Kwiat: Różnice pomiędzy wersjami
(Utworzono nową stronę "==Kwiat== ==Grafika== <gallery> Plik:Kwiat 5.jpg Plik:Kwiat 9.jpg Plik:Kwiat 6.jpg Plik:Kwiat 2.jpg Plik:Kwiat 1.jpg Plik:Kwiat 10.jpg Plik:Kwiat 7.jpg Plik:Kwiat 4.jpg...") |
(→Zobacz też) |
||
(Nie pokazano 13 wersji utworzonych przez 4 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
==Kwiat== | ==Kwiat== | ||
+ | (kwiatek, kwiecie) (ang. flower, fr. fleur) | ||
+ | |||
+ | Jeden z najpowszechniejszych motywów dekoracji introligatorskiej, funkcjonujący samodzielnie lub jako element ornamentu. Pojęcie k. nastręcza kłopotów nazewniczych, odnosi się bowiem do całej rośliny jak i jej organu rozmnażania (stosowane na to drugie określenie „kwiecie” nie jest precyzyjne, dotycząc raczej zbioru kwiatów – kwiatostanu). Jako samodzielny motyw na oprawach k. ukazywany jest na dwa sposoby: całe rośliny lub ich większe fragmenty oraz samo „kwiecie”. W romanizmie motyw k. ograniczony był do prostych form ornamentalnych (np. czteroliść). Jego rozpowszechnienie i podział na wiele rodzajów nastąpiło w gotyku (XIV-pocz. XVI w.). Wśród nich wyodrębnia się wizerunki „kwiecia” z boku (np. oset, bratek) oraz z góry (trójpłatek, czteropłatek); szczególną kategorią ujęć k. z góry jest rozeta. W gotyckich ujęciach z boku wyróżniają się kwiaty w doniczce lub wazie, o jednej lub trzech ulistnionych łodygach zakończonych „kwieciem”. Typowo gotyckim motywem wyciskanym z tłoków, jest kwiaton, występujący w niezliczonych odmianach i wariantach, z których wiele podlega silnej stylizacji, wymykającej się jasnej kategoryzacji (w literaturze niem. określane zbiorczo jako Blattwerk). Pokrewne kwiatonom są gotyckie tłoki z kwiatów bukietem. Różnokształtne k. widnieją też w obrębie gotyckich →wici roślinnych, wyciskanych z tłoków i radełek. Charakterystycznym rodzajem k., rozpowszechnionym w zdobnictwie gotyckim a później nowożytnym jest lilia. W renesansowym introligatorstwie Włoch k. pojawiał się rzadko, przeważnie w silnej stylizacji jako element arabeski. Motywy pojedynczego lub potrójnego kwiatu, wyciskane zazwyczaj z małych tłoków w narożach ram ornamentalnych, ukazywano na oprawach europejskich przez cały XVI w. W kręgu niemieckim i w Polsce 2-3 ćw. XVI w. chętnie stosowano motyw pąka (pączka) roślinnego. Na przełomie XVI i XVII w. sporą popularność we Francji zyskały drobne, ale precyzyjnie opracowane, motywy k. m.in. na oprawach à la fanfare. Dalsze rozpowszechnienie motywu k. nastąpiło w erze baroku i rokoka: jako centralne elementy dekoracji kompartymentów grzbietu wśród filigranowych dekoracji okładzin, jako główne – malowane i złocone, mozaikowe bądź haftowane – motywy na niewielkich okładzinach (czasami też grzbietach), chętnie wzbogacane motywami ptaków. Jako pojedyncze k. lub detale wici stanowiły popularny składnik bordiur na oprawach z dekoracją pointillé oraz koronkową z XVII-XVIII w. Na oprawach romantycznych i historyzujących ukazywany rzadziej, wrócił do łask pod koniec XIX w. m.in. w mozaikowych dziełach Henriego M. Michela, a na przełomie XIX i XX w. wśród licznych introligatorów secesyjnych. W kolejnych dekadach XX i XXI w., pod wpływem nowych nurtów w zdobnictwie introligatorskim, coraz rzadszy (np. dzieła Franciszka J. Radziszewskiego). | ||
+ | |||
+ | ==Zobacz też== | ||
+ | [[Indeks alfabetyczny]] <br> | ||
+ | [[Czteropłatek ]] <br> | ||
+ | [[Floralna dekoracja ]] <br> | ||
+ | [[Kwiaton ]] <br> | ||
+ | [[Kwiatów bukiet ]] <br> | ||
+ | [[Lilia ]] <br> | ||
+ | [[Liść ]] <br> | ||
+ | [[Pąk]] <br> | ||
+ | [[Rozeta ]] <br> | ||
+ | [[Trójpłatek ]] <br> | ||
==Grafika== | ==Grafika== | ||
Linia 5: | Linia 20: | ||
Plik:Kwiat 5.jpg | Plik:Kwiat 5.jpg | ||
Plik:Kwiat 9.jpg | Plik:Kwiat 9.jpg | ||
+ | Plik:Kwiat 1b.jpg | ||
+ | Plik:Kwiat 2b.jpg | ||
Plik:Kwiat 6.jpg | Plik:Kwiat 6.jpg | ||
Plik:Kwiat 2.jpg | Plik:Kwiat 2.jpg | ||
Linia 19: | Linia 36: | ||
Plik:Kwiat 18.jpg | Plik:Kwiat 18.jpg | ||
Plik:Kwiat 19.jpg | Plik:Kwiat 19.jpg | ||
+ | |||
+ | </gallery> | ||
+ | |||
+ | ==Przypisy== | ||
+ | |||
+ | # Davenport 1899, tabl. 11, 14, 21-23 i in.; | ||
+ | # Michon 1956, tabl. XXI, XXIII-XXIV, XXXII-XXXIV i in; | ||
+ | # Krynicka 1967, tabl. VIII/il. 3; | ||
+ | # Devaux 1977, s. 153-156, 286, 291 i in.; | ||
+ | # Schwenke, Schunke 1979, tabl. 28-78, 171-184, 251-277; | ||
+ | # Schmidt-Künsemüller 1985, s. 233, 241, 251-252 i in.; | ||
+ | # Mazal 1990, il. 185, 188, 197 i in.; | ||
+ | # von Arnim 1992, nr kat./tabl. 107, 193, 201 i in.; | ||
+ | # Karpp-Jacottet, von Rabenau 2000, s. 4-7; | ||
+ | # Tondel 2007, tabl. XLVI. | ||
+ | |||
+ | ---- | ||
+ | Autor: '''A.W.''' |
Aktualna wersja na dzień 20:07, 4 lip 2021
Spis treści
Kwiat
(kwiatek, kwiecie) (ang. flower, fr. fleur)
Jeden z najpowszechniejszych motywów dekoracji introligatorskiej, funkcjonujący samodzielnie lub jako element ornamentu. Pojęcie k. nastręcza kłopotów nazewniczych, odnosi się bowiem do całej rośliny jak i jej organu rozmnażania (stosowane na to drugie określenie „kwiecie” nie jest precyzyjne, dotycząc raczej zbioru kwiatów – kwiatostanu). Jako samodzielny motyw na oprawach k. ukazywany jest na dwa sposoby: całe rośliny lub ich większe fragmenty oraz samo „kwiecie”. W romanizmie motyw k. ograniczony był do prostych form ornamentalnych (np. czteroliść). Jego rozpowszechnienie i podział na wiele rodzajów nastąpiło w gotyku (XIV-pocz. XVI w.). Wśród nich wyodrębnia się wizerunki „kwiecia” z boku (np. oset, bratek) oraz z góry (trójpłatek, czteropłatek); szczególną kategorią ujęć k. z góry jest rozeta. W gotyckich ujęciach z boku wyróżniają się kwiaty w doniczce lub wazie, o jednej lub trzech ulistnionych łodygach zakończonych „kwieciem”. Typowo gotyckim motywem wyciskanym z tłoków, jest kwiaton, występujący w niezliczonych odmianach i wariantach, z których wiele podlega silnej stylizacji, wymykającej się jasnej kategoryzacji (w literaturze niem. określane zbiorczo jako Blattwerk). Pokrewne kwiatonom są gotyckie tłoki z kwiatów bukietem. Różnokształtne k. widnieją też w obrębie gotyckich →wici roślinnych, wyciskanych z tłoków i radełek. Charakterystycznym rodzajem k., rozpowszechnionym w zdobnictwie gotyckim a później nowożytnym jest lilia. W renesansowym introligatorstwie Włoch k. pojawiał się rzadko, przeważnie w silnej stylizacji jako element arabeski. Motywy pojedynczego lub potrójnego kwiatu, wyciskane zazwyczaj z małych tłoków w narożach ram ornamentalnych, ukazywano na oprawach europejskich przez cały XVI w. W kręgu niemieckim i w Polsce 2-3 ćw. XVI w. chętnie stosowano motyw pąka (pączka) roślinnego. Na przełomie XVI i XVII w. sporą popularność we Francji zyskały drobne, ale precyzyjnie opracowane, motywy k. m.in. na oprawach à la fanfare. Dalsze rozpowszechnienie motywu k. nastąpiło w erze baroku i rokoka: jako centralne elementy dekoracji kompartymentów grzbietu wśród filigranowych dekoracji okładzin, jako główne – malowane i złocone, mozaikowe bądź haftowane – motywy na niewielkich okładzinach (czasami też grzbietach), chętnie wzbogacane motywami ptaków. Jako pojedyncze k. lub detale wici stanowiły popularny składnik bordiur na oprawach z dekoracją pointillé oraz koronkową z XVII-XVIII w. Na oprawach romantycznych i historyzujących ukazywany rzadziej, wrócił do łask pod koniec XIX w. m.in. w mozaikowych dziełach Henriego M. Michela, a na przełomie XIX i XX w. wśród licznych introligatorów secesyjnych. W kolejnych dekadach XX i XXI w., pod wpływem nowych nurtów w zdobnictwie introligatorskim, coraz rzadszy (np. dzieła Franciszka J. Radziszewskiego).
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Czteropłatek
Floralna dekoracja
Kwiaton
Kwiatów bukiet
Lilia
Liść
Pąk
Rozeta
Trójpłatek
Grafika
Przypisy
- Davenport 1899, tabl. 11, 14, 21-23 i in.;
- Michon 1956, tabl. XXI, XXIII-XXIV, XXXII-XXXIV i in;
- Krynicka 1967, tabl. VIII/il. 3;
- Devaux 1977, s. 153-156, 286, 291 i in.;
- Schwenke, Schunke 1979, tabl. 28-78, 171-184, 251-277;
- Schmidt-Künsemüller 1985, s. 233, 241, 251-252 i in.;
- Mazal 1990, il. 185, 188, 197 i in.;
- von Arnim 1992, nr kat./tabl. 107, 193, 201 i in.;
- Karpp-Jacottet, von Rabenau 2000, s. 4-7;
- Tondel 2007, tabl. XLVI.
Autor: A.W.