Kwiatów bukiet: Różnice pomiędzy wersjami
(Utworzono nową stronę "===Kwiatów bukiet=== zebrane w wiązkę i dekoracyjnie zakomponowane kwiaty. Jako odmiana kwiatonu, motyw k. b. był popularny w introligatorstwie gotyckim (XV-pocz. XV...") |
(→Kwiatów bukiet) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | + | ||
zebrane w wiązkę i dekoracyjnie zakomponowane kwiaty. Jako odmiana kwiatonu, motyw k. b. był popularny w introligatorstwie gotyckim (XV-pocz. XVI w.). Jego wyróżnikiem jest rodzaj przewiązki (niem. Krause – kryza) dokoła silnie stylizowanych łodyg. Charakterystyczna odmiana k. b. przedstawia 3 kwiaty lub większą liczbę kwiatów w doniczce bądź wazie (wazonie). Odmiana ta, nieczęsta na oprawach gotyckich, zyskała sporą popularność w 2 poł. XVI w.-1 poł. XVII w., podlegając jednocześnie ewolucji formalno-stylowej. W jej obrębie najefektowniejsze są bujne k. b. w wazach, widniejące w owalnym lub romboidalnym medalionie (niekiedy bogato zdobionym), eksponowanym pośrodku okładzin. W XVII-1 poł. XIX w. zazwyczaj drobne motywy k. b. w wazie chętnie ukazywano w obrębie większych kompozycji ornamentalnych na okładzinach i w kompartymentach grzbietu. Na oprawach sztambuchów, pamiętników i albumów fotograficznych z XIX-XX w. chętnie ukazywano k. b. w formie wiązki róż, kwiatów polnych itp.; zob. →floralne dekoracje, →kwiat. | zebrane w wiązkę i dekoracyjnie zakomponowane kwiaty. Jako odmiana kwiatonu, motyw k. b. był popularny w introligatorstwie gotyckim (XV-pocz. XVI w.). Jego wyróżnikiem jest rodzaj przewiązki (niem. Krause – kryza) dokoła silnie stylizowanych łodyg. Charakterystyczna odmiana k. b. przedstawia 3 kwiaty lub większą liczbę kwiatów w doniczce bądź wazie (wazonie). Odmiana ta, nieczęsta na oprawach gotyckich, zyskała sporą popularność w 2 poł. XVI w.-1 poł. XVII w., podlegając jednocześnie ewolucji formalno-stylowej. W jej obrębie najefektowniejsze są bujne k. b. w wazach, widniejące w owalnym lub romboidalnym medalionie (niekiedy bogato zdobionym), eksponowanym pośrodku okładzin. W XVII-1 poł. XIX w. zazwyczaj drobne motywy k. b. w wazie chętnie ukazywano w obrębie większych kompozycji ornamentalnych na okładzinach i w kompartymentach grzbietu. Na oprawach sztambuchów, pamiętników i albumów fotograficznych z XIX-XX w. chętnie ukazywano k. b. w formie wiązki róż, kwiatów polnych itp.; zob. →floralne dekoracje, →kwiat. | ||
Wersja z 20:23, 15 lis 2020
zebrane w wiązkę i dekoracyjnie zakomponowane kwiaty. Jako odmiana kwiatonu, motyw k. b. był popularny w introligatorstwie gotyckim (XV-pocz. XVI w.). Jego wyróżnikiem jest rodzaj przewiązki (niem. Krause – kryza) dokoła silnie stylizowanych łodyg. Charakterystyczna odmiana k. b. przedstawia 3 kwiaty lub większą liczbę kwiatów w doniczce bądź wazie (wazonie). Odmiana ta, nieczęsta na oprawach gotyckich, zyskała sporą popularność w 2 poł. XVI w.-1 poł. XVII w., podlegając jednocześnie ewolucji formalno-stylowej. W jej obrębie najefektowniejsze są bujne k. b. w wazach, widniejące w owalnym lub romboidalnym medalionie (niekiedy bogato zdobionym), eksponowanym pośrodku okładzin. W XVII-1 poł. XIX w. zazwyczaj drobne motywy k. b. w wazie chętnie ukazywano w obrębie większych kompozycji ornamentalnych na okładzinach i w kompartymentach grzbietu. Na oprawach sztambuchów, pamiętników i albumów fotograficznych z XIX-XX w. chętnie ukazywano k. b. w formie wiązki róż, kwiatów polnych itp.; zob. →floralne dekoracje, →kwiat.
Zobacz też
floralne dekoracje
kwiat
kwiaton
waza (wazon)
Grafika
Przypisy
- Kyriss 1954, tabl. 27/5, 51/7, 103/3 i in;
- Laucevičius 1976, il. 120;
- Devaux 1977, s. 178, 216, 236 i in.;
- Schwenke, Schunke 1979, tabl. 49-50, 63-64;
- Mazal 1990, il. 193, 270;
- Voit 2020, nr kat./il. 42.
Autor: A.W.