Kartusz: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Grafika)
(Grafika)
Linia 27: Linia 27:
 
Plik:Kartusz rollwerkowo. okuciowy, silve rerum 1927, V, 1930, tabl. nie num.jpg | Kartusz herbowy, rollwerkowo-okuciowy, z godłem królewskim Stefana Batorego, przed 1586 r., fot. wg: "Silva Rerum" 1927, V, 1930, tabl. nie num.  
 
Plik:Kartusz rollwerkowo. okuciowy, silve rerum 1927, V, 1930, tabl. nie num.jpg | Kartusz herbowy, rollwerkowo-okuciowy, z godłem królewskim Stefana Batorego, przed 1586 r., fot. wg: "Silva Rerum" 1927, V, 1930, tabl. nie num.  
 
Plik:Kartusz rollwerkowo. okuciowy, Niemcy, Norymberga lata 70. XVI w. wg Aussen Ansichten 2006.jpg | Manierystyczny kartusz rollwerkowo-okuciowy, Niemcy, Norymberga, lata 70. XVI w., fot. wg: Außen Ansichten 2006
 
Plik:Kartusz rollwerkowo. okuciowy, Niemcy, Norymberga lata 70. XVI w. wg Aussen Ansichten 2006.jpg | Manierystyczny kartusz rollwerkowo-okuciowy, Niemcy, Norymberga, lata 70. XVI w., fot. wg: Außen Ansichten 2006
Plik:Kartusz 8.jpg
+
Plik:Kartusz 8.jpg | Manierystyczny kartusz z herbem bpa Karola Ferdynanda Wazy, Płock, Wrocław lub Nysa Śląska, prawdopodobnie 1643 r., Biblioteka Polska w Paryżu, fot. A. Wagner
 
Plik:Kartusz 9.jpg
 
Plik:Kartusz 9.jpg
 
Plik:Kartusz herbowy, Kartusz z herbem Ludwika XV, warsztat Antoine-Michel Padeloupa, ok. 1731-1733, BnF, Paryż, fot. wg reliures.bnf.fr .....jpg | Kartusz z herbem Ludwika XV, warsztat Antoine-Michel Padeloupa, ok. 1731-1733 r., Bibliothèque nationale de France, Paryż, fot. wg: reliures.bnf.fr  
 
Plik:Kartusz herbowy, Kartusz z herbem Ludwika XV, warsztat Antoine-Michel Padeloupa, ok. 1731-1733, BnF, Paryż, fot. wg reliures.bnf.fr .....jpg | Kartusz z herbem Ludwika XV, warsztat Antoine-Michel Padeloupa, ok. 1731-1733 r., Bibliothèque nationale de France, Paryż, fot. wg: reliures.bnf.fr  

Wersja z 23:11, 16 sty 2021

Kartusz

(ang. cartouche; fr. cartouche)

  • 1) w sztukach zdobniczych: ozdobne obramienie tarczy herbowej, tablicy inskrypcyjnej, bądź kompozycji plastycznej (np. malarskiej, rzeźbiarskiej, graficznej). Począwszy od renesansu w introligatorstwie chętnie wykorzystywano jego walory dekoracyjne w wizerunkach herbów (superekslibrisy), postaci (np. popiersia Chrystusa Salwatora), a w mniejszym stopniu →napisów (tzw. kartusze inskrypcyjne). W dziejach sztuki forma k. podlegała ciągłej ewolucji; szczególnie okazałe tworzono w okresie manieryzmu (o formach okuciowo-rollwerkowych a później schweifwerku z groteską). W baroku często przyjmowały formy architektoniczno-ornamentalne (np. małżowionowo-chrząstkowe i regencyjne), w rokoku zaś odznaczały się lekkością i asymetrią rocaille. Na oprawach klasycyzujących rzadko spotykane, odrodziły się na oprawach historyzujących (np. okazały neobarokowy kartusz z herbem Rzeczypospolitej na oprawach paryskich Wincentego Kisiela, z lat 40-50 XIX w.). Do historyzujących form k. niekiedy wracają też introligatorzy XX-XXI w.
  • 2) na islamskich oprawach oraz w kobiernictwie tego kręgu kulturowego: prostokątne lub zbliżone do prostokąta pole o prostych-dłuższych i dekoracyjnych-krótszych bokach, mieszczące ornament i kaligraficzne wersety. Regularnie rozmieszczone w obramieniu zwierciadła i zazwyczaj oddzielone mniejszymi elementami zdobniczymi. W 2 poł. XV w. zaadoptowane we włoskim (zwłaszcza weneckim) introligatorstwie. W XVI w. pojawiły się na płn. od Alp, na niektórych orientalizujących oprawach, przeważnie o szczególnie bogatej dekoracji.


Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Groteska
Historyzujące oprawy
Islamskie oprawy
Małżowinowo-chrząstkowy ornament
Okuciowy ornament
Orientalizujące oprawy
Regencyjne oprawy
Rocaille
Rollwerk
Schweifwerk
Superekslibris

Grafika

Przypisy


Autor: A.W.