Skóry introligatorskie: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Szagryn)
 
(Nie pokazano 100 wersji utworzonych przez 4 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
==Skóry introligatorskie==
 
==Skóry introligatorskie==
(niem. Leder)
+
(ang. leather, skin/hide, niem. Leder, fr. cuir/pour la reliure)
  
Skóra, czyli wygarbowana lub wyprawiona w inny sposób skóra zwierzęca jest używana w introligatorstwie jako materiał obleczeniowy opraw oraz do wykonywania różnych wyrobów galanterii introligatorskiej.
+
Naturalny materiał pochodzenia zwierzęcego, wygarbowana lub wyprawiona w inny sposób skóra zwierzęca używana w introligatorstwie jako materiał obleczeniowy opraw oraz do wykonywania różnych wyrobów galanterii introligatorskiej. Introligatorzy co najmniej od VII w. wykorzystywali skóry do oprawiania książek. Wykorzystywali różne rodzaje skór: cielęcą i wołową, kozią, świńską, baranią, a także skóry zwierząt dzikich i egzotycznych.  
  
Garbniki powodują rozpuszczenie pozostających w skórze białek, co konserwuje skórę przed rozkładem. W pracach introligatorskich używane są skóry pochodzące z różnych zwierząt, pochodzenie, sposób wyprawy i końcowej obróbki tworzy szeroką paletę gatunków skór zróżnicowanych pod względem wyglądu, trwałości i innych cech fizycznych.
+
W drodze garbowania, czyli długotrwałej kąpieli z dodatkiem środków garbujących następuje rozpuszczenie pozostających w skórze białek, co konserwuje skórę przed rozkładem. Do garbowania skór tradycyjną metodą używano kory dębowej, w technice safianniczej – sumaku, zaś białoskórniczej – ałunu i soli kuchennej. W wieku XIX do tych środków dołączyła kora innych drzew: wierzbowa, świerkowa, brzozowa, drewno quebracho, a nadto galasówka, a wreszcie związki chromu. Pierwotnie skóry barwiono farbami naturalnymi: roślinnymi i mineralnymi, w końcu wieku XIX zaczęto stosować farby anilinowe. W pracach introligatorskich używane są skóry pochodzące z różnych zwierząt, pochodzenie, sposób wyprawy i końcowej obróbki tworzy szeroką paletę gatunków skór zróżnicowanych pod względem wyglądu, trwałości i innych cech fizycznych.
Do garbowania skór tradycyjną metodą używano kory dębowej, w technice safianniczej – sumaku, zaś białoskórniczej – ałunu i soli kuchennej. W wieku XIX do tych środków dołączyła kora innych drzew: wierzbowa, świerkowa, brzozowa, drewno quebracho, a nadto galasówka, a wreszcie związki chromu. Pierwotnie skóry barwiono farbami naturalnymi: roślinnymi i mineralnymi, w końcu wieku XIX zaczęto stosować farby anilinowe.
+
  
Introligatorzy wykorzystywali różne rodzaje skór: cielęcą i wołową, kozią, świńską, baranią, a także skóry zwierząt dzikich i egzotycznych
+
Upowszechnienie w XIX w. skór niskiej jakości i nietrwałych: szpaltowanych, wyprawianych chromowo, skór baranich imitujących szlachetniejsze gatunki wywołały reakcję środowisk biblioteczno-konserwatorskich, domagających się dla opraw książek skór trwałych, wysokiej jakości, co miało być uzyskane przez wyprawę garbnikami roślinnymi, stosowanie skór licowych, najlepiej nieszpaltowanych, barwionych trwałymi farbami naturalnymi.
  
+
W XIX/XX w. produkowano szereg tkanin powlekanych, upodabnianych do skóry, tzw. sztuczne skóry.
Do końca wieku XVIII w introligatorzy polscy stosowali głównie gładką skórę cielęcą. Garbowana przez garbarzy czerwonoskórników korą dębową miała naturalny wygląd i nieco przyciemniony kolor . Skóra cielęca jest z natury dość delikatna, jednakże dobrze wyprawiona, okazuje się być bardzo trwała. Do opraw stosowano skóry naturalne, niekiedy introligatorzy zabarwiali je metodą nakrapiania. Dostępne były także skórki barwione na różne kolory i rozmaicie wykończone. Przykładowo, warszawska garbarnia Temler i Szwede oferowała skórki cielęce następujących rodzajów: matowe, świecące, ciemne, półświecące oraz szare . Do opraw dużych, ciężkich tomów (np. ksiąg handlowych) używano bardzo mocnej i elastycznej skóry juchtowej, tj, skóry cielęcej lub bydlęcej wyprawianej sposobem rosyjskim z użyciem olejku brzozowego.
+
Umiejętność wyprawiania cienkich i miękkich skórek barwnych, zwanych wymiennie safianem bądź marokinem była wynalazkiem arabskim, w Polsce safiany wytwarzano już   
+
w XVI wieku , jednakże do połowy wieku XVIII tę technikę wyprawy stosowano tylko      w nielicznych wytwórniach. W roku 1770 wydana została, przełożona z francuskiego Sztuka szafiannika , od tego też czasu datuje się wytwarzanie safianów w Warszawie. Na początku wieku XIX safian stał się bardzo popularnym materiałem introligatorskim, w Warszawie wytwarzali go garbarze: Jan Wittich, Daniel Huml, Jan Temler, August i Jan Lampe, Beniamin Nicke i inni. Z kolei skóry cielęce i owcze garbowano w zakładach G. Weigla, Alberta Horna i Aleksandra Horna .
+
Najlepszej jakości safian wykonywany był ze skóry kóz indyjskich, podobne efekty dawało garbowanie tą samą techniką skór cielęcych oraz z indyjskiej krzyżówki kozy i owcy – tzw. bastarda, aczkolwiek skóry te były mniej trwałe i mocne. Z czasem w Europie zaczęto garbować skóry z tutejszych kóz, a także skóry owcze. Safian jest skórą o fakturze drobno groszkowej, wydobywanej w końcowej fazie garbowania przez wyginanie i wygniatanie płata skóry. Na początku wieku XIX europejskie safiany stosowane do opraw książek posiadały fakturę prążkowaną ; być może była ona efektem wyginania skóry w jednym tylko kierunku. W końcu wieku XIX zaczęto importować afrykańskie skóry kozie o różnych fakturach. Nazwa marokin zaczęła oznaczać jedynie skórę o bardzo grubym i wypukłym groszku pochodzącą od kóz południowoafrykańskich. Marokin jest skórą bardzo grubą, stąd do potrzeb introligatorskich często dostarczano skórę szpaltowaną (rozdwojoną z grubości).
+
Ten sam marokin, szpaltowany a następnie prasowany i polerowany nosił nazwę skóry ecrasé. Z innych skór kozich wymienić można chagrin (szagryn), który wyprawiali Afrykanie, wtłaczając ziarna od strony mizdry. Ponadto do opraw chętnie używano skóry kóz nigeryjskich i pustynnych żyjących w oazach (oasis) z wyrazistą fakturą naturalnych fałdów skóry, oraz skóry kóz Kap (capy), bardzo wytrzymałych choć nieco chropowatych.
+
W wieku XIX skórę cielęcą zaczęto garbować sumakiem, na wzór wyprawy safianowej. Uzyskiwane dzięki temu skóry o jasnej naturalnej barwie, następnie były barwione, a następnie wygniatane przez co uzyskiwały faktury takie jak safian lub chagrin.
+
Do opraw bibliotecznych i nakładowych stosowano także skóry owcze. Skóry te,
+
na skutek bogatego owłosienia owiec, mają lico porowate i są słabsze i mniej trwałe. Skóry owcze garbowano korą dębową, wierzbową bądź sumakiem, najczęściej upodobniając je do skór innego gatunku. Dzięki dalszej obróbce polegającej na barwieniu i wytłaczaniu na gorąco przy użyciu metalowych płyt wytwarzano z nich imitacje skór safianowych, cielęcych, juchtowych a nawet wężowych, krokodylich i innych.  
+
  
===Śródtytuł===
+
Znane są także przypadki wykonywania opraw książek i innych wyrobów galanteryjnych z [[Makabryczne oprawy|ludzkiej skóry]].
  
 +
===Skóra cielęca===
 +
(ang. calf, calfskin, niem. Kalbleder)
  
 +
Skóra cielęca należy do najczęściej stosowanych w introligatorstwie. Stosowano głównie gładką skórę cielęcą garbowaną przez garbarzy czerwonoskórników. Miała ona naturalny beżowy kolor. Niekiedy kolor skry przyciemniano, barwiono ją lub marmoryzowano.
 +
 +
===Skóra świńska===
 +
(ang. pigskin, niem. Schweinsleder)
 +
 +
W okresie renesansu w introligatorstwie północnoeuropejskim popularna była skóra świńska, wyprawiana ałunem na biało.  W późniejszym okresie skórę świńską garbowano także jak inne skóry, uzyskując produkt o barwie naturalnej beżowej. Skóra świńska jest łatwo rozpoznawalna dzięki porom po szczecinie występującym w grupach po trzy. Dzięki resztkowej zawartości tłuszczu jest bardzo mocna i trwała.
 +
 +
===Skóra kozia===
 +
(ang. goatskin, fr. chevreau, niem. Ziegenleder)
 +
 +
Szeroko używanym gatunkiem była skóra kozia. Jest to skóra bardzo dobrej jakości, mocna i trwała, charakteryzująca się ziarnistym licem. Skóra kozia często była barwiona przez introligatorów. Do najczęściej stosowanych należy gruboziarnisty marokin i safian o drobnym groszku. Z afrykańskich skór kozich wymienić można szagryn, skóry kóz nigeryjskich i pustynnych żyjących w oazach (oasis) z wyrazistą fakturą naturalnych fałdów skóry oraz skóry kóz Kap (capy), bardzo wytrzymałych choć nieco chropowatych.
 +
 +
Bockleder - skóra wyprawy indyjskiej, do której garbowania stosowano divi-divi oraz myrobylanę miała fakturę safianu, była bardziej sztywna i nietrwała, powszechnie stosowana na oprawy wydawnicze.
 +
 +
===Skóra owcza===
 +
(skóra barania, belowina) (ang. sheepskin, fr. basane, niem. Schafleder)
 +
 +
Do tańszych opraw stosowano skóry owcze, mniej trwałe. Skóry te mają lico porowate i są słabsze. Najczęściej upodobniano je do do skór innego gatunku; dzięki obróbce polegającej na barwieniu i wytłaczaniu na gorąco przy użyciu metalowych płyt wytwarzano z nich imitacje skór safianowych, cielęcych, a nawet wężowych czy krokodylich.
 +
Skóry owcze są także poddawane [[szpaltowanie|szpaltowaniu]], a po rozdwojeniu barwieniu i lakierowaniu służą do produkcji tanich opraw kalendarzy, notesów albo też na szyldziki.
 +
 +
Wśród skór owczych znane były: cienka włoska skóra basane oraz bastard - skóra z owiec indyjskich, pokrytych włosiem a nie wełną.
 +
 +
===Marokin/safian===
 +
(ang morocco, niem. Kapziegenleder, Saffian fr. Maroquin)
 +
 +
Umiejętność wyprawiania marokinu i safianu - mięsistej skóry barwnej była wynalazkiem arabskim. Początkowo wykonywano je w Maroku, później także w południowej Afryce, prawdziwe marokiny wykonywano z kóz żyjących w trudnych warunkach, na skórze widoczne były blizny po cierniach i kleszczach.
 +
 +
Później wyrób marokinów upowszechnił się także w Europie, wykonywano je ze skór kozich garbowanych sumakiem. Marokin jest skórą grubą, o dużym, wypukłym ziarnie, safian ma fakturę drobnoziarnistą, czasem o podłużnym ziarnie. Nazwa safian pochodzi od miasta Safi w Maroku, gdzie pierwotnie wytwarzano skórę o groszku, uzyskiwanym przez wtłaczanie nasion w mokrą skórę.
 +
 +
===Szagryn===
 +
(jaszczur) (ang. shagreen, niem. Chagrinleder, fr. chagrin)
 +
 +
Pierwotnie skóra płaszczki, o szorstkiej ziarnistej powierzchni, stosowana na Dalekim Wschodzie do pokrywania rękojeści mieczy i futerały, oraz wyrobu łuków. Używana także do wyrobu galanterii i opraw książek, w tym jako materiał na mozaikę skórzaną. Na wzór skóry płaszczki zaczęto wyprawiać skóry osłów i mułów, które garbowano z użyciem ziaren komosy, od których skóra uzyskiwała ziarnistą fakturę. Skóra szagryn była bardzo twarda i odporna. Na Bliskim Wschodzie znana od XVIII wieku (nazwa pochodzi z perskiego "saghari"), wytwarzana najczęściej w czarnym kolorze, stosowana na oprawy często używanych ksiąg. Współcześnie jest to groszkowana skóra kozia, cielęca lub owcza, miękka i sprężysta, o drobnym, wyrazistym groszku.
 +
 +
===Skóra giemzowa===
 +
(giemza) (ang. suede leather; fr. chamois; niem. Gämsleder, Samischleder, wł. camoscio)
 +
 +
Giemza, inaczej zamsz lub szewro  – skóra kozia garbowana roślinnie (obecnie także chromowo), której lico zostało usunięte celem nadania jej miękkości i aksamitności. Bardzo cienka i miękka, luksusowa, stosowana do wytwarzania wytwornej galanterii. W introligatorstwie używany w XIX-XX wieku na dublury, a w Anglii także na obleczenie opraw bibliofilskich. Na skutek braku lica skóra łatwo ulega zabrudzeniu i traci swój "aksamitny dotyk", dlatego trudno zidentyfikować pierwotne kolory tych opraw, gdyż wszystkie one są obecnie szarawe.
 +
 +
Giemza mylona jest często z irchą, która jest skórą owczą poddaną procesowi garbowania tłuszczowego.
 +
 +
===Inne gatunki skór===
 +
 +
* écrasé (ekrez) - skóra uzyskiwana z marokinu, który był szpaltowany a następnie prasowany i polerowany przy użyciu szklanych walców; powierzchnia skóry stawała się gładka, jednak ziarno, które ulegało przyciemnieniu, odróżniało się od porów, które pozostawały jasne; skóra rozpowszechniona w końcu XIX w.;
 +
* glacé (glase) - skóra wyprawy białoskórniczej, glinowej lub chromowej, wyprawiane w ten sposób skóry koźląt i jagniąt są bardzo delikatne i rozciągliwe;
 +
* jucht  - skóra bydlęca lub końska wyprawiana sposobem rosyjskim z użyciem olejku brzozowego o podłużnym ziarnie, mocna i elastyczna;  stosowana do opraw dużych, ciężkich tomów (np. ksiąg handlowych);
 +
* nappa - skóra kozia, która wyglądem przypomina delikatną skórę cielęcą, bardzo miękka;
 +
* oasis - skóra kozia pozyskiwana z kóz żyjących w afrykańskich oazach, garbowana roślinnie, zachowująca naturalną faktura; popularna w Anglii;
 +
* zamsz - skóra wyprawy tłuszczowej pozbawiona lica, obrobiona od strony mizdry; meszek na powierzchni zamszu charakteryzuje się dłuższym włosiem;
 +
* welur - rodzaj zamszu, miękki, posiada gęste i grube włókna, najwyższą jakością cieszą się skóry welurowe wykonane ze skór cielęcych i kozic;
 +
* nubuk - mylony z zamszem, delikatnie oszlifowana warstwa skóry od strony lica, na jej powierzchni zostaje delikatny meszek, na którym po przeciągnięciu palcem pozostaje ślad, który wynika ze zmiany kierunku ułożenia włosia;
 +
* dwoina, skóra szpaltowa, szpaltówka (Spaltleder) - skóra rozdzielona z grubości na dwa płaty, z których jeden ma naturalne lico, a drugi jest pokryty  farbą i uzyskuje sztuczne lico; nazwę dwoina stosuje się zwykle dla płata ze sztucznym licem, warstwa licowa zwane jest skiver (skiwer); skóra taka jest przeznaczona do mniej cennych prac oraz na szyldziki;
 +
* salpa - tzw. skóra wtórna, produkowana współcześnie z odpadów, powstaje ona z rozdrobnionych włókien skórzanych, sklejanych i prasowanych, często też barwionych i lakierowanych; bywa wykorzystywana w pracach galanteryjnych;
 +
* skóry zwierząt dzikich, zwłaszcza jeleni,saren i danieli - skóry głównie wyprawy tłuszczowej, miękkie; stosowane w dawnych oprawach, szczególnie chętnie w oprawach płaszczowych i sakwowych.
  
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==
  
 
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
 
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
 +
[[Makabryczne oprawy]] <br>
 
[[Pergamin]] <br>
 
[[Pergamin]] <br>
 +
[[Szpaltowanie]] <br>
 +
[[Szarfowanie]] <br>
 +
[[Sztuczna skóra]] <br>
 +
[[Skóra garbowana roślinnie]] <br>
 +
[[Skóra wyprawy glinowej]] <br>
 +
[[Skóra wyprawy tłuszczowej]] <br>
 +
[[Skórzane oprawy]] <br>
  
 
==Grafika==
 
==Grafika==
  
 
<gallery>
 
<gallery>
File:Bookbinders_2.jpg|Obrazek 1
+
File:Skóra cielęca.jpeg|Skóra cielęca
 +
File:Skóra bydlęca.jpg|Skóra bydlęca
 +
File:Skóra świnska.jpg|Skóra świńska
 +
File:Skóra kozia.jpg|Skóra kozia
 +
File:Skóra owcza.jpg|Skóra owcza
 +
File:Skóra sarnia.jpeg|Skóra sarnia
 +
File:Skóra krokodyla lub aligatora.JPG|Skóra krokodyla lub aligatora
 +
File: Cielęca.jpg|Skóra cielęca
 +
File:Bydlęca.jpg|Skóra bydlęca
 +
File:Świńska.jpg|Skóra świńska
 +
File:Kozia.jpg|Skóra kozia
 +
File:Bockleder.jpg|Bockleder
 +
File:Marokin.jpg|Marokin
 +
File:Safian.jpg|Safian
 +
File:Ecrase.jpg|Écrasé
 +
File:Glace.jpg|Glacé
 +
File:Barania.jpg|Skóra barania
 +
File:Juchtowa.jpg|Jucht
 +
File:Nubuk.jpg|Nubuk
 +
File:Waran.jpg|Skóra warana jawajskiego
 +
File:Wężowa.jpg|Skóra wężowa
  
 
</gallery>
 
</gallery>
  
 
==Przypisy==
 
==Przypisy==
 
+
# Moessner G., Buchbinder ABC, Bergisch Gladbach 1981, s. 14, 17, 67-68, 107, 133.
 
# https://skora-info.pl/Strona_g%C5%82%C3%B3wna
 
# https://skora-info.pl/Strona_g%C5%82%C3%B3wna
 
+
# Szczęsny R., Materiałoznawstwo introligatorskie, Warszawa 1983, s. 54-65.
 +
# Macchi F., Macchi L., Dizionario illustrato della legatura, Milano, 2002, s. 58, 79.
 +
#Fasol T, Was ist Leder? Eine Technologie des Leders, Stuttgart 1954.
 +
# Skóra w obiektach muzealnych, "Ochrona zbiorów" nr 4, https://nimoz.pl/files/publications/32/konserwacja_skory_zeszyt_nr_4.pdf
 
----
 
----
 
Autor: '''E.P.'''
 
Autor: '''E.P.'''

Aktualna wersja na dzień 13:27, 12 maj 2022

Skóry introligatorskie

(ang. leather, skin/hide, niem. Leder, fr. cuir/pour la reliure)

Naturalny materiał pochodzenia zwierzęcego, wygarbowana lub wyprawiona w inny sposób skóra zwierzęca używana w introligatorstwie jako materiał obleczeniowy opraw oraz do wykonywania różnych wyrobów galanterii introligatorskiej. Introligatorzy co najmniej od VII w. wykorzystywali skóry do oprawiania książek. Wykorzystywali różne rodzaje skór: cielęcą i wołową, kozią, świńską, baranią, a także skóry zwierząt dzikich i egzotycznych.

W drodze garbowania, czyli długotrwałej kąpieli z dodatkiem środków garbujących następuje rozpuszczenie pozostających w skórze białek, co konserwuje skórę przed rozkładem. Do garbowania skór tradycyjną metodą używano kory dębowej, w technice safianniczej – sumaku, zaś białoskórniczej – ałunu i soli kuchennej. W wieku XIX do tych środków dołączyła kora innych drzew: wierzbowa, świerkowa, brzozowa, drewno quebracho, a nadto galasówka, a wreszcie związki chromu. Pierwotnie skóry barwiono farbami naturalnymi: roślinnymi i mineralnymi, w końcu wieku XIX zaczęto stosować farby anilinowe. W pracach introligatorskich używane są skóry pochodzące z różnych zwierząt, pochodzenie, sposób wyprawy i końcowej obróbki tworzy szeroką paletę gatunków skór zróżnicowanych pod względem wyglądu, trwałości i innych cech fizycznych.

Upowszechnienie w XIX w. skór niskiej jakości i nietrwałych: szpaltowanych, wyprawianych chromowo, skór baranich imitujących szlachetniejsze gatunki wywołały reakcję środowisk biblioteczno-konserwatorskich, domagających się dla opraw książek skór trwałych, wysokiej jakości, co miało być uzyskane przez wyprawę garbnikami roślinnymi, stosowanie skór licowych, najlepiej nieszpaltowanych, barwionych trwałymi farbami naturalnymi.

W XIX/XX w. produkowano szereg tkanin powlekanych, upodabnianych do skóry, tzw. sztuczne skóry.

Znane są także przypadki wykonywania opraw książek i innych wyrobów galanteryjnych z ludzkiej skóry.

Skóra cielęca

(ang. calf, calfskin, niem. Kalbleder)

Skóra cielęca należy do najczęściej stosowanych w introligatorstwie. Stosowano głównie gładką skórę cielęcą garbowaną przez garbarzy czerwonoskórników. Miała ona naturalny beżowy kolor. Niekiedy kolor skry przyciemniano, barwiono ją lub marmoryzowano.

Skóra świńska

(ang. pigskin, niem. Schweinsleder)

W okresie renesansu w introligatorstwie północnoeuropejskim popularna była skóra świńska, wyprawiana ałunem na biało. W późniejszym okresie skórę świńską garbowano także jak inne skóry, uzyskując produkt o barwie naturalnej beżowej. Skóra świńska jest łatwo rozpoznawalna dzięki porom po szczecinie występującym w grupach po trzy. Dzięki resztkowej zawartości tłuszczu jest bardzo mocna i trwała.

Skóra kozia

(ang. goatskin, fr. chevreau, niem. Ziegenleder)

Szeroko używanym gatunkiem była skóra kozia. Jest to skóra bardzo dobrej jakości, mocna i trwała, charakteryzująca się ziarnistym licem. Skóra kozia często była barwiona przez introligatorów. Do najczęściej stosowanych należy gruboziarnisty marokin i safian o drobnym groszku. Z afrykańskich skór kozich wymienić można szagryn, skóry kóz nigeryjskich i pustynnych żyjących w oazach (oasis) z wyrazistą fakturą naturalnych fałdów skóry oraz skóry kóz Kap (capy), bardzo wytrzymałych choć nieco chropowatych.

Bockleder - skóra wyprawy indyjskiej, do której garbowania stosowano divi-divi oraz myrobylanę miała fakturę safianu, była bardziej sztywna i nietrwała, powszechnie stosowana na oprawy wydawnicze.

Skóra owcza

(skóra barania, belowina) (ang. sheepskin, fr. basane, niem. Schafleder)

Do tańszych opraw stosowano skóry owcze, mniej trwałe. Skóry te mają lico porowate i są słabsze. Najczęściej upodobniano je do do skór innego gatunku; dzięki obróbce polegającej na barwieniu i wytłaczaniu na gorąco przy użyciu metalowych płyt wytwarzano z nich imitacje skór safianowych, cielęcych, a nawet wężowych czy krokodylich. Skóry owcze są także poddawane szpaltowaniu, a po rozdwojeniu barwieniu i lakierowaniu służą do produkcji tanich opraw kalendarzy, notesów albo też na szyldziki.

Wśród skór owczych znane były: cienka włoska skóra basane oraz bastard - skóra z owiec indyjskich, pokrytych włosiem a nie wełną.

Marokin/safian

(ang morocco, niem. Kapziegenleder, Saffian fr. Maroquin)

Umiejętność wyprawiania marokinu i safianu - mięsistej skóry barwnej była wynalazkiem arabskim. Początkowo wykonywano je w Maroku, później także w południowej Afryce, prawdziwe marokiny wykonywano z kóz żyjących w trudnych warunkach, na skórze widoczne były blizny po cierniach i kleszczach.

Później wyrób marokinów upowszechnił się także w Europie, wykonywano je ze skór kozich garbowanych sumakiem. Marokin jest skórą grubą, o dużym, wypukłym ziarnie, safian ma fakturę drobnoziarnistą, czasem o podłużnym ziarnie. Nazwa safian pochodzi od miasta Safi w Maroku, gdzie pierwotnie wytwarzano skórę o groszku, uzyskiwanym przez wtłaczanie nasion w mokrą skórę.

Szagryn

(jaszczur) (ang. shagreen, niem. Chagrinleder, fr. chagrin)

Pierwotnie skóra płaszczki, o szorstkiej ziarnistej powierzchni, stosowana na Dalekim Wschodzie do pokrywania rękojeści mieczy i futerały, oraz wyrobu łuków. Używana także do wyrobu galanterii i opraw książek, w tym jako materiał na mozaikę skórzaną. Na wzór skóry płaszczki zaczęto wyprawiać skóry osłów i mułów, które garbowano z użyciem ziaren komosy, od których skóra uzyskiwała ziarnistą fakturę. Skóra szagryn była bardzo twarda i odporna. Na Bliskim Wschodzie znana od XVIII wieku (nazwa pochodzi z perskiego "saghari"), wytwarzana najczęściej w czarnym kolorze, stosowana na oprawy często używanych ksiąg. Współcześnie jest to groszkowana skóra kozia, cielęca lub owcza, miękka i sprężysta, o drobnym, wyrazistym groszku.

Skóra giemzowa

(giemza) (ang. suede leather; fr. chamois; niem. Gämsleder, Samischleder, wł. camoscio)

Giemza, inaczej zamsz lub szewro – skóra kozia garbowana roślinnie (obecnie także chromowo), której lico zostało usunięte celem nadania jej miękkości i aksamitności. Bardzo cienka i miękka, luksusowa, stosowana do wytwarzania wytwornej galanterii. W introligatorstwie używany w XIX-XX wieku na dublury, a w Anglii także na obleczenie opraw bibliofilskich. Na skutek braku lica skóra łatwo ulega zabrudzeniu i traci swój "aksamitny dotyk", dlatego trudno zidentyfikować pierwotne kolory tych opraw, gdyż wszystkie one są obecnie szarawe.

Giemza mylona jest często z irchą, która jest skórą owczą poddaną procesowi garbowania tłuszczowego.

Inne gatunki skór

  • écrasé (ekrez) - skóra uzyskiwana z marokinu, który był szpaltowany a następnie prasowany i polerowany przy użyciu szklanych walców; powierzchnia skóry stawała się gładka, jednak ziarno, które ulegało przyciemnieniu, odróżniało się od porów, które pozostawały jasne; skóra rozpowszechniona w końcu XIX w.;
  • glacé (glase) - skóra wyprawy białoskórniczej, glinowej lub chromowej, wyprawiane w ten sposób skóry koźląt i jagniąt są bardzo delikatne i rozciągliwe;
  • jucht - skóra bydlęca lub końska wyprawiana sposobem rosyjskim z użyciem olejku brzozowego o podłużnym ziarnie, mocna i elastyczna; stosowana do opraw dużych, ciężkich tomów (np. ksiąg handlowych);
  • nappa - skóra kozia, która wyglądem przypomina delikatną skórę cielęcą, bardzo miękka;
  • oasis - skóra kozia pozyskiwana z kóz żyjących w afrykańskich oazach, garbowana roślinnie, zachowująca naturalną faktura; popularna w Anglii;
  • zamsz - skóra wyprawy tłuszczowej pozbawiona lica, obrobiona od strony mizdry; meszek na powierzchni zamszu charakteryzuje się dłuższym włosiem;
  • welur - rodzaj zamszu, miękki, posiada gęste i grube włókna, najwyższą jakością cieszą się skóry welurowe wykonane ze skór cielęcych i kozic;
  • nubuk - mylony z zamszem, delikatnie oszlifowana warstwa skóry od strony lica, na jej powierzchni zostaje delikatny meszek, na którym po przeciągnięciu palcem pozostaje ślad, który wynika ze zmiany kierunku ułożenia włosia;
  • dwoina, skóra szpaltowa, szpaltówka (Spaltleder) - skóra rozdzielona z grubości na dwa płaty, z których jeden ma naturalne lico, a drugi jest pokryty farbą i uzyskuje sztuczne lico; nazwę dwoina stosuje się zwykle dla płata ze sztucznym licem, warstwa licowa zwane jest skiver (skiwer); skóra taka jest przeznaczona do mniej cennych prac oraz na szyldziki;
  • salpa - tzw. skóra wtórna, produkowana współcześnie z odpadów, powstaje ona z rozdrobnionych włókien skórzanych, sklejanych i prasowanych, często też barwionych i lakierowanych; bywa wykorzystywana w pracach galanteryjnych;
  • skóry zwierząt dzikich, zwłaszcza jeleni,saren i danieli - skóry głównie wyprawy tłuszczowej, miękkie; stosowane w dawnych oprawach, szczególnie chętnie w oprawach płaszczowych i sakwowych.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Makabryczne oprawy
Pergamin
Szpaltowanie
Szarfowanie
Sztuczna skóra
Skóra garbowana roślinnie
Skóra wyprawy glinowej
Skóra wyprawy tłuszczowej
Skórzane oprawy

Grafika

Przypisy

  1. Moessner G., Buchbinder ABC, Bergisch Gladbach 1981, s. 14, 17, 67-68, 107, 133.
  2. https://skora-info.pl/Strona_g%C5%82%C3%B3wna
  3. Szczęsny R., Materiałoznawstwo introligatorskie, Warszawa 1983, s. 54-65.
  4. Macchi F., Macchi L., Dizionario illustrato della legatura, Milano, 2002, s. 58, 79.
  5. Fasol T, Was ist Leder? Eine Technologie des Leders, Stuttgart 1954.
  6. Skóra w obiektach muzealnych, "Ochrona zbiorów" nr 4, https://nimoz.pl/files/publications/32/konserwacja_skory_zeszyt_nr_4.pdf

Autor: E.P.