Liść: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Grafika)
 
(Nie pokazano 4 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 5: Linia 5:
 
Na wczesnośredniowiecznych oprawach ksiąg liturgicznych przeważnie w obrębie akantoidalnych wici. Ślepo wyciskane oprawy romańskie często zdobiono zwielokrotnionymi motywami palmety, tworzącymi palmetowy ornament. Różne formy motywu liścia zyskały na znaczeniu w gotyku, gdy oprócz palmet powszechnie ukazywano trójliść, czteroliść, ulistnione kwiatony, rzadziej koniczyny liść. Szczególną rolę w dekoracji opraw późnogotyckich XV-pocz. XVI w. odegrały liście akantu: ze zmultiplikowanych motywów wyciskanych z tłoków tworzono układy ornamentalne w ramach i zwierciadłach okładzin; z kolei połączeniu z gałęzią (konarem), a często też rozetą, tworzyły wzór ''arbor vitae''; były też masowo ukazywane na mosiężnych zapięciach.
 
Na wczesnośredniowiecznych oprawach ksiąg liturgicznych przeważnie w obrębie akantoidalnych wici. Ślepo wyciskane oprawy romańskie często zdobiono zwielokrotnionymi motywami palmety, tworzącymi palmetowy ornament. Różne formy motywu liścia zyskały na znaczeniu w gotyku, gdy oprócz palmet powszechnie ukazywano trójliść, czteroliść, ulistnione kwiatony, rzadziej koniczyny liść. Szczególną rolę w dekoracji opraw późnogotyckich XV-pocz. XVI w. odegrały liście akantu: ze zmultiplikowanych motywów wyciskanych z tłoków tworzono układy ornamentalne w ramach i zwierciadłach okładzin; z kolei połączeniu z gałęzią (konarem), a często też rozetą, tworzyły wzór ''arbor vitae''; były też masowo ukazywane na mosiężnych zapięciach.
  
W renesansie, pod wpływem zdobnictwa islamskiego, szczególne znaczenie zyskały liście poddane silnej stylizacji. Ich różne formy wkomponowywano w maureskę, w XVI w. również w maureskowo-wstęgowy ornament, lub w skromniejsze ornamenty floralne o islamizującej formie. Na pocz. XVI w., za sprawą opraw aldyńskich, rozpowszechnił się motyw listka aldyńskiego. Motyw ten, wraz z trójlistkiem włoskim stał się bardzo popularny także w polskim (zwłaszcza krakowskim) introligatorstwie 1 poł. XVI w. Z nurtem antykizującym w dekoracji opraw europejskich XVI w. wiąże się arabeska (popularna np. na radełkach) i wieniec laurowy. W 2 poł. XVI w. rozpowszechnił się też palmetowo-arkadkowy ornament. Generalnie do Włoch ograniczone było zaś stosowanie liścia podbiału i kwiatu lotosu wzoru.  Pod kon. XVI w. rozprzestrzenił się we Francji gałązkowo-liściasty wzór ''branchages'', wkomponowywany m.in. w dekorację opraw à la fanfare. Na oprawach barokowych chętnie ukazywano zornamentalizowane, bujne liście m.in. o formach akantowych wkomponowane w profuzję innych zdobień. W superekslibrisach z tej epoki wielką popularność zyskały palmowe gałązki oraz oliwne gałązki, a od schyłku XVII w. także koronka Luwru. W XVIII w. strzępiaste, zakrzywione i wydłużone liście (najczęściej wyciskane z tłoków) były powszechnym składnikiem dekoracji koronkowych opraw rokokowych. Chętnie ukazywano je też na barwnych oprawach mozaikowych. Na oprawach klasycystycznych i empirowych, oprócz tradycyjnych motywów i ornamentów (np. anthemion, palmeta) wielką popularność zyskała winna latorośl.  
+
W renesansie, pod wpływem zdobnictwa islamskiego, szczególne znaczenie zyskały liście poddane silnej stylizacji. Ich różne formy wkomponowywano w maureskę, w XVI w. również w maureskowo-wstęgowy ornament, lub w skromniejsze ornamenty floralne o islamizującej formie. Na pocz. XVI w., za sprawą opraw aldyńskich, rozpowszechnił się motyw listka aldyńskiego. Motyw ten, wraz z trójlistkiem włoskim stał się bardzo popularny także w polskim (zwłaszcza krakowskim) introligatorstwie 1 poł. XVI w. Z nurtem antykizującym w dekoracji opraw europejskich XVI w. wiąże się arabeska (popularna np. na radełkach) i wieniec laurowy. W 2 poł. XVI w. rozpowszechnił się też palmetowo-arkadkowy ornament. Generalnie do Włoch ograniczone było zaś stosowanie liścia podbiału i kwiatu lotosu wzoru.  Pod kon. XVI w. rozprzestrzenił się we Francji gałązkowo-liściasty wzór ''branchages'', wkomponowywany m.in. w dekorację opraw à la fanfare. Na oprawach barokowych chętnie ukazywano zornamentalizowane, bujne liście m.in. o formach akantowych wkomponowane w profuzję innych zdobień. W superekslibrisach z tej epoki wielką popularność zyskały palmowe gałązki oraz oliwne gałązki, a od schyłku XVII w. także koronka Luwru. W XVIII w. strzępiaste, zakrzywione i wydłużone liście (najczęściej wyciskane z tłoków) były powszechnym składnikiem dekoracji koronkowych opraw rokokowych. Chętnie ukazywano je też na barwnych oprawach mozaikowych. Na oprawach klasycystycznych i empirowych, oprócz tradycyjnych motywów i ornamentów (np. anthemion, palmeta) wielką popularność zyskała winorośl.  
  
 
Efektowne, bogato ulistnione bukiety widnieją na licznych oprawach romantycznych (m.in. haftowanych). Do bujnych, liściastych dekoracji w duchu barokowym i rokokowym powrócono na oprawach historyzujących XIX-pocz. XX w. Liście kwiatów i pnączy o płynnej, wijącej się formie są wyróżnikiem opraw secesyjnych z kon. XIX-pocz. XX w. Mimo radykalnych przemian w zdobnictwie opraw XX-XXI w. (np. oprawy ''art déco'' i awangardowe) niezmiennie motyw ten cieszy się sporą popularnością (np. dzieła F. J. Radziszewskiego, firmy Kurtiak i Ley i in.).               
 
Efektowne, bogato ulistnione bukiety widnieją na licznych oprawach romantycznych (m.in. haftowanych). Do bujnych, liściastych dekoracji w duchu barokowym i rokokowym powrócono na oprawach historyzujących XIX-pocz. XX w. Liście kwiatów i pnączy o płynnej, wijącej się formie są wyróżnikiem opraw secesyjnych z kon. XIX-pocz. XX w. Mimo radykalnych przemian w zdobnictwie opraw XX-XXI w. (np. oprawy ''art déco'' i awangardowe) niezmiennie motyw ten cieszy się sporą popularnością (np. dzieła F. J. Radziszewskiego, firmy Kurtiak i Ley i in.).               
Linia 16: Linia 16:
 
[[Arabeska]] <br>
 
[[Arabeska]] <br>
 
[[Arbor vitae]] <br>
 
[[Arbor vitae]] <br>
[[Branchages]] <br>
+
[[Branchage]] <br>
 
[[Czteroliść]] <br>
 
[[Czteroliść]] <br>
 
[[Floralna dekoracja]] <br>
 
[[Floralna dekoracja]] <br>
Linia 22: Linia 22:
 
[[Koniczyny liść]] <br>
 
[[Koniczyny liść]] <br>
 
[[Koronka Luwru]] <br>
 
[[Koronka Luwru]] <br>
[[Kwiatu lotosu wzór] <br>
+
[[Kwiatu lotosu wzór]] <br>
 
[[Listek aldyński]] <br>
 
[[Listek aldyński]] <br>
 
[[Liść podbiału]] <br>
 
[[Liść podbiału]] <br>
Linia 36: Linia 36:
 
[[Wić roślinna]] <br>
 
[[Wić roślinna]] <br>
 
[[Wieniec]] <br>
 
[[Wieniec]] <br>
[[Winna latorośl]] <br>
+
[[Winorośl]] <br>
  
 
==Grafika==
 
==Grafika==
  
 
<gallery>
 
<gallery>
File:Bookbinders_2.jpg|Obrazek 1
+
 
 
Plik:Liść, Liść akantu w obrębie wici na plakietce z kości słoniowej, oprawa ewangeliarza, IX w., fot. wg Ganz 2015.jpg | Liść akantu w obrębie wici na plakietce z kości słoniowej, oprawa ewangeliarza, IX w., fot. wg Ganz 2015
 
Plik:Liść, Liść akantu w obrębie wici na plakietce z kości słoniowej, oprawa ewangeliarza, IX w., fot. wg Ganz 2015.jpg | Liść akantu w obrębie wici na plakietce z kości słoniowej, oprawa ewangeliarza, IX w., fot. wg Ganz 2015
 
Plik:Liść, Przykłady motywu liścia w dekoracji opraw gotyckich, rys. wg Schwenke, Schunke 1979.jpg | Przykłady motywu liścia w dekoracji opraw gotyckich, rys. wg Schwenke, Schunke 1979
 
Plik:Liść, Przykłady motywu liścia w dekoracji opraw gotyckich, rys. wg Schwenke, Schunke 1979.jpg | Przykłady motywu liścia w dekoracji opraw gotyckich, rys. wg Schwenke, Schunke 1979

Aktualna wersja na dzień 21:59, 9 sie 2022

(ang. leaf, fr. feuille, niem. Blatt)

Podstawowy element floralnych dekoracji na oprawach wszelkiego typu, funkcjonujący w obrębie ornamentów (najczęściej utworzonych techniką zmultiplikowanych wycisków tłoka/tłoków lub wyciskiem radełka bądź filety) oraz jako samodzielny motyw (przeważnie wyciskany tłokiem).

Na wczesnośredniowiecznych oprawach ksiąg liturgicznych przeważnie w obrębie akantoidalnych wici. Ślepo wyciskane oprawy romańskie często zdobiono zwielokrotnionymi motywami palmety, tworzącymi palmetowy ornament. Różne formy motywu liścia zyskały na znaczeniu w gotyku, gdy oprócz palmet powszechnie ukazywano trójliść, czteroliść, ulistnione kwiatony, rzadziej koniczyny liść. Szczególną rolę w dekoracji opraw późnogotyckich XV-pocz. XVI w. odegrały liście akantu: ze zmultiplikowanych motywów wyciskanych z tłoków tworzono układy ornamentalne w ramach i zwierciadłach okładzin; z kolei połączeniu z gałęzią (konarem), a często też rozetą, tworzyły wzór arbor vitae; były też masowo ukazywane na mosiężnych zapięciach.

W renesansie, pod wpływem zdobnictwa islamskiego, szczególne znaczenie zyskały liście poddane silnej stylizacji. Ich różne formy wkomponowywano w maureskę, w XVI w. również w maureskowo-wstęgowy ornament, lub w skromniejsze ornamenty floralne o islamizującej formie. Na pocz. XVI w., za sprawą opraw aldyńskich, rozpowszechnił się motyw listka aldyńskiego. Motyw ten, wraz z trójlistkiem włoskim stał się bardzo popularny także w polskim (zwłaszcza krakowskim) introligatorstwie 1 poł. XVI w. Z nurtem antykizującym w dekoracji opraw europejskich XVI w. wiąże się arabeska (popularna np. na radełkach) i wieniec laurowy. W 2 poł. XVI w. rozpowszechnił się też palmetowo-arkadkowy ornament. Generalnie do Włoch ograniczone było zaś stosowanie liścia podbiału i kwiatu lotosu wzoru. Pod kon. XVI w. rozprzestrzenił się we Francji gałązkowo-liściasty wzór branchages, wkomponowywany m.in. w dekorację opraw à la fanfare. Na oprawach barokowych chętnie ukazywano zornamentalizowane, bujne liście m.in. o formach akantowych wkomponowane w profuzję innych zdobień. W superekslibrisach z tej epoki wielką popularność zyskały palmowe gałązki oraz oliwne gałązki, a od schyłku XVII w. także koronka Luwru. W XVIII w. strzępiaste, zakrzywione i wydłużone liście (najczęściej wyciskane z tłoków) były powszechnym składnikiem dekoracji koronkowych opraw rokokowych. Chętnie ukazywano je też na barwnych oprawach mozaikowych. Na oprawach klasycystycznych i empirowych, oprócz tradycyjnych motywów i ornamentów (np. anthemion, palmeta) wielką popularność zyskała winorośl.

Efektowne, bogato ulistnione bukiety widnieją na licznych oprawach romantycznych (m.in. haftowanych). Do bujnych, liściastych dekoracji w duchu barokowym i rokokowym powrócono na oprawach historyzujących XIX-pocz. XX w. Liście kwiatów i pnączy o płynnej, wijącej się formie są wyróżnikiem opraw secesyjnych z kon. XIX-pocz. XX w. Mimo radykalnych przemian w zdobnictwie opraw XX-XXI w. (np. oprawy art déco i awangardowe) niezmiennie motyw ten cieszy się sporą popularnością (np. dzieła F. J. Radziszewskiego, firmy Kurtiak i Ley i in.).

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Akant
Anthemion
Arabeska
Arbor vitae
Branchage
Czteroliść
Floralna dekoracja
Gałąź
Koniczyny liść
Koronka Luwru
Kwiatu lotosu wzór
Listek aldyński
Liść podbiału
Maureska
Maureskowo-wstęgowy ornament
Oliwna gałązka
Palmeta
Palmetowo-arkadkowy ornament
Palmetowy ornament
Palmowa gałązka
Trójlistek włoski
Trójliść
Wić roślinna
Wieniec
Winorośl

Grafika

Przypisy

  1. Steenbock 1965, kat. 85, 94 i in.;
  2. Schwenke, Schunke 1979, tabl. 23-78 i in.;
  3. Mazal 1990, kat. 119, 204 i in.;
  4. Macchi F. i L. 2002, s. 188-189;
  5. Wittock 2008, s. 69, 92 i in.;
  6. Voit 2020, kat. 9, 22 i in.

Autor: A.W.