Podkładka papierowa: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Grafika)
(Grafika)
Linia 22: Linia 22:
 
Plik:Podkładka papierowa 2b.jpg | Superekslibris Zygmunta Guttetera na podkładce papierowej, Kraków, przed 1591, WBP - Książnica Kopernikańska, Toruń, fot. A. Wagner
 
Plik:Podkładka papierowa 2b.jpg | Superekslibris Zygmunta Guttetera na podkładce papierowej, Kraków, przed 1591, WBP - Książnica Kopernikańska, Toruń, fot. A. Wagner
 
Plik:Podkładka papierowa 2.jpg | Superekslibris szlachcica herbu Półkozic na podkładce papierowej, Polska, 4 ćw. XVI w., BWSD Włocławek, fot. P. Kurek  
 
Plik:Podkładka papierowa 2.jpg | Superekslibris szlachcica herbu Półkozic na podkładce papierowej, Polska, 4 ćw. XVI w., BWSD Włocławek, fot. P. Kurek  
 +
Plik:Podkładka papierowa 1b.jpg | Superekslibris Anny Alojzy z Ostrogskich Chodkiewiczowej na podkładce papierowej, Ostróg lub Lwów, po 1614, WBP - Książnica Kopernikańska, Toruń, fot. T. Dorawa
 
Plik:Podkładka papierowa 1.jpg | Przykład podłużnej podkładki papierowej pod superekslibris napisowy, Polska, pocz. XVII w., BWSD Włocławek, fot. P. Kurek
 
Plik:Podkładka papierowa 1.jpg | Przykład podłużnej podkładki papierowej pod superekslibris napisowy, Polska, pocz. XVII w., BWSD Włocławek, fot. P. Kurek
 
Plik:Podkładka papierowa 4.jpg | Fragment podkładki papierowej i skórzanej powierzchni oprawy  
 
Plik:Podkładka papierowa 4.jpg | Fragment podkładki papierowej i skórzanej powierzchni oprawy  
Linia 28: Linia 29:
 
Plik:Podkładka papierowa 10.jpg | Wtórny superekslibris na podkładce papierowej zasłaniającej pierwotny superekslibris na oprawie  
 
Plik:Podkładka papierowa 10.jpg | Wtórny superekslibris na podkładce papierowej zasłaniającej pierwotny superekslibris na oprawie  
 
Plik:Podkładka papierowa 7.jpg | Wpis i złocony herb na podkładce papierowej wklejony do sztambucha  
 
Plik:Podkładka papierowa 7.jpg | Wpis i złocony herb na podkładce papierowej wklejony do sztambucha  
Plik:Podkładka papierowa 1b.jpg | Superekslibris Anny Alojzy z Ostrogskich Chodkiewiczowej na podkładce papierowej, Ostróg lub Lwów, po 1614, WBP - Książnica Kopernikańska, Toruń, fot. T. Dorawa
 
 
Plik:Podkładka papierowa, prostokątna.jpg | Przykład prostokątnej podkładki papierowej pod wycisk plakiety (widoczne uszkodzenie), Polska, pocz. XVII w.  
 
Plik:Podkładka papierowa, prostokątna.jpg | Przykład prostokątnej podkładki papierowej pod wycisk plakiety (widoczne uszkodzenie), Polska, pocz. XVII w.  
 
Plik:Podkładka papierowa, Przykład silnego uszkodzenia podkładki papierowej z motywem medalionu ornamentalnego, Polska, 2 poł. XVI w., BWSD Włocławek, fot. P. Kurek.jpg | Przykład silnego uszkodzenia podkładki papierowej z motywem medalionu ornamentalnego, Polska, 2 poł. XVI w., BWSD Włocławek, fot. P. Kurek
 
Plik:Podkładka papierowa, Przykład silnego uszkodzenia podkładki papierowej z motywem medalionu ornamentalnego, Polska, 2 poł. XVI w., BWSD Włocławek, fot. P. Kurek.jpg | Przykład silnego uszkodzenia podkładki papierowej z motywem medalionu ornamentalnego, Polska, 2 poł. XVI w., BWSD Włocławek, fot. P. Kurek

Wersja z 12:32, 21 lut 2021

Podkładka papierowa

Niewielkich rozmiarów skrawek papieru barwionego przeważnie na czerwony kolor i przyciętego na kształt owalu lub koła (rzadziej o innym kształcie). Po naklejeniu na skórę oprawy o białym lub żółtym kolorze służy jako podłoże dla wyciskanego z tłoka, klocka lub plakiety motywu, przeważnie herbowego (superekslibris) lub religijnego. Dzięki takiemu zabiegowi złocone elementy tegoż motywu kontrastują z ciemnym tłem podkładki i wspólnie wybijają się z jasnej powierzchni okładziny. P. p. stosowano w polskim introligatorstwie przynajmniej od 2 ćw. XVI w. Ich rozpowszechnienie nastąpiło w 4 ćw. XVI i na pocz. XVII w., co miało związek z rosnącą wówczas popularnością opraw z jasnej skóry ze ślepo wyciskaną dekoracją radełkową. P. p. używano chętnie do eksponowania superekslibrisów o kształcie kolistym lub zbliżonym do koła (np. z herbem w wieńcu laurowym), owalnym (z herbem w owalnym otoku), a także jako tło owalnych medalionów z motywami religijnymi (Baranek Boży, chrystogram, popiersie Chrystusa Salwatora itp.)bądź świeckimi (popiersia profilowe all’antica). Znacznie rzadziej wykorzystywano je jako tło do prostokątnych plakiet wyciskanych z klocka (wyłącznie na oprawach z jasnej, a nie brązowej lub czerwonawej skóry), napisów tytułowych lub superekslibrisów napisowych (w poziomej, długiej listwie wśród radełkowań). Znane są też przypadki posłużenia się p. p. do zamaskowania wcześniejszego superekslibrisu bądź innej dekoracji, na której wyciśnięto wtórny motyw. Praktyka wykorzystywania p. p. zanikła w Rzeczypospolitej w 2 poł. XVII w. Ich delikatność oraz podatność na odklejanie się i odpadanie z powierzchni oprawy sprawiła, że obecnie znaczny procent p. p. jest uszkodzonych (np. częściowo rozdartych) lub niezachowanych (śladem po nich jest okrągłe, owalne itp. wgłębienie pośrodku oprawy, często z reliefowym zarysem pierwotnie wyciśniętego motywu). Pod względem technicznym i funkcjonalnym pokrewne p. p. są niektóre intarsje z ciemnej skóry, służące nie jako dekoracja sama w sobie, ale jako tło do herbów i napisów (np. niektóre dolnośląskie oprawy oblekane świńską skórą, XVI w.), a także podkładki z cienkiej, barwionej skóry, naklejane na tekstylne oprawy jako tło dla centralnych medalionów i ćwierćmedalionów (np. niemieckie orientalizujące oprawy).

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Ćwierćmedalion
Listwa
Medalion
Orientalizujące oprawy
Radełkowe oprawy
Superekslibris

Grafika

Przypisy


Autor: A.W.