Bizantyńskie oprawy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Inne nazwy)
(Bizantyńskie oprawy)
 
(Nie pokazano 21 wersji utworzonych przez 4 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
==Inne nazwy==
+
==Bizantyńskie oprawy==
bizantyjska oprawa, grecka oprawa
+
(bizantyjska oprawa, grecka oprawa) (ang. Byzantine/byzantine bindings, genuine Greek-style bindings, fr. reliures bizantines)
  
==Nazwy w innych językach==
+
Oprawa bizantyńska - typ oprawy rozwinięty z oprawy koptyjskiej, stosowany od VIII do XVI wieku na terytorium Cesarstwa Bizantyjskiego (w szczególności w Konstantynopolu i na górze Athos), na terenie Grecji, Bałkanów, Azji Mniejszej, Palestyny, Syrii. Wykorzystywany szczególnie dla cennych, wielkoformatowych ksiąg liturgicznych. W epoce renesansu przeniesiony na teren Italii, gdzie funkcjonował pod nazwą oprawy greckiej (→alla greca oprawy). W epoce nowożytnej oprawy bizantyńskie wykonywano w Rosji, gdzie również obecnie bywają stosowane w przypadku dzieł szczególnie cennych lub artystycznych.
ang. byzantine binding
+
 
+
==Oprawa bizantyńska==
+
Oprawa bizantyńska - typ oprawy rozwinięty z oprawy koptyjskiej, stosowany od VIII do XVI wieku na terytorium Cesarstwa Bizantyjskiego, w szczególności w Konstantynopolu i na górze Athos, na terenie Grecji, Bałkanów, Azji Mniejszej, Palestyny, Mezopotamii. Wykorzystywany szczególnie dla cennych, wielkoformatowych ksiąg liturgicznych. W epoce renesansu przeniesiony na teren Italii, gdzie funkcjonował pod nazwą oprawy greckiej ("à la greque"). W epoce nowożytnej oprawy bizantyńskie były wykonywane w Rosji, gdzie ten typ oprawy bywa używany po dzień dzisiejszy w oprawach szczególnie cennych lub artystycznych.
+
  
 
===Budowa opraw bizantyńskich===
 
===Budowa opraw bizantyńskich===
Oprawy bizantyńskie charakteryzują się płaskimi grzbietami bez zwięzów oraz kapitałkami wystającymi ponad grzbiet księgi. Arkusze zszywano ściegiem łańcuszkowym, ukrytym w napiłowanych rowkach. Grzbiety mogły być proste, zaokrąglone albo zaoporkowane.  Drewniane okładziny były równe wielkością blokowi księgi, a w kantach wycinano trójkątny rowek (relikt usztywnień w oprawie koptyjskiej tworzonych ze sklejanych arkuszy papirusu). Konstrukcja okładzin z blokiem przebiegała za pomocą sznurka, który zahaczano o ścieg, oraz przewlekano przez kanaliki wydrążone w deskach. Połączenie wzmacniano przez naklejanie płótna lub pergaminu, maskując przy okazji nieznaczne ślady ściegu. Wysokie kapitałki oplatając je wielowarstwowo sznurkiem, a w zewnętrznej warstwie barwnymi nićmi, kapitałki sięgały głęboko nad kanty okładek (zob. kapitałka bizantyjska). Okładziny oblekano kozią skórą, w kolorze brązowym lub ciemnobrązowym, ozdabiano ślepymi wyciskami. Oprawy zaopatrywano w zapięcia, zarówno na przedniej jak i na górnej i dolnej krawędzi. Kolec zapinki umieszczano na kantach górnej okładziny, zapinki mocowano przy pomocy potrójnych splecionych rzemieni do okładziny dolnej.  
+
Oprawy bizantyńskie charakteryzują się płaskimi grzbietami bez zwięzów oraz kapitałkami wystającymi ponad grzbiet księgi. Arkusze zszywano ściegiem łańcuszkowym, ukrytym w napiłowanych rowkach. Grzbiety mogły być proste, zaokrąglone albo zaoporkowane.  Drewniane okładziny były równe wielkością blokowi księgi, a w kantach wycinano trójkątny rowek (relikt usztywnień w oprawie koptyjskiej tworzonych ze sklejanych arkuszy papirusu). Konstrukcja okładzin z blokiem przebiegała za pomocą sznurka, który zahaczano o ścieg oraz przewlekano przez kanaliki wydrążone w deskach. Połączenie wzmacniano przez naklejanie płótna lub pergaminu, maskując przy okazji nieznaczne ślady ściegu. Wysokie kapitałki oplatając je wielowarstwowo sznurkiem, a w zewnętrznej warstwie barwnymi nićmi, sięgały głęboko nad kanty okładek ([[kapitałka bizantyńska]]). Okładziny oblekano kozią skórą, w kolorze brązowym lub ciemnobrązowym, ozdabiano ślepymi wyciskami. Oprawy zaopatrywano w zapięcia, zarówno na przedniej, jak i na górnej i dolnej krawędzi. Kolec zapinki umieszczano na kantach górnej okładziny, zapinki mocowano przy pomocy potrójnych splecionych rzemieni do okładziny dolnej.  
  
===Dekoracja===
 
 
Oprawy bizantyńskie były dekorowane tłoczeniami ślepymi, mogły też być podkładem dla dekoracji złotniczej (srebrne lub złocone blachy).
 
Oprawy bizantyńskie były dekorowane tłoczeniami ślepymi, mogły też być podkładem dla dekoracji złotniczej (srebrne lub złocone blachy).
  
Linia 17: Linia 12:
  
 
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
 
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
 +
[[Alla greca oprawy]]<br>
 +
[[Kapitałka bizantyńska]]<br>
 +
[[Daszek|Daszek alla greca]]<br>
  
 
==Grafika==
 
==Grafika==
Linia 22: Linia 20:
 
<gallery>
 
<gallery>
 
File:Bookbinders_2.jpg|Obrazek 1
 
File:Bookbinders_2.jpg|Obrazek 1
File:Bookbinders_3.jpg|Obrazek 2
+
 
File:Bookbinders 4.JPG|Obrazek 3
+
File:Thing.jpg|Obrazek 4
+
 
</gallery>
 
</gallery>
  
Linia 30: Linia 26:
  
 
# C. Federici, K. Houlis, Legature Byzantine Vaticane,  Roma 1988.
 
# C. Federici, K. Houlis, Legature Byzantine Vaticane,  Roma 1988.
 
# Przypis 2
 
  
 
----
 
----
 
Autor: '''E.P.'''
 
Autor: '''E.P.'''

Aktualna wersja na dzień 14:36, 21 lut 2022

Bizantyńskie oprawy

(bizantyjska oprawa, grecka oprawa) (ang. Byzantine/byzantine bindings, genuine Greek-style bindings, fr. reliures bizantines)

Oprawa bizantyńska - typ oprawy rozwinięty z oprawy koptyjskiej, stosowany od VIII do XVI wieku na terytorium Cesarstwa Bizantyjskiego (w szczególności w Konstantynopolu i na górze Athos), na terenie Grecji, Bałkanów, Azji Mniejszej, Palestyny, Syrii. Wykorzystywany szczególnie dla cennych, wielkoformatowych ksiąg liturgicznych. W epoce renesansu przeniesiony na teren Italii, gdzie funkcjonował pod nazwą oprawy greckiej (→alla greca oprawy). W epoce nowożytnej oprawy bizantyńskie wykonywano w Rosji, gdzie również obecnie bywają stosowane w przypadku dzieł szczególnie cennych lub artystycznych.

Budowa opraw bizantyńskich

Oprawy bizantyńskie charakteryzują się płaskimi grzbietami bez zwięzów oraz kapitałkami wystającymi ponad grzbiet księgi. Arkusze zszywano ściegiem łańcuszkowym, ukrytym w napiłowanych rowkach. Grzbiety mogły być proste, zaokrąglone albo zaoporkowane. Drewniane okładziny były równe wielkością blokowi księgi, a w kantach wycinano trójkątny rowek (relikt usztywnień w oprawie koptyjskiej tworzonych ze sklejanych arkuszy papirusu). Konstrukcja okładzin z blokiem przebiegała za pomocą sznurka, który zahaczano o ścieg oraz przewlekano przez kanaliki wydrążone w deskach. Połączenie wzmacniano przez naklejanie płótna lub pergaminu, maskując przy okazji nieznaczne ślady ściegu. Wysokie kapitałki oplatając je wielowarstwowo sznurkiem, a w zewnętrznej warstwie barwnymi nićmi, sięgały głęboko nad kanty okładek (kapitałka bizantyńska). Okładziny oblekano kozią skórą, w kolorze brązowym lub ciemnobrązowym, ozdabiano ślepymi wyciskami. Oprawy zaopatrywano w zapięcia, zarówno na przedniej, jak i na górnej i dolnej krawędzi. Kolec zapinki umieszczano na kantach górnej okładziny, zapinki mocowano przy pomocy potrójnych splecionych rzemieni do okładziny dolnej.

Oprawy bizantyńskie były dekorowane tłoczeniami ślepymi, mogły też być podkładem dla dekoracji złotniczej (srebrne lub złocone blachy).

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Alla greca oprawy
Kapitałka bizantyńska
Daszek alla greca

Grafika

Przypisy

  1. C. Federici, K. Houlis, Legature Byzantine Vaticane, Roma 1988.

Autor: E.P.