Fantastyczne motywy: Różnice pomiędzy wersjami
(→Zobacz też) |
(→Przypisy) |
||
(Nie pokazano 3 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | + | ==Fantastyczne motywy== | |
Motywy wywodzące się z mitów i baśni, będące wytworami fantazji. odgrywały ważną rolę w zdobnictwie opraw średniowiecza i renesansu, na których pełniły funkcje symboliczne i dekoracyjne. Na niektórych wczesnośredniowiecznych oprawach złotniczych motywy f. zwierząt widnieją w obramieniach okładzin. F. m. są istotnymi elementami wyciskanej z tłoków dekoracji opraw romańskich (XII-pocz. XIII w.): liczne wyobrażenia fantastycznych postaci, stworzeń oraz scen z bestiariuszy, w tym słynnego Physiologusa (smoki, bazyliszki, gryfy, chimery, syreny, centaury, nadzy wojownicy z tarczami i maczugami, trytony, monopody). Smok oraz inne monstra (często wkomponowane w wici roślinne) widnieją na tłokach bizantyńskich. Motywy te przeniknęły do dekoracji opraw gotyckich w kręgu łacińskim, w wielu przypadkach podlegając zmianom formalno-stylowym, obejmującym morfologię ukazywanych stworzeń. Najliczniejsze i najszerzej rozpowszechnione przedstawienia f. m. znajdują się na gotyckich tłokach z XV-pocz. XVI w. Rozbudowanymi układami kompozycyjnymi wici z wkomponowanymi w nie chimerami cechują się dekoracje zwierciadeł niektórych nacinanych opraw z kon. XIV-XV w. Na pokrewnej koncepcji wici z wizerunkami m.in. fantastycznych zwierząt (smok), oparte są dekoracje licznych plakiet niderlandzkich XV-1 poł. XVI w. F. m. spotyka się też na pokaźnych, brązowych okuciach chorałowych ksiąg (XIV-XV w.) oraz okuciach mosiężnych (XV-pocz. XVI w.). Niektóre z f. zwierząt typowych dla opraw gotyckich przetrwały w zdobnictwie opraw renesansowych, głównie jako motywy godeł i klejnotów herbowych oraz trzymacze heraldyczne (gryfy). Wraz z ugruntowywaniem się humanizmu, od przełomu XV-XVI w. na oprawach włoskich popularność zyskały motywy i sceny z mitologii grecko-rzymskiej. Stanowiły one dominującą sferę ikonografii medalionów na kameowych oprawach (np. Sąd Parysa, Orfeusz grający zwierzętom) oraz jako emblematy bibliofilów (np. Pegaz i Apollo na rydwanie, feniks). Na płn. od Alp niezwykłą popularność zyskało w XVI w. radełko z wizerunkami Apolla i muz. Jako emblematy w superekslibrisach wykorzystywano też sceny mitologiczne (np. Ganimedes lecący na orle-Zeusie w superekslibrisie Jana Leopolity młodszego). Od renesansu przez cały okres nowożytny chętnie ukazywaną postacią mitologiczną był amorek. Jednakże z nastaniem baroku znaczenie f. m. wyraźnie zmalało (np. plakietowe wizerunki Ateny na oprawach amsterdamskich XVII-XVIII w.) | Motywy wywodzące się z mitów i baśni, będące wytworami fantazji. odgrywały ważną rolę w zdobnictwie opraw średniowiecza i renesansu, na których pełniły funkcje symboliczne i dekoracyjne. Na niektórych wczesnośredniowiecznych oprawach złotniczych motywy f. zwierząt widnieją w obramieniach okładzin. F. m. są istotnymi elementami wyciskanej z tłoków dekoracji opraw romańskich (XII-pocz. XIII w.): liczne wyobrażenia fantastycznych postaci, stworzeń oraz scen z bestiariuszy, w tym słynnego Physiologusa (smoki, bazyliszki, gryfy, chimery, syreny, centaury, nadzy wojownicy z tarczami i maczugami, trytony, monopody). Smok oraz inne monstra (często wkomponowane w wici roślinne) widnieją na tłokach bizantyńskich. Motywy te przeniknęły do dekoracji opraw gotyckich w kręgu łacińskim, w wielu przypadkach podlegając zmianom formalno-stylowym, obejmującym morfologię ukazywanych stworzeń. Najliczniejsze i najszerzej rozpowszechnione przedstawienia f. m. znajdują się na gotyckich tłokach z XV-pocz. XVI w. Rozbudowanymi układami kompozycyjnymi wici z wkomponowanymi w nie chimerami cechują się dekoracje zwierciadeł niektórych nacinanych opraw z kon. XIV-XV w. Na pokrewnej koncepcji wici z wizerunkami m.in. fantastycznych zwierząt (smok), oparte są dekoracje licznych plakiet niderlandzkich XV-1 poł. XVI w. F. m. spotyka się też na pokaźnych, brązowych okuciach chorałowych ksiąg (XIV-XV w.) oraz okuciach mosiężnych (XV-pocz. XVI w.). Niektóre z f. zwierząt typowych dla opraw gotyckich przetrwały w zdobnictwie opraw renesansowych, głównie jako motywy godeł i klejnotów herbowych oraz trzymacze heraldyczne (gryfy). Wraz z ugruntowywaniem się humanizmu, od przełomu XV-XVI w. na oprawach włoskich popularność zyskały motywy i sceny z mitologii grecko-rzymskiej. Stanowiły one dominującą sferę ikonografii medalionów na kameowych oprawach (np. Sąd Parysa, Orfeusz grający zwierzętom) oraz jako emblematy bibliofilów (np. Pegaz i Apollo na rydwanie, feniks). Na płn. od Alp niezwykłą popularność zyskało w XVI w. radełko z wizerunkami Apolla i muz. Jako emblematy w superekslibrisach wykorzystywano też sceny mitologiczne (np. Ganimedes lecący na orle-Zeusie w superekslibrisie Jana Leopolity młodszego). Od renesansu przez cały okres nowożytny chętnie ukazywaną postacią mitologiczną był amorek. Jednakże z nastaniem baroku znaczenie f. m. wyraźnie zmalało (np. plakietowe wizerunki Ateny na oprawach amsterdamskich XVII-XVIII w.) | ||
Linia 22: | Linia 22: | ||
<gallery> | <gallery> | ||
Plik:Fantastyczne motywy1, romańskie tłoki, XII w., Komornicki 1925, tabl. XXVI.jpg | Fantastyczne motywy na romańskich tłokach z XII w., repr. wg: Komornicki 1925, tabl. XXVI | Plik:Fantastyczne motywy1, romańskie tłoki, XII w., Komornicki 1925, tabl. XXVI.jpg | Fantastyczne motywy na romańskich tłokach z XII w., repr. wg: Komornicki 1925, tabl. XXVI | ||
+ | Plik:Okucia 14.jpg | Chimery (hybrydy) w dekoracji narożnego okucia gotyckiego, XV w., PAN BG, fot. A. Wagner | ||
Plik:Fantastyczne motywy, Tondel il. na s. 156.jpg | Fantastyczna scena walczących "dzikich mężów" w dekoracji mosiężnego zapięcia oprawy gotyckiej, 2 poł. XV w., repr. wg: Tondel 2007, il. na s. 156. | Plik:Fantastyczne motywy, Tondel il. na s. 156.jpg | Fantastyczna scena walczących "dzikich mężów" w dekoracji mosiężnego zapięcia oprawy gotyckiej, 2 poł. XV w., repr. wg: Tondel 2007, il. na s. 156. | ||
+ | Plik:Fantastyczne motywy2, Sąd Parysa na oprawie mediolańskiej dla J. Groliera, ok. 1520, wg Bologna 1998.jpg | Mitologiczna scena sądu Parysa na oprawie mediolańskiej dla J. Groliera, ok. 1520, repr. wg: Bologna 1998 | ||
+ | Plik:Fantastyczne motywy3, Satyr i nimfa na oprawie mediolańskiej dla J. Groliera, ok. 1520, wg Bologna 1998.jpg | Mitologiczna scena z satyrem i nimfą na oprawie mediolańskiej dla J. Groliera, ok. 1520, repr. wg: Bologna 1998. | ||
Plik:Fantastyczne motywy 4, amorek, oprawa wenecka XVI w., Bologna 1998, s. 104.jpg | Motyw amorka na oprawie weneckiej z XVI w., repr wg: Bologna 1998, s. 104 | Plik:Fantastyczne motywy 4, amorek, oprawa wenecka XVI w., Bologna 1998, s. 104.jpg | Motyw amorka na oprawie weneckiej z XVI w., repr wg: Bologna 1998, s. 104 | ||
Plik:Fantastyczne motywy, Apollo na rydwanie, oprawa rzymska ok. poł. XVI w., Bologna 1998, s. 108.jpg | Motyw Apolla na rydwanie, oprawa rzymska z ok. poł. XVI w., repr. wg: Bologna 1998, s. 108 | Plik:Fantastyczne motywy, Apollo na rydwanie, oprawa rzymska ok. poł. XVI w., Bologna 1998, s. 108.jpg | Motyw Apolla na rydwanie, oprawa rzymska z ok. poł. XVI w., repr. wg: Bologna 1998, s. 108 | ||
Linia 32: | Linia 35: | ||
# Komornicki 1925, tabl. XXVI/il. 23-26; | # Komornicki 1925, tabl. XXVI/il. 23-26; | ||
− | # Nixon 1965, nr kat. 2-5; | + | # Nixon 1965, nr kat. 2-5; |
+ | # Goldschmidt 1967, t. 2, tabl. XLI, XLV-XLVII, LXXXVII i in.; | ||
# Hobson 1975, s. …; | # Hobson 1975, s. …; | ||
# Schwenke, Schunke 1979, tabl. 22, 85-86, 90 i in.; | # Schwenke, Schunke 1979, tabl. 22, 85-86, 90 i in.; |
Aktualna wersja na dzień 20:39, 1 paź 2021
Spis treści
Fantastyczne motywy
Motywy wywodzące się z mitów i baśni, będące wytworami fantazji. odgrywały ważną rolę w zdobnictwie opraw średniowiecza i renesansu, na których pełniły funkcje symboliczne i dekoracyjne. Na niektórych wczesnośredniowiecznych oprawach złotniczych motywy f. zwierząt widnieją w obramieniach okładzin. F. m. są istotnymi elementami wyciskanej z tłoków dekoracji opraw romańskich (XII-pocz. XIII w.): liczne wyobrażenia fantastycznych postaci, stworzeń oraz scen z bestiariuszy, w tym słynnego Physiologusa (smoki, bazyliszki, gryfy, chimery, syreny, centaury, nadzy wojownicy z tarczami i maczugami, trytony, monopody). Smok oraz inne monstra (często wkomponowane w wici roślinne) widnieją na tłokach bizantyńskich. Motywy te przeniknęły do dekoracji opraw gotyckich w kręgu łacińskim, w wielu przypadkach podlegając zmianom formalno-stylowym, obejmującym morfologię ukazywanych stworzeń. Najliczniejsze i najszerzej rozpowszechnione przedstawienia f. m. znajdują się na gotyckich tłokach z XV-pocz. XVI w. Rozbudowanymi układami kompozycyjnymi wici z wkomponowanymi w nie chimerami cechują się dekoracje zwierciadeł niektórych nacinanych opraw z kon. XIV-XV w. Na pokrewnej koncepcji wici z wizerunkami m.in. fantastycznych zwierząt (smok), oparte są dekoracje licznych plakiet niderlandzkich XV-1 poł. XVI w. F. m. spotyka się też na pokaźnych, brązowych okuciach chorałowych ksiąg (XIV-XV w.) oraz okuciach mosiężnych (XV-pocz. XVI w.). Niektóre z f. zwierząt typowych dla opraw gotyckich przetrwały w zdobnictwie opraw renesansowych, głównie jako motywy godeł i klejnotów herbowych oraz trzymacze heraldyczne (gryfy). Wraz z ugruntowywaniem się humanizmu, od przełomu XV-XVI w. na oprawach włoskich popularność zyskały motywy i sceny z mitologii grecko-rzymskiej. Stanowiły one dominującą sferę ikonografii medalionów na kameowych oprawach (np. Sąd Parysa, Orfeusz grający zwierzętom) oraz jako emblematy bibliofilów (np. Pegaz i Apollo na rydwanie, feniks). Na płn. od Alp niezwykłą popularność zyskało w XVI w. radełko z wizerunkami Apolla i muz. Jako emblematy w superekslibrisach wykorzystywano też sceny mitologiczne (np. Ganimedes lecący na orle-Zeusie w superekslibrisie Jana Leopolity młodszego). Od renesansu przez cały okres nowożytny chętnie ukazywaną postacią mitologiczną był amorek. Jednakże z nastaniem baroku znaczenie f. m. wyraźnie zmalało (np. plakietowe wizerunki Ateny na oprawach amsterdamskich XVII-XVIII w.)
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Amorek
Bazyliszek
Centaur
Chimera
chorałowych ksiąg oprawy
Gryf
Kameowe oprawy
Monopod
Smok
Syrena
Tryton
Grafika
Przypisy
- Komornicki 1925, tabl. XXVI/il. 23-26;
- Nixon 1965, nr kat. 2-5;
- Goldschmidt 1967, t. 2, tabl. XLI, XLV-XLVII, LXXXVII i in.;
- Hobson 1975, s. …;
- Schwenke, Schunke 1979, tabl. 22, 85-86, 90 i in.;
- Schmidt-Künsemüller 1985, s. 199-202, 205-206, 219-221 i in.;
- Sipayłło 1988, tabl. 27;
- von Arnim 1992, nr kat. 30-32;
- Mazal 1996, s. 172-199;
- Bologna 1998, s. 47, 93-95, 108;
- Hobson 1999, s. …;
- Macchi F. i L. 2007, tabl. 16, 56-58;
- Tondel 2007, il. na s. 156.
Autor: A.W.