Waza: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Utworzono nową stronę "===Waza=== (także: wazon, urna) (fr. vase) Naczynia o zróżnicowanej formie i przeznaczeniu. Jako motywy dekoracyjne w introligatorstwie trudne do rozróżnienia, co...")
 
(Zobacz też)
 
(Nie pokazano 7 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
===Waza===  
+
==Waza==
(także: wazon, urna)
+
(wazon, urna) (ang. vase, urn; fr. vase; niem. Vase)
(fr. vase)
+
 
+
Naczynia o zróżnicowanej formie i przeznaczeniu. Jako motywy dekoracyjne w introligatorstwie trudne do rozróżnienia, co sprawia, że zwłaszcza pojęcia „waza” i „wazon” w niektórych przypadkach mogą być stosowane zamiennie (analogicznie jak w innych dziedzinach sztuk plastycznych). Ukazywane na oprawach od renesansu po czasy współczesne. Jako waza płomienista ukazywana na włoskich (głównie weneckich i rzymskich) oprawach z 1 poł. XVI w. W krajach na płn. od Alp motyw wazy (często o puklowanym brzuściu) był popularny w 1 poł. XVI w. (zwłaszcza w 2 ćw. XVI w.) jako element kandelabrowego ornamentu w dekoracjach radełkowych (np. wrocławskiego Mistrza HB). Emblematyczny motyw rozbitej wazy/rozbitego dzbanka (fr. pot cassé) wkomponowywano w bogatą, złoconą dekorację arabeskową na renesansowych oprawach z warsztatu francuskiego introligatora i drukarza Goeffroy Tory’ego (†1533). Od około połowy XVI w. motyw wazy/wazonu (często z bukietem kwiatów) ukazywano w owalnych lub romboidalnych medalionach na oprawach zachodnioeuropejskich i polskich. W 2 poł. XVI – 1 poł. XVII w. jej wizerunki znajdują się niekiedy w bogatym obramieniu manierystycznym. W podobnym okresie zazwyczaj drobne motywy wazy/wazonu z bukietem kwiatów wkomponowywano w dekorację francuskich i włoskich opraw à la fanfare. Na oprawach barokowych wazę ukazywano rzadko, jednocześnie w XVII-XVIII w. motyw wazy/wazonu z bukietem kwiatów pojawiał się w centralnych medalionach na oprawach ksiąg cyrylickich. Ponowną popularność zyskała waza w zdobnictwie rokokowym: prezentowana pośrodku okładzin lub w ich bordiurze, przyjmowała fantazyjne, rocaillowe formy. Na oprawach klasycystycznych i empirowych waza i urna należały do najpopularniejszych motywów dekoracyjnych: charakterystycznie antykizujące, ale zarazem zróżnicowane, formy (np. z geometrycznymi uchwytami i stożkową pokrywą) widnieją w ornamentalnych obramieniach zwierciadła, w centrum zwierciadła (jako główny motyw dekoracji) oraz w kompartymentach grzbietu. Motyw wazy/wazonu/urny umieszczano też na ówczesnych graficznych i drukowanych okładkach wydawniczych. Jej popularność trwała w introligatorstwie historyzującym XIX w. (jako element dekoracji okładzin oraz grzbietu). W XX w. niemal zapomniana, rzadko ukazywana np. na oprawach art déco. 
+
  
 +
Naczynia o zróżnicowanej formie i przeznaczeniu. Jako motywy dekoracyjne w introligatorstwie trudne do rozróżnienia, co sprawia, że zwłaszcza pojęcia „waza” i „wazon” w niektórych przypadkach mogą być stosowane zamiennie (analogicznie jak w innych dziedzinach sztuk plastycznych). Ukazywane na oprawach od renesansu po czasy współczesne. Jako waza płomienista ukazywana na włoskich (głównie weneckich i rzymskich) oprawach z 1 poł. XVI w. W krajach na płn. od Alp motyw wazy (często o puklowanym brzuściu) był popularny w 1 poł. XVI w. (zwłaszcza w 2 ćw. XVI w.) jako element kandelabrowego ornamentu w dekoracjach radełkowych (np. wrocławskiego Mistrza HB). Emblematyczny motyw rozbitej wazy/rozbitego dzbanka (fr. pot cassé) wkomponowywano w bogatą, złoconą dekorację arabeskową na renesansowych oprawach z warsztatu francuskiego introligatora i drukarza Goeffroy Tory’ego (†1533). Od około połowy XVI w. motyw wazy/wazonu (często z bukietem kwiatów) ukazywano w owalnych lub romboidalnych medalionach na oprawach zachodnioeuropejskich i polskich. W 2 poł. XVI – 1 poł. XVII w. jej wizerunki znajdują się niekiedy w bogatym obramieniu manierystycznym. W podobnym okresie zazwyczaj drobne motywy wazy/wazonu z bukietem kwiatów wkomponowywano w dekorację francuskich i włoskich opraw à la fanfare. Na oprawach barokowych wazę ukazywano rzadko, jednocześnie w XVII-XVIII w. motyw wazy/wazonu z bukietem kwiatów pojawiał się w centralnych medalionach na oprawach ksiąg cyrylickich. Ponowną popularność zyskała waza w zdobnictwie rokokowym: prezentowana pośrodku okładzin lub w ich bordiurze, przyjmowała fantazyjne, rocaillowe formy. Na oprawach klasycystycznych i empirowych waza i urna należały do najpopularniejszych motywów dekoracyjnych: charakterystycznie antykizujące, ale zarazem zróżnicowane, formy (np. z geometrycznymi uchwytami i stożkową pokrywą) widnieją w ornamentalnych obramieniach zwierciadła, w centrum zwierciadła (jako główny motyw dekoracji) oraz w kompartymentach grzbietu. Motyw wazy/wazonu/urny umieszczano też na ówczesnych graficznych i drukowanych okładkach wydawniczych. Jej popularność trwała w introligatorstwie historyzującym XIX w. (jako element dekoracji okładzin oraz grzbietu). W XX w. niemal zapomniana, rzadko ukazywana np. na oprawach art déco.
  
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==
Linia 10: Linia 8:
 
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
 
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
 
[[Art déco oprawy]] <br>
 
[[Art déco oprawy]] <br>
[[à la fanfare]] <br>
+
[[À la fanfare oprawy]] <br>
[[Groteska]] <br>
+
[[À la grotesque dekoracja]] <br>
 
[[Kandelabrowy ornament]] <br>
 
[[Kandelabrowy ornament]] <br>
 
+
[[Petite tête]] <br>
 +
[[Spirala]] <br>
 +
[[Wachlarzowe oprawy]] <br>
  
 
==Grafika==
 
==Grafika==
 
<gallery>
 
<gallery>
Plik:Waza 5.jpg
+
Plik:Waza płomienista, BJ opr. aldyńska, XVI w..jpg | Motyw wazy płomienistej na oprawie aldyńskiej, Wenecja, 1 poł. XVI w.
Plik:Waza 2.jpg
+
Plik:Waza 5.jpg | Puklowana waza (wazon) renesansowa jako element kandelabrowego ornamentu na radełku renesansowym, ok. poł. XVI w.
Plik:Wazon 1.jpg
+
Plik:Waza 2.jpg | Motyw wazy (wazonu) w obrębie ozdobnika renesansowego, 2 ćw. XVI w.
Plik:Wazon 4b.jpg
+
Plik:Wazon 1.jpg | Waza (wazon) z kwiatami w owalnym medalionie, 2 poł. XVI w. 
Plik:Wazon 2.jpg
+
Plik:Wazon 4b.jpg | Waza (wazon) z kwiatami w owalnym medalionie, 2 poł. XVI w.
Plik:Wazon 3b.jpg
+
Plik:Wazon 2.jpg | Motywy waz (wazonów) z kwiatami jako elementy dekoracji oprawy z 4 ćw. XVI - 1 ćw. XVII w.
Plik:Wazon 5.jpg
+
Plik:Wazon 3b.jpg | Motyw wazy (wazonu) z kwiatami jako element dekoracji oprawy z 4 ćw. XVI - 1 ćw. XVII w.
Plik:Wazon 1b.jpg
+
Plik:Wazon 5.jpg | Motyw wazy (wazonu) z kwiatami jako element dekoracji oprawy z 4 ćw. XVI - 1 ćw. XVII w.
Plik:Waza 4.jpg
+
Plik:Wazon 1b.jpg | Romboidalny medalion z motywem wazy (wazonu) z kwiatami, 4 ćw. XVI - 1 ćw. XVII w.
Plik:Wazon 2b.jpg
+
Plik:Waza 4.jpg | Romboidalny medalion z motywem wazy (wazonu) z kwiatami, 4 ćw. XVI - 1 ćw. XVII w.
Plik:Waza 7.jpg
+
Plik:Wazon 2b.jpg | Motyw wazy (wazonu) z kwiatami w romboidalnym kartuszu manierystycznym, kon. XVI-pocz. XVII w.
Plik:Waza 6.jpg
+
Plik:Waza w medalionie centralnym na opr. księgi bazyliańskiej, Supraśl 1786, J.P. 2016, il. 6.jpg | Motyw wazy (wazonu) w medalionie centralnym na oprawie księgi bazyliańskiej, Supraśl 1786, fot. wg: Jaroszewicz-Pieresławcew 2016
Plik:Waza 8.jpg
+
Plik:Waza 7.jpg | Motyw wazy w dekoracji oprawy klasycystycznej, kon. XVIII - pocz. XIX w.
 
+
Plik:Waza 6.jpg | Motyw wazy w dekoracji oprawy klasycystycznej, kon. XVIII - pocz. XIX w.
 +
Plik:Waza 8.jpg | Motyw wazy w dekoracji oprawy klasycystycznej, kon. XVIII - pocz. XIX w.
 +
Plik:Waza i wieniec w dekoracji komaprtymentów oprawy francuskiej z 2 poł. XVIII w., Biblioteca Nazionale Braidense, Mediolan.jpg | Motywy waz w dekoracji kompartymentów oprawy francuskiej z 2 poł. XVIII w., Biblioteca Nazionale Braidense, Mediolan
 
</gallery>
 
</gallery>
  

Aktualna wersja na dzień 10:24, 13 maj 2022

Waza

(wazon, urna) (ang. vase, urn; fr. vase; niem. Vase)

Naczynia o zróżnicowanej formie i przeznaczeniu. Jako motywy dekoracyjne w introligatorstwie trudne do rozróżnienia, co sprawia, że zwłaszcza pojęcia „waza” i „wazon” w niektórych przypadkach mogą być stosowane zamiennie (analogicznie jak w innych dziedzinach sztuk plastycznych). Ukazywane na oprawach od renesansu po czasy współczesne. Jako waza płomienista ukazywana na włoskich (głównie weneckich i rzymskich) oprawach z 1 poł. XVI w. W krajach na płn. od Alp motyw wazy (często o puklowanym brzuściu) był popularny w 1 poł. XVI w. (zwłaszcza w 2 ćw. XVI w.) jako element kandelabrowego ornamentu w dekoracjach radełkowych (np. wrocławskiego Mistrza HB). Emblematyczny motyw rozbitej wazy/rozbitego dzbanka (fr. pot cassé) wkomponowywano w bogatą, złoconą dekorację arabeskową na renesansowych oprawach z warsztatu francuskiego introligatora i drukarza Goeffroy Tory’ego (†1533). Od około połowy XVI w. motyw wazy/wazonu (często z bukietem kwiatów) ukazywano w owalnych lub romboidalnych medalionach na oprawach zachodnioeuropejskich i polskich. W 2 poł. XVI – 1 poł. XVII w. jej wizerunki znajdują się niekiedy w bogatym obramieniu manierystycznym. W podobnym okresie zazwyczaj drobne motywy wazy/wazonu z bukietem kwiatów wkomponowywano w dekorację francuskich i włoskich opraw à la fanfare. Na oprawach barokowych wazę ukazywano rzadko, jednocześnie w XVII-XVIII w. motyw wazy/wazonu z bukietem kwiatów pojawiał się w centralnych medalionach na oprawach ksiąg cyrylickich. Ponowną popularność zyskała waza w zdobnictwie rokokowym: prezentowana pośrodku okładzin lub w ich bordiurze, przyjmowała fantazyjne, rocaillowe formy. Na oprawach klasycystycznych i empirowych waza i urna należały do najpopularniejszych motywów dekoracyjnych: charakterystycznie antykizujące, ale zarazem zróżnicowane, formy (np. z geometrycznymi uchwytami i stożkową pokrywą) widnieją w ornamentalnych obramieniach zwierciadła, w centrum zwierciadła (jako główny motyw dekoracji) oraz w kompartymentach grzbietu. Motyw wazy/wazonu/urny umieszczano też na ówczesnych graficznych i drukowanych okładkach wydawniczych. Jej popularność trwała w introligatorstwie historyzującym XIX w. (jako element dekoracji okładzin oraz grzbietu). W XX w. niemal zapomniana, rzadko ukazywana np. na oprawach art déco.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Art déco oprawy
À la fanfare oprawy
À la grotesque dekoracja
Kandelabrowy ornament
Petite tête
Spirala
Wachlarzowe oprawy

Grafika

Przypisy

  1. Laucevičius 1976, il.
  2. Hobson 1989, s. 165-166;
  3. Mazal 1990, il. 193, 223, 228 i in.;
  4. Fernández 1994, nr kat./il. 4;
  5. Devauchelle 1995, s. 155, 156;
  6. Kozakiewicz 1996, s. 426-427, 430;
  7. Jaroszewicz-Pieresławcew 2016, il. 4, 6;
  8. Wagner 2019, nr kat./il. 173.

Autor: A.W.