Oliwna gałązka: Różnice pomiędzy wersjami
m (→Oliwna gałązka: uzupełn. term. ang.) |
m (→Oliwna gałązka: uzupełn. term. ang.) |
||
Linia 2: | Linia 2: | ||
===Oliwna gałązka=== | ===Oliwna gałązka=== | ||
− | (ang. olive branch; fr. branche d'olivier) | + | (ang. olive branch, spray of olive; fr. branche d'olivier) |
Motyw biblijny symbolizujący pokój, zgodę, zwycięstwo i wieczność. We francuskim zdobnictwie introligatorskim kon. XVI – XVII w. rozpowszechniona jako dekoracja branchage na oprawach à la fanfare oraz à branchages. Motyw ten szybko przeniknął na oprawy we Włoszech, a następnie w innych krajach europejskich (w tym w Rzeczypospolitej). Prawdopodobnie pod wpływem mody na tę formę dekoracji opraw, w XVII w. motywy skrzyżowanych o. g. zaczęły pojawiać się obok tradycyjnych, renesansowych wieńców laurowych jako obramienie herbów w superekslibrisach. Ich morfologia (para owalnie zagiętych gałązek z rozproszonymi, lancetowatymi liśćmi i okrągłymi owocami na długich szypułkach) jest też zbliżona do gałązek lauru (wawrzynu), co stanowić może utrudnienie w identyfikacji. | Motyw biblijny symbolizujący pokój, zgodę, zwycięstwo i wieczność. We francuskim zdobnictwie introligatorskim kon. XVI – XVII w. rozpowszechniona jako dekoracja branchage na oprawach à la fanfare oraz à branchages. Motyw ten szybko przeniknął na oprawy we Włoszech, a następnie w innych krajach europejskich (w tym w Rzeczypospolitej). Prawdopodobnie pod wpływem mody na tę formę dekoracji opraw, w XVII w. motywy skrzyżowanych o. g. zaczęły pojawiać się obok tradycyjnych, renesansowych wieńców laurowych jako obramienie herbów w superekslibrisach. Ich morfologia (para owalnie zagiętych gałązek z rozproszonymi, lancetowatymi liśćmi i okrągłymi owocami na długich szypułkach) jest też zbliżona do gałązek lauru (wawrzynu), co stanowić może utrudnienie w identyfikacji. |
Aktualna wersja na dzień 17:23, 31 gru 2021
Spis treści
Oliwna gałązka
(ang. olive branch, spray of olive; fr. branche d'olivier)
Motyw biblijny symbolizujący pokój, zgodę, zwycięstwo i wieczność. We francuskim zdobnictwie introligatorskim kon. XVI – XVII w. rozpowszechniona jako dekoracja branchage na oprawach à la fanfare oraz à branchages. Motyw ten szybko przeniknął na oprawy we Włoszech, a następnie w innych krajach europejskich (w tym w Rzeczypospolitej). Prawdopodobnie pod wpływem mody na tę formę dekoracji opraw, w XVII w. motywy skrzyżowanych o. g. zaczęły pojawiać się obok tradycyjnych, renesansowych wieńców laurowych jako obramienie herbów w superekslibrisach. Ich morfologia (para owalnie zagiętych gałązek z rozproszonymi, lancetowatymi liśćmi i okrągłymi owocami na długich szypułkach) jest też zbliżona do gałązek lauru (wawrzynu), co stanowić może utrudnienie w identyfikacji.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
branchage
À branchages oprawy
À la fanfare oprawy
Laur (wawrzyn)
Superekslibris
Grafika
Przypisy
- Devaux 1977, s. 102, 104, 106-107 i in.;
- Sipayłło 1988, tabl. 109-111;
- Ogonowska 1993, nr kat./il. 41, 48, 52-53;
- Dudziński 1997, s. 128;
- Cubrzyńska-Leonarczyk 2001, tabl. 86, 100a;
- Macchi F. i L. 2002, s. 55, 391;
- Wagner 2016, s. 403-404.
Autor: A.W.