Architektoniczne oprawy: Różnice pomiędzy wersjami
(→Zobacz też) |
m (→Architektoniczne oprawy: uzupełn. term. ang.) |
||
(Nie pokazano 12 wersji utworzonych przez 3 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
==Architektoniczne oprawy== | ==Architektoniczne oprawy== | ||
− | (właściwie: oprawy z dekoracją o formie architektonicznej) (fr. reliure architecturale) | + | (właściwie: oprawy z dekoracją o formie architektonicznej) (ang. architectural style, bindings with architectural decoration; fr. reliure architecturale) |
− | + | ||
− | + | ||
+ | Ogólnie przyjęte określenie opraw, których dekoracja zdominowana jest przez stylizowany motyw/motywy architektoniczne: najczęściej arkadę, ediculę (niszę), ołtarz, portal, portyk bądź sarkofag. Obramienia wizerunków świętych postaci w formie arkady lub portyku pojawiały się już na dekoracjach z kości słoniowej, aplikowanych na oprawy bizantyńskich i karolińskich ksiąg liturgicznych. Charakterystyczną grupę francuskich opraw romańskich od poł. XII do kon. XII w. stanowią dzieła z zaakcentowanym motywem świątyni z wieżą, wyciskanym z pokaźnych tłoków pośrodku górnych okładzin. Motywy architektoniczne z wizerunkami świętych postaci w niszach nakrytych gotyckimi baldachimami, wimpergami i pinaklami ukazywano niekiedy na gotyckich oprawach złotniczych dla ksiąg liturgicznych. Dzieła tego rodzaju były jednym z czynników wykształcenia się w środkowej Europie na przełomie XV i XVI w. osobnej kategorii a. o. skórzanych. Zwierciadło zdobią w nich pojedyncze lub zwielokrotnione w dwóch kondygnacjach nisze, ujęte kolumienkami na cokołach i nakryte ostrołukami zakończonymi kwiatonami (łuk w ośli grzbiet). Przeważnie w niszach ukazane są postaci świętych lub inne motywy (bukiety kwiatów, rozety, herby) „ustawione” na konsolach. Elementy takich kompozycji były wyciskane z osobnych tłoków, pozwalających na różnorakie kombinacje. Szczególną popularność ta formuła dekoracji zyskała w Krakowie od końca XV w. do pocz. l. 30. XVI w. w twórczości Monogramisty JL (Jana z Litwy). W 3-4 ćw. XV w. rozwinęła się w Italii (zwłaszcza w Padwie, Wenecji i Bolonii) renesansowa koncepcja a. o., w której zwierciadło zdobi antykizująca arkada, edicula, ołtarz itp. zazwyczaj z półkolistym tympanonem. Elementy te kształtowano złoconymi i ślepo wyciskanymi linii oraz motywami ornamentalnych (głównie plecionką). Oprócz dzieł architektury rzymskiej i renesansowej inspiracje do kompozycji a. o. czerpano z dekoracji włoskich kodeksów iluminowanych, stron tytułowych druków oraz grafiki luźnej. Wzorce a. o. szybko przeniknęły na Węgry, gdzie pod koniec XV w. stosowano je m.in. w korwinowskich oprawach, zaś w 2 dekadzie XVI w. w dziełach Mistrza GA. Prawdopodobnie pod koniec 2 dekady XVI w. renesansowe a. o. zaczęto wykonywać w Krakowie. Najwybitniejsze przykłady takich dzieł z lat 20-40 XVI w. (m.in. dla bpa Piotra Tomickiego, Piotra Wedelicjusza z Obornik, Jana Łaskiego Młodszego) wiążą się z Maciejem z Przasnysza vel Mistrzem Główek Anielskich. Od około 1540 do lat 50-60 XVI w. a. o. wykonywano też w Poznaniu. Na 1 ćw. XVI w. przypada dalszy rozwój a. o. we Włoszech (np. bolońskie dzieła Introligatora Marescotti). Odmienne formy a. o. zyskały we Francji: introligatorzy pracujący około połowy XVI w. w Paryżu dla Groliera i Maiolego (Mahieu) stworzyli kilka złoconych, wykwintnych kompozycji z antykizującymi portalami, świątynią i ediculą. Oprawy wykonane w 2 poł. XVI w. dla innych bibliofilów francuskich oparto przeważnie na projektach ówczesnej architektury, a nawet mebli. A. o. były rzadkie w innych krajach XVI-XVIII (np. berlińska oprawa z 1682 r. dla cesarza Leopolda I: z herbem między kręconymi kolumnami pod sklepieniem wspartym na kolumnach). Struktury architektoniczne (arkady, obramienia) występują też na niektórych kontynentalnych i angielskich oprawach rokokowych z groteską. Do odrodzenia a. o. doszło na pocz. XIX w. w dziełach a la cathedrale. Pod ich wpływem zaczęto we Francji, a potem w innych krajach, wykorzystywać podobne motywy na broszurowych oprawach (np. paryskie o. pierwodruków Mickiewiczowskich Dziadów cz. III oraz Pana Tadeusza). Do motywów architektonicznych z dawnych epok (głównie gotyku) sięgano też często w historyzujących oprawach i wydawniczych oprawach XIX w. | ||
==Zobacz też== | ==Zobacz też== | ||
[[Indeks alfabetyczny ]] <br> | [[Indeks alfabetyczny ]] <br> | ||
− | [[ | + | [[À la cathédrale oprawy ]] <br> |
[[Groteska ]] <br> | [[Groteska ]] <br> | ||
[[Historyzujące oprawy ]] <br> | [[Historyzujące oprawy ]] <br> | ||
Linia 15: | Linia 14: | ||
[[Plecionka ]] <br> | [[Plecionka ]] <br> | ||
[[Baldachim]] <br> | [[Baldachim]] <br> | ||
− | [[Wydawnicze oprawy ]] <br> | + | [[Wydawnicze oprawy]] <br> |
==Grafika== | ==Grafika== | ||
Linia 24: | Linia 23: | ||
Plik:3 il..jpg | Oprawa renesansowa z dekoracją o formie architektonicznej, Introligator anonimowy, Włochy (Ferrara?), 3-4 ćw. XV w.; repr. wg T. De Marinis, La legatura…, Firenze 1960 | Plik:3 il..jpg | Oprawa renesansowa z dekoracją o formie architektonicznej, Introligator anonimowy, Włochy (Ferrara?), 3-4 ćw. XV w.; repr. wg T. De Marinis, La legatura…, Firenze 1960 | ||
Plik:4 il..jpg | Oprawa renesansowa z dekoracją o formie architektonicznej, Introligator anonimowy, Introligator Marescotti, Bolonia, ok. 1519-1522; repr. wg T. De Marinis, La legatura…, Firenze 1960 | Plik:4 il..jpg | Oprawa renesansowa z dekoracją o formie architektonicznej, Introligator anonimowy, Introligator Marescotti, Bolonia, ok. 1519-1522; repr. wg T. De Marinis, La legatura…, Firenze 1960 | ||
+ | Plik:Biccherna oprawy, Oprawa księgi urzędu kasy miejskiej w Sienie, tzw. Biccherna, Siena, 1 poł. XVI w., fot. wg www.archiviodistato.siena.it.jpg | Oprawa z malowaną dekoracją architektoniczną, księga urzędu kasy miejskiej w Sienie, tzw. ''Biccherna'', Siena, 1 poł. XVI w., fot. wg: www.archiviodistato.siena.it | ||
Plik:5a il..jpg | Oprawa renesansowa z dekoracją o formie architektonicznej,Mistrz GA, Buda, 1515, BN Warszawa, wg www.polona.pl | Plik:5a il..jpg | Oprawa renesansowa z dekoracją o formie architektonicznej,Mistrz GA, Buda, 1515, BN Warszawa, wg www.polona.pl | ||
+ | Plik:Architekt. opr, Róg obfitości, opr. z 1526, Katalog druków... red. Sidorowicz.Mulak 2017.jpg | Oprawa renesansowa z dekoracją o formie architektonicznej, Maciej z Przasnysza (Mistrz Główek Anielskich), Kraków, 1526, repr. wg: Katalog druków..., red. D. Sidorowicz-Mulak, 2017 | ||
Plik:Architektoniczne oprawy 2.jpg | Oprawa renesansowa z dekoracją o formie architektonicznej, Maciej z Przasnysza (Mistrz Główek Anielskich), Kraków, ok. 1540, BWSD Włocławek, fot. P. Kurek | Plik:Architektoniczne oprawy 2.jpg | Oprawa renesansowa z dekoracją o formie architektonicznej, Maciej z Przasnysza (Mistrz Główek Anielskich), Kraków, ok. 1540, BWSD Włocławek, fot. P. Kurek | ||
Plik:Architektoniczne oprawy 4.jpg | Oprawa renesansowa z dekoracją o formie architektonicznej, Maciej z Przasnysza (Mistrz Główek Anielskich), Kraków, lata 20. XVI w., PAN BK, fot. Z. Nowakowski | Plik:Architektoniczne oprawy 4.jpg | Oprawa renesansowa z dekoracją o formie architektonicznej, Maciej z Przasnysza (Mistrz Główek Anielskich), Kraków, lata 20. XVI w., PAN BK, fot. Z. Nowakowski | ||
− | Plik:Img371.tif.jpg | Oprawa architektoniczna, Andreas (Andrew) Linde, Anglia, ok. poł. XVIII w., repr. wg B. Gierke, Das Einbandprojekt..., "Einband Forschung", H. 41, 2017, il. 4. | + | Plik:Img371.tif.jpg | Oprawa architektoniczna, Andreas (Andrew) Linde, Anglia, ok. poł. XVIII w., repr. wg B. Gierke, Das Einbandprojekt..., "Einband Forschung", H. 41, 2017, il. 4. |
+ | Plik:Cathedrale 7, okł. wydawnicza, Francja 1841, wg Picau, Les cartonnages romantiques..., Revue de la Bibliotheque nationale de France, 12, 2002, il. 2.jpg | Oprawa wydawnicza à la cathédrale, Francja 1841, wg Picau, Les cartonnages romantiques..., "Revue de la Bibliotheque nationale de France", 12, 2002, il. 2 | ||
+ | Plik:Architektoniczne opr., Historyzujące opr., Oprawa księgi ze zbioru dzikowskiego Tarnowskich, BN, Warszawa, fot. wg Paulinek 2008.jpg | Oprawa historyzująca z dekoracją o formie architektonicznej, zbiory dzikowskie Tarnowskich, XIX w., BN, Warszawa, fot. wg: Paulinek 2008 | ||
+ | Plik:Architektoniczne oprawy, Oprawa wydawnicza, Platon, Gorgiasz, Jan Recmanik, 1922, fot. wg Pokorzyńska 2014.jpg | Oprawa wydawnicza z dekoracją o formie architektonicznej, Platon, ''Gorgiasz'', Jan Recmanik, 1922, fot. wg: Pokorzyńska 2014 | ||
+ | |||
</gallery> | </gallery> | ||
Linia 33: | Linia 38: | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
− | # De Marinis 1960 III, nr kat. 2667bis, 2835-2837 | + | # De Marinis 1960 III, nr kat. 2667bis, 2835-2837; |
− | # Schunke 1964, s. 126-127, 130-131 | + | # Schunke 1964, s. 126-127, 130-131; |
− | # Krynicka 1967, s. 73-79. | + | # Krynicka 1967, s. 73-79, tabl. II-IV, VIII; |
− | # Koroknay 1973, nr kat. 22 | + | # Lewicka-Kamińska 1972, s. 53; |
− | # Krynicka 1974, s. 73-79. | + | # Koroknay 1973, nr kat. 22; |
− | # Schmidt-Künsemüller 1985, s. 209, 212 | + | # Krynicka 1974, s. 73-79; |
− | # Hobson 1989 s. 154-162 | + | # Lindberg 1985 II, il. 26-28; |
− | # Nixon, Foot 1992, il. 98-99 | + | # Schmidt-Künsemüller 1985, s. 209, 212; |
− | # Macchi F. i L. 2002, s. 20 | + | # Hobson 1989 s. 154-162; |
− | # Storm van Leeuwen 2011, nr kat./tabl. 26-28, 39 | + | # Nixon, Foot 1992, il. 98-99; |
− | # Wagner 2012, s. 23-57 | + | # Macchi F. i L. 2002, s. 20; |
− | # Wagner 2015, s. 88-91 | + | # Storm van Leeuwen 2011, nr kat./tabl. 26-28, 39; |
− | # Franczak 2017, s. 125-145 | + | # Wagner 2012, s. 23-57; |
− | # Wagner 2018, s. 71-91 | + | # Wagner 2015, s. 88-91; |
+ | # Franczak 2017, s. 125-145; | ||
+ | # Sidorowicz-Mulak 2017 II, tabl. 5; | ||
+ | # Wagner 2018, s. 71-91; | ||
# Muraszko 2019, s. 277-287. | # Muraszko 2019, s. 277-287. | ||
---- | ---- | ||
Autor: '''A.W.''' | Autor: '''A.W.''' |
Aktualna wersja na dzień 14:45, 31 gru 2021
Spis treści
Architektoniczne oprawy
(właściwie: oprawy z dekoracją o formie architektonicznej) (ang. architectural style, bindings with architectural decoration; fr. reliure architecturale)
Ogólnie przyjęte określenie opraw, których dekoracja zdominowana jest przez stylizowany motyw/motywy architektoniczne: najczęściej arkadę, ediculę (niszę), ołtarz, portal, portyk bądź sarkofag. Obramienia wizerunków świętych postaci w formie arkady lub portyku pojawiały się już na dekoracjach z kości słoniowej, aplikowanych na oprawy bizantyńskich i karolińskich ksiąg liturgicznych. Charakterystyczną grupę francuskich opraw romańskich od poł. XII do kon. XII w. stanowią dzieła z zaakcentowanym motywem świątyni z wieżą, wyciskanym z pokaźnych tłoków pośrodku górnych okładzin. Motywy architektoniczne z wizerunkami świętych postaci w niszach nakrytych gotyckimi baldachimami, wimpergami i pinaklami ukazywano niekiedy na gotyckich oprawach złotniczych dla ksiąg liturgicznych. Dzieła tego rodzaju były jednym z czynników wykształcenia się w środkowej Europie na przełomie XV i XVI w. osobnej kategorii a. o. skórzanych. Zwierciadło zdobią w nich pojedyncze lub zwielokrotnione w dwóch kondygnacjach nisze, ujęte kolumienkami na cokołach i nakryte ostrołukami zakończonymi kwiatonami (łuk w ośli grzbiet). Przeważnie w niszach ukazane są postaci świętych lub inne motywy (bukiety kwiatów, rozety, herby) „ustawione” na konsolach. Elementy takich kompozycji były wyciskane z osobnych tłoków, pozwalających na różnorakie kombinacje. Szczególną popularność ta formuła dekoracji zyskała w Krakowie od końca XV w. do pocz. l. 30. XVI w. w twórczości Monogramisty JL (Jana z Litwy). W 3-4 ćw. XV w. rozwinęła się w Italii (zwłaszcza w Padwie, Wenecji i Bolonii) renesansowa koncepcja a. o., w której zwierciadło zdobi antykizująca arkada, edicula, ołtarz itp. zazwyczaj z półkolistym tympanonem. Elementy te kształtowano złoconymi i ślepo wyciskanymi linii oraz motywami ornamentalnych (głównie plecionką). Oprócz dzieł architektury rzymskiej i renesansowej inspiracje do kompozycji a. o. czerpano z dekoracji włoskich kodeksów iluminowanych, stron tytułowych druków oraz grafiki luźnej. Wzorce a. o. szybko przeniknęły na Węgry, gdzie pod koniec XV w. stosowano je m.in. w korwinowskich oprawach, zaś w 2 dekadzie XVI w. w dziełach Mistrza GA. Prawdopodobnie pod koniec 2 dekady XVI w. renesansowe a. o. zaczęto wykonywać w Krakowie. Najwybitniejsze przykłady takich dzieł z lat 20-40 XVI w. (m.in. dla bpa Piotra Tomickiego, Piotra Wedelicjusza z Obornik, Jana Łaskiego Młodszego) wiążą się z Maciejem z Przasnysza vel Mistrzem Główek Anielskich. Od około 1540 do lat 50-60 XVI w. a. o. wykonywano też w Poznaniu. Na 1 ćw. XVI w. przypada dalszy rozwój a. o. we Włoszech (np. bolońskie dzieła Introligatora Marescotti). Odmienne formy a. o. zyskały we Francji: introligatorzy pracujący około połowy XVI w. w Paryżu dla Groliera i Maiolego (Mahieu) stworzyli kilka złoconych, wykwintnych kompozycji z antykizującymi portalami, świątynią i ediculą. Oprawy wykonane w 2 poł. XVI w. dla innych bibliofilów francuskich oparto przeważnie na projektach ówczesnej architektury, a nawet mebli. A. o. były rzadkie w innych krajach XVI-XVIII (np. berlińska oprawa z 1682 r. dla cesarza Leopolda I: z herbem między kręconymi kolumnami pod sklepieniem wspartym na kolumnach). Struktury architektoniczne (arkady, obramienia) występują też na niektórych kontynentalnych i angielskich oprawach rokokowych z groteską. Do odrodzenia a. o. doszło na pocz. XIX w. w dziełach a la cathedrale. Pod ich wpływem zaczęto we Francji, a potem w innych krajach, wykorzystywać podobne motywy na broszurowych oprawach (np. paryskie o. pierwodruków Mickiewiczowskich Dziadów cz. III oraz Pana Tadeusza). Do motywów architektonicznych z dawnych epok (głównie gotyku) sięgano też często w historyzujących oprawach i wydawniczych oprawach XIX w.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
À la cathédrale oprawy
Groteska
Historyzujące oprawy
Korwinowskie oprawy
Łuk w ośli grzbiet
Plecionka
Baldachim
Wydawnicze oprawy
Grafika
Przypisy
- De Marinis 1960 III, nr kat. 2667bis, 2835-2837;
- Schunke 1964, s. 126-127, 130-131;
- Krynicka 1967, s. 73-79, tabl. II-IV, VIII;
- Lewicka-Kamińska 1972, s. 53;
- Koroknay 1973, nr kat. 22;
- Krynicka 1974, s. 73-79;
- Lindberg 1985 II, il. 26-28;
- Schmidt-Künsemüller 1985, s. 209, 212;
- Hobson 1989 s. 154-162;
- Nixon, Foot 1992, il. 98-99;
- Macchi F. i L. 2002, s. 20;
- Storm van Leeuwen 2011, nr kat./tabl. 26-28, 39;
- Wagner 2012, s. 23-57;
- Wagner 2015, s. 88-91;
- Franczak 2017, s. 125-145;
- Sidorowicz-Mulak 2017 II, tabl. 5;
- Wagner 2018, s. 71-91;
- Muraszko 2019, s. 277-287.
Autor: A.W.