Gotycko-renesansowe oprawy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Utworzono nową stronę "==Gotycko-renesansowe oprawy== (ang. gothic-renaissance bindings; fr. reliures gothique-renaissance; niem. gotisch-renaissance Einbände) Oprawy o dekoracji, w której...")
 
 
Linia 7: Linia 7:
  
  
===Lista===
 
 
* Punkt 1
 
* Punkt 2
 
** Punkt 2.1
 
** Punkt 2.2
 
* Punkt 2
 
  
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==
  
 
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
 
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
[[ indeks alfabetyczny|można i tak]] <br>  
+
[[All’antica wizerunki ]] <br>
[[ #Śródtytuł|link lokalny ]] <br>
+
[[Arbor vitae ]] <br>
 +
[[Kandelabrowy ornament]] <br>
 +
[[Pędu ruty wzór]] <br>
 +
[[Wittenberski styl]] <br>
 +
 
  
 
==Grafika==
 
==Grafika==

Aktualna wersja na dzień 21:23, 30 lis 2024

Gotycko-renesansowe oprawy

(ang. gothic-renaissance bindings; fr. reliures gothique-renaissance; niem. gotisch-renaissance Einbände)

Oprawy o dekoracji, w której formy gotyckie współistnieją z renesansowymi na zasadzie równowagi lub nieznacznej dominacji jednego ze stylów.

Proces stopniowego przenikania ornamentów renesansowych do gotyckich dekoracji okładzin był charakterystyczny dla krajów na płn. od Alp pomiędzy 3. ćw. XV a 2. ćw. XVI w. Natomiast prawie nie występował w introligatorstwie Włoch ze względu na słaby pierwiastek gotycki, na który w XV w. nałożyły się formy orientalizujące, a dopiero później – formy antykizujące. Do najwcześniejszych przykładów g.-r. o. należą dzieła krakowskie z l. 70.–80. XV w. (np. oprawy Walentego z Pilzna), zazwyczaj cechujące się gotycką strukturą opraw połączoną z dominacją italianizująco-islamizujących kompozycji i zasobu ornamentów dominujących nad motywami gotyckimi. Wyrównaną proporcję między ornamentyką gotycką i renesansową mają dekoracje opraw z pocz. XVI w., np. dla Mikołaja Czepla (Czepiela). Z kolei w 2. dekadzie XVI w. formy renesansowe już wyraźnie dominowały nad gotyckimi. Niemniej aż po l. 20. chętnie praktykowano podział na nowatorską dekorację okładziny górnej oraz konserwatywną dekorację okładziny dolnej (przeważnie opartej na →pędu ruty wzorze). Ze względu na silną tradycję gotycką, w Niemczech oraz w ośrodkach będących pod znacznym wpływem rzemiosła niemieckiego (np. Toruń, Gdańsk) proces ten trwał aż do l. 30. XVI w. W obrębie ramowej kompozycji ukazywano radełkowania o jeszcze gotyckiej ikonografii (np. →arbor vitae), które jednak wypierały dekoracje renesansowe, jak →kandelabrowy ornament, „galerie” z →all’antica wizerunkami, czy radełkowania ze scenami biblijnymi (typowymi dla →wittenberskiego stylu).


Zobacz też

Indeks alfabetyczny
All’antica wizerunki
Arbor vitae
Kandelabrowy ornament
Pędu ruty wzór
Wittenberski styl


Grafika

Przypisy

  1. Przypis 1

Autor: A.W.