich rozmiarów tłoki (petit fers) o charakterystycznych, kropkowanych konturach i detalach wewnętrznych. Mają kształt kwiatonu, nerki, petite tête, spirali, woluty filigranowej, jak również drobnych kropkowań w typie fond pointillé. Złocone wyciski takich tłoków, wraz z wachlarzami oraz delikatną koronką obramień okładzin, składają się na filigranowe dekoracje opraw od lat 20. XVII w. do ok. poł. XVIII w. Jednakże ich genezy należy upatrywać w motywach dekoracyjnych na francuskich oprawach à la fanfare z 2 poł. XVI w. oraz w kropkowaniach ówczesnych opraw kartuszowych;
- 3. Mille points dekoracja (fr. décor à mille points), złocona dekoracja okładzin składająca się z licznych kropkowań (perełkowań), między którymi widnieją drobne motywy floralne (kwiatki, listki, rozetki). W przypadku kompartymentów grzbietu kropkowania stanowią tło dla centralnego elementu (przeważnie pustego okręgu) oraz promieniście zakomponowanych motywów floralnych (kwiatony, liście, wici roślinne) i drobnych okręgów. Liczne odmiany takich wzorów spopularyzował na przełomie XVIII-XIX w. francuski introligator Jean-Claude Bozerian.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
À la fanfare oprawy
Filigranowa dekoracja
À gerbe dekoracja
À la grotesque dekoracja
Kartuszowa dekoracja
Koronka
Kwiaton
Nerka
Perełkowanie
Petite tête
Spirala
Wachlarz
Woluta filigranowa
Grafika
Przypisy
- Lewicka-Kamińska 1972, s. 58;
- Devaux 1977, s. 82, 114-147, 182-183;
- Culot 1979, tabl. IX, XXXI-XXXV;
- Mazal 1990, il. 131, 176, 179-184 i in.;
- von Arnim 1992, nr kat. 42, 80-81, 83-85 i in.;
- Devauchelle 1995, s. 87, 91, 94-101 i in.;
- Hohl 1997, s. 57-59;
- Laffitte, Le Bars 1999, nr kat. 84, 86, 103-104 i in.;
- Macchi F. i L. 2002, s. 310, 380, 386.
Autor: A.W.