Kobergerowskie oprawy
Pojęcie stosowane wobec opraw późnogotyckich wykonanych przez introligatorskich kooperantów norymberskiego drukarza, wydawcy i księgarza – Antona Kobergera († 1513), wedle ujednoliconych formuł materiałowo-technicznych i dekoracyjnych. Praktykę tę, zaliczaną do początków wydawniczych opraw, wprowadził Koberger z myślą o koncentracji zysków zarówno ze sprzedaży druków tłoczonych w jego firmie, jak też ich iluminowania oraz oprawiania. Z jednej strony ograniczała ona nakład pracy (a tym samym koszty) nad wykonaniem opraw, a z drugiej zapewniała ich efektowny i modny wygląd. Typowe k. o. sporządzane były z fazowanych desek oblekanych wołową lub świńską skórą. Okładziny zaopatrywano w centralne i narożne okucia mosiężne o relatywnie bogatej, plastycznej formie, uzyskiwanej przez tzw. clausurmacherów w zmechanizowany sposób (zob. sztancowana dekoracja, zn. 1). Podobnie opracowywano mosiężne zapięcia, montowane przy dłuższej krawędzi okładzin. Dekorację wykonywano na ślepo, złocenia ograniczając do napisów, a niekiedy też drobniejszych elementów kompozycji. Posługiwano się przy tym strychulcem i stosunkowo ograniczonym zasobem tłoków. W niektórych przypadkach stosowano też klocki drzeworytnicze (określane również jako plakiety), którymi multiplikowano dekorację zwierciadła bądź wyciskano napisy i bardziej skomplikowane ornamenty w ramach zwierciadła. Typowe kompozycje k. o. składają się z pokaźnego zwierciadła otoczonego dwustrefową ramą z wydzielonymi, narożnymi polami. Na górnej – bardziej reprezentacyjnej – okładzinie zwierciadło wypełniano przeważnie owocu granatu wzorem, wyciskanym z tłoków lub klocków drzew. Z kolei ramy zdobiono naprzemiennymi motywami rozety i konara oplecionego liściem, tworzącymi wzór arbor vitae, ponadto tłokami z motywami floralnymi i zoomorficznymi, w tym fantastycznymi (szczególnie gryf). W górną-poziomą ramę często wkomponowywano napis tytułowy o teksturowym kroju liter, wyciskany z tłoków literniczych bądź jednego klocka (listwy) drzeworytniczego. Na późniejszych oprawach tej grupy pojawiały się też dekoracje radełkowe, stanowiące innowację radykalnie przyspieszającą tempo prac zdobniczych. Dolnym okładzinom – jako mniej eksponowanym – nadawano znacznie skromniejszą dekorację, np. z uproszczoną wersją rombowego wzoru w zwierciadle. Motywy zdobnicze (zazwyczaj rozety lub arbor vitae) ukazywano też w kompartymentach grzbietu. Rozpowszechnienie się w Europie k. o. chroniących liczne druki z norymberskiej oficyny wywarło ogromny wpływ na introligatorów nie tylko w innych miastach niemieckich, ale też w całej środkowej Europie. Od schyłku XV w. dzieła w „stylu/typie kobergerowskim” powstawały w Krakowie, Poznaniu, Gdańsku, Wrocławiu oraz pomniejszych ośrodkach wytwórczości. Przynajmniej w dwóch pierwszych miastach na popularność charakterystycznej formuły dekoracji opraw wpływała nie tylko obfitość druków Kobergera trafiających na tamtejsze rynki, ale też przypuszczalnie działalność introligatorni kooperujących z filiami (składami) norymberskiego przedsiębiorstwa. Zmierzch tego stylu dekoracji opraw nastąpił w 2 ćw. XVI w. wraz z upowszechnieniem się stylu renesansowego.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Arbor vitae
Gotyckie oprawy
Grafika w introligatorstwie
Gryf
Owocu granatu wzór
Plakietowe oprawy
Rombowy wzór
Rozeta
Sztancowana dekoracja
Wydawnicze oprawy
Grafika
Przypisy
- Schmidt 1928, s. 113-129;
- Goldschmidt 1967, t. 1, s. 20, 37-38;
- Rozsondai 1974, 311-323;
- Rozsondai 1978;
- Schwenke, Schunke 1979;
- von Arnim 1989 II, s. 130-132;
- Tondel 2007, s. 147-175;
- Sauer 2013, il. 2-13-2.14;
- Chlebus 2016 II, s. 41-66;
- Wagner 2020, kat. 156.
Autor: A.W.