Inkrustacja: Różnice pomiędzy wersjami
(→Grafika) |
|||
Linia 23: | Linia 23: | ||
Plik:Inkrustacja, Oprawa książki inkrustowana, kameryzowana i emaliowana, Jan Vermeyen, Praga, ok. 1600.1605, KHM, Wiedeń, fot. A. Wagner.jpg | Oprawa książki inkrustowana, kameryzowana i emaliowana, Jan Vermeyen, Praga, ok. 1600.1605, Kunsthistorisches Museum, Wiedeń, fot. A. Wagner | Plik:Inkrustacja, Oprawa książki inkrustowana, kameryzowana i emaliowana, Jan Vermeyen, Praga, ok. 1600.1605, KHM, Wiedeń, fot. A. Wagner.jpg | Oprawa książki inkrustowana, kameryzowana i emaliowana, Jan Vermeyen, Praga, ok. 1600.1605, Kunsthistorisches Museum, Wiedeń, fot. A. Wagner | ||
Plik:Inkrustacja, Oprawa złotnicza tzw. Aide-mémoire inkrustowana płytkami z masy pełowej, Niemcy, prawd. Augsburg, 1780, Bibliothek Otto Schäfer, Schweinfurt, fot. wg von Arnim 1992.jpg | Oprawa złotnicza tzw. ''Aide-mémoir''e inkrustowana płytkami z masy pełowej, Niemcy, prawd. Augsburg, 1780, Bibliothek Otto Schäfer, Schweinfurt, fot. wg: von Arnim 1992 | Plik:Inkrustacja, Oprawa złotnicza tzw. Aide-mémoire inkrustowana płytkami z masy pełowej, Niemcy, prawd. Augsburg, 1780, Bibliothek Otto Schäfer, Schweinfurt, fot. wg von Arnim 1992.jpg | Oprawa złotnicza tzw. ''Aide-mémoir''e inkrustowana płytkami z masy pełowej, Niemcy, prawd. Augsburg, 1780, Bibliothek Otto Schäfer, Schweinfurt, fot. wg: von Arnim 1992 | ||
− | + | Plik:Inkrustacja, medalion 35.jpg | Medalion z dekoracją inkrustowaną w technice ''pietra dura'' na oprawie z XIX w., Biblioteka Polska w Paryżu, fot. A. Wagner | |
</gallery> | </gallery> |
Wersja z 14:16, 24 paź 2021
Spis treści
Inkrustacja
Zdobienie powierzchni drewnianej, metalowej itp. różnymi, barwnymi materiałami, jak kość słoniowa, metale, kamienie pół- i szlachetne, masa perłowa i in. Od wczesnego średniowiecza stosowana w zdobnictwie opraw wraz z kameryzacją na złotniczych oprawach liturgicznych ksiąg. W epoce nowożytnej posługiwano się nią na luksusowych oprawach np. modlitewników. Od czasów awangardowych opraw XX w. znamienna dla różnorakich, autorskich eksperymentów z tworzywami na powierzchni okładzin, w czym zaciera się granica między i. a nowoczesnymi formami mozaiki. Przejawem tego jest wykorzystywanie wcześniej nie używanych materiałów (np. blacha aluminiowa, pleksi), wkomponowywanych w skórę lub inne tworzywa okładzin. Niekiedy pojęcie to używane jest względem mozaik z różnobarwnych skór na okładzinach.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Awangardowe oprawy
Emaliowana dekoracja
Intarsja
Kameryzowanie
Liturgicznych ksiąg oprawy
Luksusowe oprawy
Modlitewników oprawy
Mozaikowa dekoracja
Mozaikowe oprawy
Okucia
Złotnicze oprawy
Grafika
Przypisy
- Steenbock 1965;
- Szwejkowska 1975, s. 289;
- von Arnim 1992, kat. 134;
- Fernández 1994, kat. 117;
- Kozakiewicz 1996, s. 160;
- Wittock 2009, kat. 222;
- Ganz 2015.
Autor: A.W.