Kompozytowa dekoracja: Różnice pomiędzy wersjami
(Utworzono nową stronę "===Kompozytowa dekoracja=== (także: kompozytowy styl) Pojęcie stosowane niekiedy względem charakterystycznej grupy barokowych opraw z kręgu niemieckiego od 4 ćw....") |
(→Grafika) |
||
(Nie pokazano 2 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 3: | Linia 3: | ||
(także: kompozytowy styl) | (także: kompozytowy styl) | ||
− | Pojęcie stosowane niekiedy względem charakterystycznej grupy barokowych opraw z kręgu niemieckiego od 4 ćw. XVII do 3 ćw. XVIII w. (wyjątkowo nawet do kon. XVIII w.). K. d. okładzin składa się z regularnie zakomponowanych, wielobocznych, owalnych i okrągłych pól, obwiedzionych ramkami o innej barwie niż tło (uzyskiwanej farbami) i ze złoconymi krawędziami. Wnętrze każdego z pól wypełnione jest bogatą, złoconą ornamentyką pointillé, złożoną m.in. z nerek, spiral, wolut filigranowych, jak również bardziej realistyczną floralną dekoracją, w tym kwiatów bukietami w wazonach i rozetami. Rozwiązania te reprezentują późną fazę ewolucji à la fanfare opraw, bezpośrednio wywodząc się z siedemnastowiecznych, francuskich dzieł w tym stylu o przejrzystym układzie geometrycznych wstęg i pól z dekoracją pointillé. Na rozpowszechnienie się k. u. w wyrobach introligatorskich w Niemczech duży wpływ wywarły ilustrowane podręczniki, jak Buchbinder und Futtermacher Christopha E. Predigera (różne wydania z lat 40-50 XVIII w.). Podobne zjawisko w zdobnictwie obejmowało też inne dziedziny rzemiosła XVIII w. w Niemczech, jak markieteria w meblarstwie, na co wpływ wywarły m.in. charakterystyczne dekoracje regencyjne (wstęgowo-cęgowy ornament). | + | Pojęcie stosowane niekiedy względem charakterystycznej grupy barokowych opraw z kręgu niemieckiego od 4 ćw. XVII do 3 ćw. XVIII w. (wyjątkowo nawet do kon. XVIII w.). K. d. okładzin składa się z regularnie zakomponowanych, wielobocznych, owalnych i okrągłych pól, obwiedzionych ramkami o innej barwie niż tło (uzyskiwanej farbami) i ze złoconymi krawędziami. Wnętrze każdego z pól wypełnione jest bogatą, złoconą ornamentyką ''pointillé'', złożoną m.in. z nerek, spiral, wolut filigranowych, jak również bardziej realistyczną floralną dekoracją, w tym kwiatów bukietami w wazonach i rozetami. Rozwiązania te reprezentują późną fazę ewolucji ''à la fanfare'' opraw, bezpośrednio wywodząc się z siedemnastowiecznych, francuskich dzieł w tym stylu o przejrzystym układzie geometrycznych wstęg i pól z dekoracją ''pointillé''. Na rozpowszechnienie się k. u. w wyrobach introligatorskich w Niemczech duży wpływ wywarły ilustrowane podręczniki, jak ''Buchbinder und Futtermacher'' Christopha E. Predigera (różne wydania z lat 40-50 XVIII w.). Podobne zjawisko w zdobnictwie obejmowało też inne dziedziny rzemiosła XVIII w. w Niemczech, jak markieteria w meblarstwie, na co wpływ wywarły m.in. charakterystyczne dekoracje regencyjne (wstęgowo-cęgowy ornament). |
− | + | ||
− | + | ||
==Zobacz też== | ==Zobacz też== | ||
Linia 17: | Linia 15: | ||
[[Spirala]] <br> | [[Spirala]] <br> | ||
[[Woluta filigranowa]] <br> | [[Woluta filigranowa]] <br> | ||
− | [[Wstęgowo-cęgowy | + | [[Wstęgowo-cęgowy ornament]] <br> |
− | + | ||
==Grafika== | ==Grafika== | ||
<gallery> | <gallery> | ||
− | Plik:Kompozytowy układ, Tab z wz dek intro. w dziele Predigera, Der Buchbinder und Futtermacher, t. 1, Frankf i Leipzig, 1741, fot. wg Foot 2006.jpg | Kompozytowa dekoracja: tablica z wzornika dekoracji introligatorskich w dziele Predigera, ''Der Buchbinder und Futtermacher'', t. 1, Frankfurt i Leipzig, 1741, fot. wg: Foot 2006 | + | Plik:Kompozytowy układ, Tab z wz dek intro. w dziele Predigera, Der Buchbinder und Futtermacher, t. 1, Frankf i Leipzig, 1741, fot. wg Foot 2006.jpg | Kompozytowa dekoracja: tablica z wzornika dekoracji introligatorskich w dziele Ch. E. Predigera, ''Der Buchbinder und Futtermacher'', t. 1, Frankfurt i Leipzig, 1741, fot. wg: Foot 2006 |
− | Plik:Kompozytowy układ, Tablica z wzorem dekoracji introligat. w dziele Predigera, Der Buchbinder und Futtermacher, t. 1, Frankf i Leipzig, 1741, fot. wg Foot 2006.jpg | Kompozytowa dekoracja: tablica z wzornika dekoracji introligatorskich w dziele Predigera, ''Der Buchbinder und Futtermacher'', t. 1, Frankfurt i Leipzig, 1741, fot. wg: Foot 2006 | + | Plik:Kompozytowy układ, Tablica z wzorem dekoracji introligat. w dziele Predigera, Der Buchbinder und Futtermacher, t. 1, Frankf i Leipzig, 1741, fot. wg Foot 2006.jpg | Kompozytowa dekoracja: tablica z wzornika dekoracji introligatorskich w dziele Ch. E. Predigera, ''Der Buchbinder und Futtermacher'', t. 1, Frankfurt i Leipzig, 1741, fot. wg: Foot 2006 |
Plik:Kompozytowy układ, Oprawa barokowa z dekoracją w późnym stylu fanfare w układzie kompozytowym, Niemcy, ok. 1702, fot. wg Foot 2006.jpg | Oprawa barokowa z dekoracją w późnym stylu ''fanfare'' w układzie kompozytowym, Niemcy, ok. 1702, fot. wg: Foot 2006 | Plik:Kompozytowy układ, Oprawa barokowa z dekoracją w późnym stylu fanfare w układzie kompozytowym, Niemcy, ok. 1702, fot. wg Foot 2006.jpg | Oprawa barokowa z dekoracją w późnym stylu ''fanfare'' w układzie kompozytowym, Niemcy, ok. 1702, fot. wg: Foot 2006 | ||
Plik:Kompozytowy układ, Oprawa barokowa z dekoracją w późnym stylu fanfare w układzie kompozytowym, krąg niemiecki, może Śląsk, ok. 1738, Bracz.jpg | Oprawa barokowa z dekoracją w późnym stylu ''fanfare'' w układzie kompozytowym, krąg niemiecki (Dolny Śląsk?), ok. 1738, Biblioteka Raczyńskich, Poznań, fot. A. Wagner | Plik:Kompozytowy układ, Oprawa barokowa z dekoracją w późnym stylu fanfare w układzie kompozytowym, krąg niemiecki, może Śląsk, ok. 1738, Bracz.jpg | Oprawa barokowa z dekoracją w późnym stylu ''fanfare'' w układzie kompozytowym, krąg niemiecki (Dolny Śląsk?), ok. 1738, Biblioteka Raczyńskich, Poznań, fot. A. Wagner |
Aktualna wersja na dzień 15:15, 17 wrz 2021
Spis treści
Kompozytowa dekoracja
(także: kompozytowy styl)
Pojęcie stosowane niekiedy względem charakterystycznej grupy barokowych opraw z kręgu niemieckiego od 4 ćw. XVII do 3 ćw. XVIII w. (wyjątkowo nawet do kon. XVIII w.). K. d. okładzin składa się z regularnie zakomponowanych, wielobocznych, owalnych i okrągłych pól, obwiedzionych ramkami o innej barwie niż tło (uzyskiwanej farbami) i ze złoconymi krawędziami. Wnętrze każdego z pól wypełnione jest bogatą, złoconą ornamentyką pointillé, złożoną m.in. z nerek, spiral, wolut filigranowych, jak również bardziej realistyczną floralną dekoracją, w tym kwiatów bukietami w wazonach i rozetami. Rozwiązania te reprezentują późną fazę ewolucji à la fanfare opraw, bezpośrednio wywodząc się z siedemnastowiecznych, francuskich dzieł w tym stylu o przejrzystym układzie geometrycznych wstęg i pól z dekoracją pointillé. Na rozpowszechnienie się k. u. w wyrobach introligatorskich w Niemczech duży wpływ wywarły ilustrowane podręczniki, jak Buchbinder und Futtermacher Christopha E. Predigera (różne wydania z lat 40-50 XVIII w.). Podobne zjawisko w zdobnictwie obejmowało też inne dziedziny rzemiosła XVIII w. w Niemczech, jak markieteria w meblarstwie, na co wpływ wywarły m.in. charakterystyczne dekoracje regencyjne (wstęgowo-cęgowy ornament).
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
à la fanfare oprawy
Floralna dekoracja
Kwiat
Nerka
Pointillé
Spirala
Woluta filigranowa
Wstęgowo-cęgowy ornament
Grafika
Przypisy
- Loubier 1926, s. 247-248;
- Hobson 1970, s. 69;
- Sonnenburg 1986, il. 23;
- Mazal 1990 il. 196-197;
- von Arnim 1992, kat. 94, 102;
- Foot 2006, s. 97-100;
- Foot, Limper-Herz 2015, il. 2, 4.
Autor: A.W.