Aldyńsko-grolierowskie oprawy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Grafika)
(Grafika)
Linia 17: Linia 17:
 
Plik:Aldyńsko grolierowskie Włochy XVI w., DeMarinis 1960 nr kat. 833.jpg | Oprawa z dekoracją w typie aldyńsko-grolierowskim, Włochy, XVI w., wg: De Marinis 1960 nr kat. 833
 
Plik:Aldyńsko grolierowskie Włochy XVI w., DeMarinis 1960 nr kat. 833.jpg | Oprawa z dekoracją w typie aldyńsko-grolierowskim, Włochy, XVI w., wg: De Marinis 1960 nr kat. 833
 
Plik:Aldyńsko grolierowskie, Włochy XVI w. wg De Marinis nr kat. 825.jpg | Oprawa z dekoracja w typie aldyńsko-grolierowskim, Włochy, XVI w,. wg: De Marinis nr kat. 825.
 
Plik:Aldyńsko grolierowskie, Włochy XVI w. wg De Marinis nr kat. 825.jpg | Oprawa z dekoracja w typie aldyńsko-grolierowskim, Włochy, XVI w,. wg: De Marinis nr kat. 825.
 +
Plik:Aldyńsko. grolier. mały plik.jpg | Oprawa w typie aldyńsko-grolierowskim, Polska (Kraków?), lata 50.60 XVI w., BKUL, Lublin, fot. wg: www.polona.pl
 
Plik:Aldyńsko-grolierowskie oprawy 1.jpg | Oprawa w typie aldyńsko-grolierowskim, Kraków, ok. poł. lat 60. XVI w., BRAN - Sankt Petersburg, fot. BRAN - Sankt Petersburg
 
Plik:Aldyńsko-grolierowskie oprawy 1.jpg | Oprawa w typie aldyńsko-grolierowskim, Kraków, ok. poł. lat 60. XVI w., BRAN - Sankt Petersburg, fot. BRAN - Sankt Petersburg
 
Plik:Aldyńsko-grolierowskie opr, Kraków, 1568.jpg | Oprawa w typie aldyńsko-grolierowskim, Kraków, 1568, BWSD Włocławek, fot. A. Wagner
 
Plik:Aldyńsko-grolierowskie opr, Kraków, 1568.jpg | Oprawa w typie aldyńsko-grolierowskim, Kraków, 1568, BWSD Włocławek, fot. A. Wagner

Wersja z 23:27, 15 sty 2021

Aldyńsko-grolierowskie oprawy

(ang. Aldine and Grolier-bindings; fr. reliures aldines et reliures de Grolier)

Właściwie: oprawy w typie aldyńsko-grolierowskim, umowne określenie grupy opraw polskich, zwłaszcza krakowskich, od lat 30. do 60-70. XVI w., o charakterystycznej dekoracji okładzin: zazwyczaj pokaźne zwierciadło otoczone jest pojedynczą lub podwójną, złoconą ramą linearną, z której na osiach, w narożach lub/i w innych miejscach wyodrębniają się (na zewnątrz, do wewnątrz lub w sposób kombinowany) niewielkie półpierścieniowe wybrzuszenia o linearnej formie. Te podstawowe elementy chętnie urozmaicano, głównie poprzez zwielokrotnianie oraz przeplatanie się półpierścieni. Ponadto wewnątrz półpierścieni i w miejscach ich styku z linią ramy ukazywano drobne ozdobniki floralne. Dookoła takich ram często widnieją ramy radełkowe, zaś w centrum zwierciadła różnorakie plakiety, medaliony i superekslibrisy. W rozwiązaniach tych syntetyzowano elementy dekoracji aldyńskich opraw oraz dekoracji z późniejszych dzieł włoskich, zwłaszcza bolońskich i rzymskich, które łączono z elementami typowymi dla introligatorstwa polskiego. Ze względu na fakt, iż podobne formy zdobnicze znane są także z niektórych grolierowskich opraw, w dawniejszej literaturze takie dzieła określano niekiedy jako oprawy/dekoracje grolieryzujące lub grolierowskie.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Aldyńskie oprawy
Grolierowskie oprawy

Grafika

Przypisy

  1. Lindberg 1985 II, s. 79-81.
  2. Wagner, Madajewska, Mazerska 2018, nr kat./tabl. 33.

Autor: A.W.