Palmeta: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Grafika)
(Przypisy)
 
Linia 41: Linia 41:
 
# EWOK 1971, szp. 1761-1762;  
 
# EWOK 1971, szp. 1761-1762;  
 
# Devaux 1977, s. 106, 216-217, 227 i in.;  
 
# Devaux 1977, s. 106, 216-217, 227 i in.;  
 +
# Ziesche, Becker 1977, s. 49;
 +
# Schwenke, Schunke 1979, tabl. 207-209;
 
# Schmidt-Künsemüller 1985, s. 245-246;  
 
# Schmidt-Künsemüller 1985, s. 245-246;  
 
# Sonnenburg 1986, nr kat./il. 21-22, 24-27;  
 
# Sonnenburg 1986, nr kat./il. 21-22, 24-27;  

Aktualna wersja na dzień 22:01, 1 paź 2021

Palmeta

(ang. palmette; fr. palmette)

Motyw stylizowanego, wachlarzowo rozpostartego liścia palmowego o regularnym kształcie. Wywodzi się ze starożytnego zdobnictwa bliskowschodniego, przejęta w Grecji i Rzymie, skąd przeniknęła do sztuki wczesnośredniowiecznej. W introligatorstwie romańskim należała do najpopularniejszych elementów dekoracji, wyciskanej z tłoków w układach pasowych (palmetowy ornament) i jako pojedyncze motywy w obrębie większych kompozycji. Na oprawach gotyckich XV-pocz. XVI w. ukazywana w dwóch zasadniczych odmianach: większa – bliska wzorcom romańskim i często tworząca ornament otaczający zwierciadło (o blaszce zamkniętej w regularnym obramieniu o nerkowatym kształcie), oraz prostsza i mniejsza, ok. 1-1,5 cm wys. (z drobnym liściem o regularnej formie, niekiedy możliwa do pomylenia z liściem akantu). W renesansie i manieryzmie niekiedy prezentowana w obrębie większych kompozycji jako samodzielny motyw lub w układach ornamentalnych, zyskała wielką popularność jako element palmetowo-arkadkowego i palmetowo-wstęgowego ornamentu, rzadziej zaś antykizującego, ale zazwyczaj uproszczonego anthemionu. Na rokokowych oprawach zazwyczaj poddana silnej stylizacji, wskutek czego podobna do muszli. Odrodzenie jej antykizujących form nastąpiło na klasycystycznych i empirowych oprawach, na których występuje samodzielnie (także jako podwójna lub zwielokrotniona palmeta w różnokształtnych ozdobnikach) oraz w anthemionie i ornamencie palmetowym. Odtąd często ukazywana na oprawach historyzujących, a od ok. 1900 r. w stylizacji secesyjnej i art déco. Szczególna forma p. wiąże się z antykizującym motywem akroterionu (naszczytnika) lub antefiksu, jako elementów antycznej dekoracji architektonicznej. Ukazywano go ukośnie w narożach zwierciadła, na osiach okładziny lub w innych miejscach (np. niektóre paryskie oprawy Simierów i ich naśladowców z l. 20.-40. XIX w., oprawy wydawnicze zdobione historyzującymi plakietami).

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Akant
Anthemion
Empirowe oprawy
Klasycystyczne oprawy
Muszla
Palmetowo-arkadkowy ornament
Palmetowo-wstęgowy ornament
Palmetowy ornament
Rokokowe oprawy
Romańskie oprawy


Grafika

Przypisy

  1. EWOK 1971, szp. 1761-1762;
  2. Devaux 1977, s. 106, 216-217, 227 i in.;
  3. Ziesche, Becker 1977, s. 49;
  4. Schwenke, Schunke 1979, tabl. 207-209;
  5. Schmidt-Künsemüller 1985, s. 245-246;
  6. Sonnenburg 1986, nr kat./il. 21-22, 24-27;
  7. Mazal 1990, il. 250-251, 255-256, 267 i in.;
  8. Fernández 1994, il. 42, 60, 62 i in.;
  9. Devauchelle 1995, s. 170;
  10. Macchi F. i L. 2002, s. 348-349;
  11. Wittock 2009, nr kat./il. 27, 52.

Autor: A.W.