Syrena: Różnice pomiędzy wersjami
(→Przypisy) |
(→Grafika) |
||
(Nie pokazano 2 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | + | ==Syrena== | |
Stworzenie fantastyczne wywodzące się z mitologii grecko-rzymskiej, przejętej w kulturze średniowiecznej i spopularyzowanej dzięki Physiologusowi. Ukazywano ją pod postacią pół kobiety-pół ptaka bądź kobiety o rybim ogonie (dodatkowo ze skrzydłami), często trzymającej w ręku podłużną rybę. Na oprawach romańskich z poł. XII – przełomu XII i XIII w. motyw s. ukazywano najczęściej za pomocą kwadratowych tłoków: kobieta o długich włosach, z nagim tułowiem i rozłożonymi rękoma, w których trzyma rybę i/lub własny ogon, bądź inny, nieokreślony przedmiot, z grubym, długim i zagiętym ku górze ogonem z wydatną płetwą. W ikonografii dekoracji opraw gotyckich jej wizerunki mogą być identyfikowane z meluzyną, jako legendarną postacią pół kobiety-pół węża. Na oprawach europejskich XVI-XVIII w. rzadko ukazywana. Na klasycystycznych i empirowych oprawach wkomponowywana w bordiury, wśród innych motywów groteskowych. Jako herb Warszawy prezentowana na oprawach ksiąg miejskich z XVII-XXI w. jako superekslibris (różnorakie odmiany tłoków, o formie podległej zmieniającym się stylom w zdobnictwie i konwencjom przedstawieniowym stołecznego godła). | Stworzenie fantastyczne wywodzące się z mitologii grecko-rzymskiej, przejętej w kulturze średniowiecznej i spopularyzowanej dzięki Physiologusowi. Ukazywano ją pod postacią pół kobiety-pół ptaka bądź kobiety o rybim ogonie (dodatkowo ze skrzydłami), często trzymającej w ręku podłużną rybę. Na oprawach romańskich z poł. XII – przełomu XII i XIII w. motyw s. ukazywano najczęściej za pomocą kwadratowych tłoków: kobieta o długich włosach, z nagim tułowiem i rozłożonymi rękoma, w których trzyma rybę i/lub własny ogon, bądź inny, nieokreślony przedmiot, z grubym, długim i zagiętym ku górze ogonem z wydatną płetwą. W ikonografii dekoracji opraw gotyckich jej wizerunki mogą być identyfikowane z meluzyną, jako legendarną postacią pół kobiety-pół węża. Na oprawach europejskich XVI-XVIII w. rzadko ukazywana. Na klasycystycznych i empirowych oprawach wkomponowywana w bordiury, wśród innych motywów groteskowych. Jako herb Warszawy prezentowana na oprawach ksiąg miejskich z XVII-XXI w. jako superekslibris (różnorakie odmiany tłoków, o formie podległej zmieniającym się stylom w zdobnictwie i konwencjom przedstawieniowym stołecznego godła). | ||
Linia 16: | Linia 16: | ||
Plik:Syrena, Wizerunki syreny na tłokach romańskich, XII w., wg Schmidt Künsemüller 1985.jpg | Wizerunki syreny na tłokach romańskich, XII w., wg: Schmidt-Künsemüller 1985 | Plik:Syrena, Wizerunki syreny na tłokach romańskich, XII w., wg Schmidt Künsemüller 1985.jpg | Wizerunki syreny na tłokach romańskich, XII w., wg: Schmidt-Künsemüller 1985 | ||
Plik:Syrena, Motyw syreny na tłoku gotyckim, XV w., wg Schwenke, Schunke 1979.jpg | Motyw syreny na tłoku gotyckim, XV w., wg: Schwenke, Schunke 1979 | Plik:Syrena, Motyw syreny na tłoku gotyckim, XV w., wg Schwenke, Schunke 1979.jpg | Motyw syreny na tłoku gotyckim, XV w., wg: Schwenke, Schunke 1979 | ||
− | Plik:Syrena, Syrena jako godło miasta Warszawy na quasi superekslibrisie księgi rachunkowej z l. 50. XVII w., fot. wg Pokorzyńska 2005.jpg | Syrena jako godło miasta Warszawy na quasi superekslibrisie księgi rachunkowej z lat 50. XVII w. | + | Plik:Syrena, Syrena jako godło miasta Warszawy na quasi superekslibrisie księgi rachunkowej z l. 50. XVII w., fot. wg Pokorzyńska 2005.jpg | Syrena jako godło miasta Warszawy na quasi superekslibrisie księgi rachunkowej z lat 50. XVII w. |
− | Plik:Syrena, Syrena jako godło miasta Warszawy w superekslibrisie księgi archiwalnej z 1791 lub 1808 r., fot. wg Pokorzyńska 2005.jpg | Syrena jako godło miasta Warszawy w superekslibrisie na oprawie księgi archiwalnej z 1791 | + | Plik:Syrena, Syrena jako godło miasta Warszawy w superekslibrisie księgi archiwalnej z 1791 lub 1808 r., fot. wg Pokorzyńska 2005.jpg | Syrena jako godło miasta Warszawy w superekslibrisie na oprawie księgi archiwalnej z 1791 r. |
Plik:Syrena, Syreny w dekoracji angielskiej oprawy klasycystycznej z ok. 1785 r., wg Nixon, Foot 1992.jpg | Syreny w dekoracji angielskiej oprawy klasycystycznej z ok. 1785 r., fot. wg: Nixon, Foot 1992 | Plik:Syrena, Syreny w dekoracji angielskiej oprawy klasycystycznej z ok. 1785 r., wg Nixon, Foot 1992.jpg | Syreny w dekoracji angielskiej oprawy klasycystycznej z ok. 1785 r., fot. wg: Nixon, Foot 1992 | ||
</gallery> | </gallery> |
Aktualna wersja na dzień 20:39, 14 lut 2021
Spis treści
Syrena
Stworzenie fantastyczne wywodzące się z mitologii grecko-rzymskiej, przejętej w kulturze średniowiecznej i spopularyzowanej dzięki Physiologusowi. Ukazywano ją pod postacią pół kobiety-pół ptaka bądź kobiety o rybim ogonie (dodatkowo ze skrzydłami), często trzymającej w ręku podłużną rybę. Na oprawach romańskich z poł. XII – przełomu XII i XIII w. motyw s. ukazywano najczęściej za pomocą kwadratowych tłoków: kobieta o długich włosach, z nagim tułowiem i rozłożonymi rękoma, w których trzyma rybę i/lub własny ogon, bądź inny, nieokreślony przedmiot, z grubym, długim i zagiętym ku górze ogonem z wydatną płetwą. W ikonografii dekoracji opraw gotyckich jej wizerunki mogą być identyfikowane z meluzyną, jako legendarną postacią pół kobiety-pół węża. Na oprawach europejskich XVI-XVIII w. rzadko ukazywana. Na klasycystycznych i empirowych oprawach wkomponowywana w bordiury, wśród innych motywów groteskowych. Jako herb Warszawy prezentowana na oprawach ksiąg miejskich z XVII-XXI w. jako superekslibris (różnorakie odmiany tłoków, o formie podległej zmieniającym się stylom w zdobnictwie i konwencjom przedstawieniowym stołecznego godła).
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Fantastyczne motywy
Meluzyna
Superekslibris
Grafika
Przypisy
- Schwenke, Schunke 1979, tabl. 203/il. 52a;
- Nixon, Foot 1992, tabl. 100;
- Karpp-Jacottet, von Rabenau 2000, s. 36;
- Pokorzyńska 2005, s. 20-21;
- Wojsz 2006, tabl. VI.
Autor: A.W.