Koronkowe oprawy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Grafika)
 
(Nie pokazano 2 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
==Koronkowe oprawy==
+
(także: '''''dentelle'' oprawy''')  
(fr. reliures à la dentelle)
+
  
===Harleian styl===
+
(ang. dentelle bindings, fr. à la dentelle reliures, niem. Dentelle-Einbände)
Styl dekoracyjny angielskich opraw luksusowych. Pojawił się około 1720 roku i był dominujący w angielskiej sztuce introligatorskiej przez następne sześćdziesiąt lat. Nazwa pochodzi od Roberta Harleya, hrabiego Oksfordu, którego słynna kolekcja zawierała liczne przykłady tego typu opraw. Howard Nixon wyśledził najwcześniejszy przykład takiej dekoracji w bibliotece Harleya na oprawie wykonanej w 1721 r.
+
  
Styl Harleian charakteryzuje duży centralny ornament w kształcie rombu, zbudowany z małych tłoków, otoczony szeroką dekoracyjną ramą obwodzącą brzegi okładki. Wzór może być wytłoczony jednym radełkiem z bogatym wzorem, ale częściej była tworzona z kilku radełek, dodatkowo uzupełnianym drobnymi tłoczkami.  
+
Oprawy z 2 poł. XVII i XVIII w. o dekoracji okładzin składającej się wyłącznie lub zdominowanej przez bordiurę w formie koronki.
 +
 +
Geneza tej formy ornamentu w zdobnictwie introligatorskim wiąże się z wachlarzowymi oprawami oraz filigranową dekoracją opraw (''pointillé'', znacz. 2), na których profuzję zdobień zwierciadła otaczano delikatnymi ornamentami, inspirowanymi wyrobami koronczarskimi. Na bazie tych wzorców pod kon. XVII w. we Francji popularność zyskały oprawy o powściągliwszej dekoracji zwierciadeł lub z pustymi zwierciadłami, które otaczano stosunkowo szerokimi, złoconymi „koronkami” o filigranowej formie. Składały się na nie zazwyczaj silnie stylizowane motywy floralne poddane alternacji. Taką kompozycję zamykały od zewnątrz – wzdłuż krawędzi okładzin – linearne ramki wzbogacane drobniejszymi i prostszymi ornamentami. W l. 20. XVIII w. w Anglii rozwinął się styl ''Harleian'' opraw, na których koronce ciągnącej się wzdłuż krawędzi okładzin odpowiadał rodzaj centralnego medalionu o romboidalnym kształcie, wypełnionego zazwyczaj podobną – filigranową ornamentyką. 
 +
 +
Na l. 20-30. XVIII w. przypada we Francji rozwinięcie się nowatorskiej formuły dekoracji koronkowej, wpisującej się w tendencje zdobnictwa artystycznego ery Ludwika XV.  Koronce nadawano bujną, ale wciąż delikatną i ażurową, formę z naprzemiennie falującymi – wyższymi i niższymi „zębami” koncentrycznie wnikającymi w pole zwierciadła (w j. franc. słowo ''dentelle'' – „koronka” wywodzi się od ''dent'' – „ząb”). To ostatnie pozostawało puste (co uwydatniało bogactwo koronki) lub było ozdobione superekslibrisem. Wzdłuż krawędzi okładzin kompozycje zamykały złocone linie i drobne ornamenty, np. zęby szczura. Do najwybitniejszych twórców opraw w tym stylu zalicza się Antoine-Michel Padeloupa (†1758) – twórcę m.in. dzieł z wykwintnymi koronkami floralnymi z obfitością puncowanych perełkowań w typie ''fond pointillé''. W miarę rozwoju stylu k. przybierała rozmaite formy, ponadto wkomponowywano w nią elementy figuralne (często stanowiące aluzję do herbu z superekslibrisu lub treści książki).  
  
Powszechnie spotykane są oprawy wyzbyte centralnego ornamentu, ograniczone do bogatej koronkowej ramki, a także kompozycje z wyeksponowanym ornamentalnym rombem a zredukowaną do minimum ramką na skrajach okładki uzupełnioną o ornament w narożach.
+
W 2-3 ćw. XVIII w. moda na k. o. rozprzestrzeniła się w innych krajach Europy, w których dochodziło do wykształcenia się regionalnych odmian stylu (np. oprawy włoskie z k. o silnym pierwiastku floralnym; oprawy niemieckie i austriackie o bardziej płynnym, niż w dziełach francuskich, konturze wewnętrznym k.). Dotarł on również do Rzeczypospolitej, owocując m.in. pięknymi oprawami warszawskimi z monogramem króla Stanisława Augusta Poniatowskiego wkomponowywanym w naroża k. Od ok. poł. XVIII w. we Francji popularność zyskiwały plakietowe oprawy imitujące k. o uproszczonej formie. Mimo przemian stylowych 4 ćw. XVIII w., aż do lat 80. XVIII w. tworzono m.in. w paryskiej pracowni Nicolasa-Denisa Derome (''le jeune'') oprawy o wykwintnych formach k., która jednak coraz częściej współistniała z klasycyzującą dekoracją grzbietu. W innych krajach predylekcja do tego stylu dekoracji utrzymała się do końca XVIII w., w obręb koronek wprowadzano jednak elementy klasycystyczne (np. motyw antykizującej wazy).
 +
 
 +
Do odrodzenia się k. o. doszło w XIX w., wraz z historyzującymi i wydawniczymi oprawami. Wysublimowane formy k. o. stanowią inspirację także dla niektórych introligatorów XX-XXI w.    
  
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==
  
 
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
 
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
 +
[[Alternacja]] <br>
 +
[[Bordiura]] <br>
 +
[[Filigranowa dekoracja]] <br>
 +
[[Harleian styl]] <br>
 +
[[Historyzujące oprawy]]
 +
[[Koronka]] <br>
 +
[[Parlante oprawy]] <br>
 +
[[Pointillé]] <br>
 +
[[Wachlarzowe oprawy]] <br>
 +
[[Wydawnicze oprawy]] <br>
 +
[[Zęby szczura]] <br>
  
 
==Grafika==
 
==Grafika==
Linia 17: Linia 32:
 
Plik:Koronkowe oprawy 2.jpg
 
Plik:Koronkowe oprawy 2.jpg
 
Plik:Koronkowe oprawy 1.jpg
 
Plik:Koronkowe oprawy 1.jpg
Plik:IMG 3532.jpg| oprawa prawd. francuska, M. Sarbiewski, Lyricorum libri IV, Paryż 1647. Wł. WMBPB
 
  
 
Plik:Koronkowe oprawy,.jpg | Oprawa koronkowa z superekslibrisem z herbem Topór, prawdopodobnie Francja, ok. poł. XVIII w., rys. wg Dominika Witke-Jeżewskiego, Władysława Sztolcmana fot.: www.cyfrowe.mnw.art.pl
 
Plik:Koronkowe oprawy,.jpg | Oprawa koronkowa z superekslibrisem z herbem Topór, prawdopodobnie Francja, ok. poł. XVIII w., rys. wg Dominika Witke-Jeżewskiego, Władysława Sztolcmana fot.: www.cyfrowe.mnw.art.pl
Linia 28: Linia 42:
  
 
==Przypisy==
 
==Przypisy==
 
+
# Szwejkowska 1975, s. 296-297;
# Pearson D., English bookbinding styles, 1450-1800: a handbook, London, New Castle 2005, s. 76-78, 86, 139.
+
# Devaux 1977, s. 123, 166-174, 186-188 i in.;
 +
# von Arnim 1992, kat. 108, 140-141 i in.;
 +
# Nixon, Foot 1992, il. 84-87, 89-90 i in.;
 +
# Devauchelle 1995, s. 125-126, 142-143 i in.;
 +
# Macchi F. i L. 2002, s. 122-123;
 +
# Barber 2004, s. 191-199.
 +
# Pearson 2005, s. 76-78, 86, 139.
  
 
----
 
----
Autor: '''A.W., E.P.'''
+
Autor: A.W.

Aktualna wersja na dzień 10:01, 6 lip 2022

(także: dentelle oprawy)

(ang. dentelle bindings, fr. à la dentelle reliures, niem. Dentelle-Einbände)

Oprawy z 2 poł. XVII i XVIII w. o dekoracji okładzin składającej się wyłącznie lub zdominowanej przez bordiurę w formie koronki.

Geneza tej formy ornamentu w zdobnictwie introligatorskim wiąże się z wachlarzowymi oprawami oraz filigranową dekoracją opraw (pointillé, znacz. 2), na których profuzję zdobień zwierciadła otaczano delikatnymi ornamentami, inspirowanymi wyrobami koronczarskimi. Na bazie tych wzorców pod kon. XVII w. we Francji popularność zyskały oprawy o powściągliwszej dekoracji zwierciadeł lub z pustymi zwierciadłami, które otaczano stosunkowo szerokimi, złoconymi „koronkami” o filigranowej formie. Składały się na nie zazwyczaj silnie stylizowane motywy floralne poddane alternacji. Taką kompozycję zamykały od zewnątrz – wzdłuż krawędzi okładzin – linearne ramki wzbogacane drobniejszymi i prostszymi ornamentami. W l. 20. XVIII w. w Anglii rozwinął się styl Harleian opraw, na których koronce ciągnącej się wzdłuż krawędzi okładzin odpowiadał rodzaj centralnego medalionu o romboidalnym kształcie, wypełnionego zazwyczaj podobną – filigranową ornamentyką.

Na l. 20-30. XVIII w. przypada we Francji rozwinięcie się nowatorskiej formuły dekoracji koronkowej, wpisującej się w tendencje zdobnictwa artystycznego ery Ludwika XV. Koronce nadawano bujną, ale wciąż delikatną i ażurową, formę z naprzemiennie falującymi – wyższymi i niższymi „zębami” koncentrycznie wnikającymi w pole zwierciadła (w j. franc. słowo dentelle – „koronka” wywodzi się od dent – „ząb”). To ostatnie pozostawało puste (co uwydatniało bogactwo koronki) lub było ozdobione superekslibrisem. Wzdłuż krawędzi okładzin kompozycje zamykały złocone linie i drobne ornamenty, np. zęby szczura. Do najwybitniejszych twórców opraw w tym stylu zalicza się Antoine-Michel Padeloupa (†1758) – twórcę m.in. dzieł z wykwintnymi koronkami floralnymi z obfitością puncowanych perełkowań w typie fond pointillé. W miarę rozwoju stylu k. przybierała rozmaite formy, ponadto wkomponowywano w nią elementy figuralne (często stanowiące aluzję do herbu z superekslibrisu lub treści książki).

W 2-3 ćw. XVIII w. moda na k. o. rozprzestrzeniła się w innych krajach Europy, w których dochodziło do wykształcenia się regionalnych odmian stylu (np. oprawy włoskie z k. o silnym pierwiastku floralnym; oprawy niemieckie i austriackie o bardziej płynnym, niż w dziełach francuskich, konturze wewnętrznym k.). Dotarł on również do Rzeczypospolitej, owocując m.in. pięknymi oprawami warszawskimi z monogramem króla Stanisława Augusta Poniatowskiego wkomponowywanym w naroża k. Od ok. poł. XVIII w. we Francji popularność zyskiwały plakietowe oprawy imitujące k. o uproszczonej formie. Mimo przemian stylowych 4 ćw. XVIII w., aż do lat 80. XVIII w. tworzono m.in. w paryskiej pracowni Nicolasa-Denisa Derome (le jeune) oprawy o wykwintnych formach k., która jednak coraz częściej współistniała z klasycyzującą dekoracją grzbietu. W innych krajach predylekcja do tego stylu dekoracji utrzymała się do końca XVIII w., w obręb koronek wprowadzano jednak elementy klasycystyczne (np. motyw antykizującej wazy).

Do odrodzenia się k. o. doszło w XIX w., wraz z historyzującymi i wydawniczymi oprawami. Wysublimowane formy k. o. stanowią inspirację także dla niektórych introligatorów XX-XXI w.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Alternacja
Bordiura
Filigranowa dekoracja
Harleian styl
Historyzujące oprawy Koronka
Parlante oprawy
Pointillé
Wachlarzowe oprawy
Wydawnicze oprawy
Zęby szczura

Grafika

Przypisy

  1. Szwejkowska 1975, s. 296-297;
  2. Devaux 1977, s. 123, 166-174, 186-188 i in.;
  3. von Arnim 1992, kat. 108, 140-141 i in.;
  4. Nixon, Foot 1992, il. 84-87, 89-90 i in.;
  5. Devauchelle 1995, s. 125-126, 142-143 i in.;
  6. Macchi F. i L. 2002, s. 122-123;
  7. Barber 2004, s. 191-199.
  8. Pearson 2005, s. 76-78, 86, 139.

Autor: A.W.