Inkrustacja: Różnice pomiędzy wersjami
(→Grafika) |
(→Grafika) |
||
Linia 20: | Linia 20: | ||
<gallery> | <gallery> | ||
+ | |||
+ | Plik:Inkrustacja, Oprawa ewangeliarza inkrustowana kością słoniową, XII w., Salzburg, opactwa s. Piotra, fot. wg Ganz 2015.jpg | Oprawa ewangeliarza inkrustowana kością słoniową, XII w., Salzburg, opactwo św. Piotra, fot. wg: Ganz 2015 | ||
+ | |||
Plik:Inkrustacja, Oprawa tzw. Ewangeliarza Theophanu inkrustowana i okuwana elementami metalowymi, XI w., Essen, skarbiec katedralny, fot. wg Ganz 2015.jpg | Oprawa tzw. Ewangeliarza Theophanu inkrustowana i okuwana elementami metalowymi, XI w., Essen, skarbiec katedralny, fot. wg Ganz 2015 | Plik:Inkrustacja, Oprawa tzw. Ewangeliarza Theophanu inkrustowana i okuwana elementami metalowymi, XI w., Essen, skarbiec katedralny, fot. wg Ganz 2015.jpg | Oprawa tzw. Ewangeliarza Theophanu inkrustowana i okuwana elementami metalowymi, XI w., Essen, skarbiec katedralny, fot. wg Ganz 2015 | ||
Plik:Inkrustacja, Oprawa książki inkrustowana, kameryzowana i emaliowana, Jan Vermeyen, Praga, ok. 1600.1605, KHM, Wiedeń, fot. A. Wagner.jpg | Oprawa książki inkrustowana, kameryzowana i emaliowana, Jan Vermeyen, Praga, ok. 1600.1605, Kunsthistorisches Museum, Wiedeń, fot. A. Wagner | Plik:Inkrustacja, Oprawa książki inkrustowana, kameryzowana i emaliowana, Jan Vermeyen, Praga, ok. 1600.1605, KHM, Wiedeń, fot. A. Wagner.jpg | Oprawa książki inkrustowana, kameryzowana i emaliowana, Jan Vermeyen, Praga, ok. 1600.1605, Kunsthistorisches Museum, Wiedeń, fot. A. Wagner |
Aktualna wersja na dzień 14:18, 24 paź 2021
Spis treści
Inkrustacja
Zdobienie powierzchni drewnianej, metalowej itp. różnymi, barwnymi materiałami, jak kość słoniowa, metale, kamienie pół- i szlachetne, masa perłowa i in. Od wczesnego średniowiecza stosowana w zdobnictwie opraw wraz z kameryzacją na złotniczych oprawach liturgicznych ksiąg. W epoce nowożytnej posługiwano się nią na luksusowych oprawach np. modlitewników. Od czasów awangardowych opraw XX w. znamienna dla różnorakich, autorskich eksperymentów z tworzywami na powierzchni okładzin, w czym zaciera się granica między i. a nowoczesnymi formami mozaiki. Przejawem tego jest wykorzystywanie wcześniej nie używanych materiałów (np. blacha aluminiowa, pleksi), wkomponowywanych w skórę lub inne tworzywa okładzin. Niekiedy pojęcie to używane jest względem mozaik z różnobarwnych skór na okładzinach.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Awangardowe oprawy
Emaliowana dekoracja
Intarsja
Kameryzowanie
Liturgicznych ksiąg oprawy
Luksusowe oprawy
Modlitewników oprawy
Mozaikowa dekoracja
Mozaikowe oprawy
Okucia
Złotnicze oprawy
Grafika
Przypisy
- Steenbock 1965;
- Szwejkowska 1975, s. 289;
- von Arnim 1992, kat. 134;
- Fernández 1994, kat. 117;
- Kozakiewicz 1996, s. 160;
- Wittock 2009, kat. 222;
- Ganz 2015.
Autor: A.W.