Galanteria introligatorska: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Utworzono nową stronę "==Galanteria introligatorska== Wytwarzanie wyrobów galanteryjnych z papieru, tektury i skóry stanowiło uboczną gałąź introligatorstwa. Jego źródłem były zwią...")
 
(Galanteria introligatorska)
 
(Nie pokazano 19 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
==Galanteria introligatorska==
 
==Galanteria introligatorska==
Wytwarzanie wyrobów galanteryjnych z papieru, tektury i skóry stanowiło uboczną gałąź introligatorstwa. Jego źródłem były związki rzemieślników introligatorów ze szkatulnikami, którzy byli nieliczni,dlatego przyłączali się do cechów introligatorskich. Z czasem rzemiosło szkatulnicze zanikło, zaś introligatorzy przejęli zakres jego działalności.  
+
Wytwarzanie wyrobów galanteryjnych z papieru, tektury, płótna i skóry stanowiące uboczną gałąź introligatorstwa. Jego źródłem były związki rzemieślników introligatorów ze szkatulnikami, których było niewielu i dlatego przyłączali się do cechów introligatorskich. Z czasem rzemiosło szkatulnicze zanikło, zaś introligatorzy przejęli zakres jego działalności.  
  
 
Introligatorskie wyroby galanteryjne można podzielić na trzy grupy.  
 
Introligatorskie wyroby galanteryjne można podzielić na trzy grupy.  
* Wyroby pokrewne książkom, których wykonywanie przebiega podobnie jak oprawianie książek. Należą do nich notesy, zeszyty, bruliony, bloki papierowe, albumy, klasery a także różnego rodzaju akcydensy: kwitariusze, dzienniki i różnego rodzaju książki służbowe, a wreszcie księgi handlowe.
+
* Wyroby pokrewne książkom, których wykonywanie przebiega podobnie jak oprawianie książek. Należą do nich notesy, zeszyty, bruliony, bloki papierowe, albumy, klasery, sztambuchy, a także różnego rodzaju akcydensy: kalendarze, kwitariusze, dzienniki, książki służbowe, a wreszcie księgi handlowe.
* Wywodzące się ze szkatulnictwa obiekty o charakterze pudełek: puzderka, szkatułki, futerały na różne przedmioty (np. książki, biżuterię, sztućce, kapelusze, okulary, instrumenty muzyczne), teki, tuby, segregatory, piórniki, podstawki i stojaki, opakowania, a także pugilaresy, portfele i portmonetki.
+
* Wywodzące się ze szkatulnictwa obiekty o charakterze pudełek: puzderka, szkatułki, futerały na różne przedmioty (np. książki, biżuterię, sztućce, kapelusze, okulary, instrumenty muzyczne), teki, tuby, segregatory, skoroszyty, teczki, piórniki, podstawki i stojaki, opakowania, a także pugilaresy, portfele i portmonetki.
* Inne wyroby, takie jak ramki do rycin i fotografii, etykiety, torebki, koperty i papeterie, karnety, wytłaczane laurki i obrazki, dekoracje funeralne.
+
* Inne wyroby takie, jak: ramki do rycin i fotografii, etykiety, torebki, koperty i papeterie, karnety, wytłaczane laurki i obrazki, dekoracje funeralne. Do prac z dziedziny galanterii należy także oprawa rycin w passe-partout, naklejanie map, dokumentów, plansz (do składania lub zawieszania) na tekturę, blachę lub tkaninę.
 
+
Wytwarzanie galanterii introligatorskiej częściej niż oprawy książek miało charakter seryjny i łatwiej ulegało uprzemysłowieniu. Wśród przedsiębiorstw introligatorskich największe były te, które produkowały galanterię papierniczą. Zdobienie wyrobów galanteryjnych było polem działań artystycznych i eksperymentalnych, a walory estetyczne produktu były najważniejszym elementem oceny jego wartości. Dlatego w produkcji galanterii introligatorzy podążali za modą, zarówno w konstrukcji jak i zdobnictwie wykorzystywali rozmaite materiały, rozwijali nowe techniki oraz unowocześniali zakłady inwestując w maszyny i urządzenia.  
+
  
 +
Wytwarzanie galanterii introligatorskiej częściej niż oprawy książek miało charakter seryjny i łatwiej ulegało uprzemysłowieniu. Wśród przedsiębiorstw introligatorskich największe były te, które produkowały galanterię papierniczą. Zdobienie wyrobów galanteryjnych stało się polem działań artystycznych i eksperymentalnych, a walory estetyczne produktu były najważniejszym elementem oceny jego wartości. Z tego powodu w produkcji galanterii introligatorzy podążali za modą, zarówno w konstrukcji, jak i zdobnictwie wykorzystywali rozmaite materiały (drewno, metal, plastik, kość, róg, szylkret, masę perłową, celuloid), rozwijali nowe techniki oraz unowocześniali zakłady, inwestując w maszyny i urządzenia.
  
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==
  
 
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
 
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
[[ indeks alfabetyczny|można i tak]] <br>  
+
[[Teka]] <br>
[[ #Śródtytuł|link lokalny ]] <br>
+
[[Passe-partout]] <br>
 +
[[Księgi handlowe]] <br>
 +
[[Futerał]] <br>
 +
[[Albumów oprawy]] <br>
  
 
==Grafika==
 
==Grafika==
  
 
<gallery>
 
<gallery>
File:Bookbinders_2.jpg|Obrazek 1
+
File:1596107.jpg|Sztambuch Stanisława Jachowicza, 1817.
 
+
File:23501500.jpg|Imionnik Ludwiki z Pągowskich Kostrowickiej, 1824.
 +
File:6029131.jpg|Sztambuch Ludwiki Linde, 1832.
 +
File:Galanteria introligatorska.jpg|Ozdobna okładka zeszytu
 
</gallery>
 
</gallery>
  
 
==Przypisy==
 
==Przypisy==
  
# Przypis 1
+
# Kołakowski Tadeusz, Zarys towaroznawstwa papieru i materiałów piśmiennych, Warszawa 1950, s. 77-93.
 
+
# Napora Stefan, Technologia galanterii skórzanej, Warszawa 1959.
 
----
 
----
 
Autor: '''E.P.'''
 
Autor: '''E.P.'''

Aktualna wersja na dzień 18:35, 4 kwi 2022

Galanteria introligatorska

Wytwarzanie wyrobów galanteryjnych z papieru, tektury, płótna i skóry stanowiące uboczną gałąź introligatorstwa. Jego źródłem były związki rzemieślników introligatorów ze szkatulnikami, których było niewielu i dlatego przyłączali się do cechów introligatorskich. Z czasem rzemiosło szkatulnicze zanikło, zaś introligatorzy przejęli zakres jego działalności.

Introligatorskie wyroby galanteryjne można podzielić na trzy grupy.

  • Wyroby pokrewne książkom, których wykonywanie przebiega podobnie jak oprawianie książek. Należą do nich notesy, zeszyty, bruliony, bloki papierowe, albumy, klasery, sztambuchy, a także różnego rodzaju akcydensy: kalendarze, kwitariusze, dzienniki, książki służbowe, a wreszcie księgi handlowe.
  • Wywodzące się ze szkatulnictwa obiekty o charakterze pudełek: puzderka, szkatułki, futerały na różne przedmioty (np. książki, biżuterię, sztućce, kapelusze, okulary, instrumenty muzyczne), teki, tuby, segregatory, skoroszyty, teczki, piórniki, podstawki i stojaki, opakowania, a także pugilaresy, portfele i portmonetki.
  • Inne wyroby takie, jak: ramki do rycin i fotografii, etykiety, torebki, koperty i papeterie, karnety, wytłaczane laurki i obrazki, dekoracje funeralne. Do prac z dziedziny galanterii należy także oprawa rycin w passe-partout, naklejanie map, dokumentów, plansz (do składania lub zawieszania) na tekturę, blachę lub tkaninę.

Wytwarzanie galanterii introligatorskiej częściej niż oprawy książek miało charakter seryjny i łatwiej ulegało uprzemysłowieniu. Wśród przedsiębiorstw introligatorskich największe były te, które produkowały galanterię papierniczą. Zdobienie wyrobów galanteryjnych stało się polem działań artystycznych i eksperymentalnych, a walory estetyczne produktu były najważniejszym elementem oceny jego wartości. Z tego powodu w produkcji galanterii introligatorzy podążali za modą, zarówno w konstrukcji, jak i zdobnictwie wykorzystywali rozmaite materiały (drewno, metal, plastik, kość, róg, szylkret, masę perłową, celuloid), rozwijali nowe techniki oraz unowocześniali zakłady, inwestując w maszyny i urządzenia.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Teka
Passe-partout
Księgi handlowe
Futerał
Albumów oprawy

Grafika

Przypisy

  1. Kołakowski Tadeusz, Zarys towaroznawstwa papieru i materiałów piśmiennych, Warszawa 1950, s. 77-93.
  2. Napora Stefan, Technologia galanterii skórzanej, Warszawa 1959.

Autor: E.P.