Oliwna gałązka: Różnice pomiędzy wersjami
(Utworzono nową stronę " ===Oliwna gałązka=== (fr. branche d'olivier) Motyw biblijny symbolizujący pokój, zgodę, zwycięstwo i wieczność. We francuskim zdobnictwie introligatorskim kon...") |
m (→Oliwna gałązka: uzupełn. term. ang.) |
||
(Nie pokazano 6 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 2: | Linia 2: | ||
===Oliwna gałązka=== | ===Oliwna gałązka=== | ||
− | (fr. branche d'olivier) | + | (ang. olive branch, spray of olive; fr. branche d'olivier) |
Motyw biblijny symbolizujący pokój, zgodę, zwycięstwo i wieczność. We francuskim zdobnictwie introligatorskim kon. XVI – XVII w. rozpowszechniona jako dekoracja branchage na oprawach à la fanfare oraz à branchages. Motyw ten szybko przeniknął na oprawy we Włoszech, a następnie w innych krajach europejskich (w tym w Rzeczypospolitej). Prawdopodobnie pod wpływem mody na tę formę dekoracji opraw, w XVII w. motywy skrzyżowanych o. g. zaczęły pojawiać się obok tradycyjnych, renesansowych wieńców laurowych jako obramienie herbów w superekslibrisach. Ich morfologia (para owalnie zagiętych gałązek z rozproszonymi, lancetowatymi liśćmi i okrągłymi owocami na długich szypułkach) jest też zbliżona do gałązek lauru (wawrzynu), co stanowić może utrudnienie w identyfikacji. | Motyw biblijny symbolizujący pokój, zgodę, zwycięstwo i wieczność. We francuskim zdobnictwie introligatorskim kon. XVI – XVII w. rozpowszechniona jako dekoracja branchage na oprawach à la fanfare oraz à branchages. Motyw ten szybko przeniknął na oprawy we Włoszech, a następnie w innych krajach europejskich (w tym w Rzeczypospolitej). Prawdopodobnie pod wpływem mody na tę formę dekoracji opraw, w XVII w. motywy skrzyżowanych o. g. zaczęły pojawiać się obok tradycyjnych, renesansowych wieńców laurowych jako obramienie herbów w superekslibrisach. Ich morfologia (para owalnie zagiętych gałązek z rozproszonymi, lancetowatymi liśćmi i okrągłymi owocami na długich szypułkach) jest też zbliżona do gałązek lauru (wawrzynu), co stanowić może utrudnienie w identyfikacji. | ||
− | + | ||
==Zobacz też== | ==Zobacz też== | ||
[[Indeks alfabetyczny ]] <br> | [[Indeks alfabetyczny ]] <br> | ||
[[branchage]] <br> | [[branchage]] <br> | ||
− | [[ | + | [[À branchages oprawy]] <br> |
− | [[ | + | [[À la fanfare oprawy]] <br> |
− | [[Laur]] <br> | + | [[Laur (wawrzyn)]] <br> |
[[Superekslibris]] <br> | [[Superekslibris]] <br> | ||
Linia 18: | Linia 18: | ||
<gallery> | <gallery> | ||
− | Plik:Oliwne gałązki 2 3.jpg | + | Plik:Oliwne gałązki 2 3.jpg | Oliwne lub laurowe gałązki w superekslibrisie na oprawie francuskiej, XVII w., Biblioteka Raczyńskich, Poznań, fot. A. Wagner |
Plik:Oliwne gałążki 1 2.jpg | Oliwne gałązki w superekslibrisie bpa Pawła Piaseckiego, 2 poł.l. 40. XVII w., BWSD Włocławek, fot. P. Kurek | Plik:Oliwne gałążki 1 2.jpg | Oliwne gałązki w superekslibrisie bpa Pawła Piaseckiego, 2 poł.l. 40. XVII w., BWSD Włocławek, fot. P. Kurek | ||
Plik:Oliwne gałązki w sup. BUW.jpg | Oliwne gałązki w superekslibrisie bpa Stanisława Pstrokońskiego, lata 50. XVII w., BUW Warszawa, fot. BUW Warszawa | Plik:Oliwne gałązki w sup. BUW.jpg | Oliwne gałązki w superekslibrisie bpa Stanisława Pstrokońskiego, lata 50. XVII w., BUW Warszawa, fot. BUW Warszawa | ||
− | Plik:Oliwne gałązki i palmowa gałązka w superekslibrisie króla Stan A. P, lata 60. 80 XVIII w..jpg | Oliwne gałązki i palmowa gałązka w superekslibrisie króla Stanisława Augusta Poniatowskiego, lata 60-80 XVIII w. | + | Plik:Oliwne gałązki i palmowa gałązka w superekslibrisie króla Stan A. P, lata 60. 80 XVIII w..jpg | Oliwne gałązki i palmowa gałązka w superekslibrisie króla Stanisława Augusta Poniatowskiego, lata 60-80 XVIII w., MNK Kraków, fot. MNK Kraków |
</gallery> | </gallery> |
Aktualna wersja na dzień 17:23, 31 gru 2021
Spis treści
Oliwna gałązka
(ang. olive branch, spray of olive; fr. branche d'olivier)
Motyw biblijny symbolizujący pokój, zgodę, zwycięstwo i wieczność. We francuskim zdobnictwie introligatorskim kon. XVI – XVII w. rozpowszechniona jako dekoracja branchage na oprawach à la fanfare oraz à branchages. Motyw ten szybko przeniknął na oprawy we Włoszech, a następnie w innych krajach europejskich (w tym w Rzeczypospolitej). Prawdopodobnie pod wpływem mody na tę formę dekoracji opraw, w XVII w. motywy skrzyżowanych o. g. zaczęły pojawiać się obok tradycyjnych, renesansowych wieńców laurowych jako obramienie herbów w superekslibrisach. Ich morfologia (para owalnie zagiętych gałązek z rozproszonymi, lancetowatymi liśćmi i okrągłymi owocami na długich szypułkach) jest też zbliżona do gałązek lauru (wawrzynu), co stanowić może utrudnienie w identyfikacji.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
branchage
À branchages oprawy
À la fanfare oprawy
Laur (wawrzyn)
Superekslibris
Grafika
Przypisy
- Devaux 1977, s. 102, 104, 106-107 i in.;
- Sipayłło 1988, tabl. 109-111;
- Ogonowska 1993, nr kat./il. 41, 48, 52-53;
- Dudziński 1997, s. 128;
- Cubrzyńska-Leonarczyk 2001, tabl. 86, 100a;
- Macchi F. i L. 2002, s. 55, 391;
- Wagner 2016, s. 403-404.
Autor: A.W.