Maswerk: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Grafika)
(Przypisy)
Linia 27: Linia 27:
  
 
# Krynicka 1967, tabl. II-IV, VIII/il.2;  
 
# Krynicka 1967, tabl. II-IV, VIII/il.2;  
# Krynicka 1974, il. 1-3;  
+
# Krynicka 1974, il. 1-3;
 +
# Ziesche, Becker 1977, s. 37; 
 
# Schwenke, Schunke 1979, tabl. 76/il. 157-158; 79/il. 9, 15113/il. 17 i in.;  
 
# Schwenke, Schunke 1979, tabl. 76/il. 157-158; 79/il. 9, 15113/il. 17 i in.;  
 
# Kozakiewicz 1996, s. 252;  
 
# Kozakiewicz 1996, s. 252;  

Wersja z 21:43, 1 paź 2021

Maswerk

Charakterystyczna dla gotyku dekoracja architektoniczna, wykonana z kamienia lub cegły, służąca do wypełnienia okien, rozet, wimperg, wnęk ściennych itp. struktur. Składa się z elementów geometrycznych, zwłaszcza kół, wieloliści, tzw. rybich pęcherzy, nosków i in. Maswerki naśladowano w wielu dziedzinach rzemiosła artystycznego. W dekoracji opraw najwierniejsze pierwowzorom formy przyjęły na złotniczych okładzinach ksiąg liturgicznych XV w.-pocz. XVI w. Genezę związaną z m-ową dekoracja architektoniczną mają też niektóre motywy na tłokach gotyckich, np. trój- i czteroliście oraz trój- i czteropłatki, rozety, rozety wirujące, kratki ornamentalne (zwłaszcza warianty wypełnione czteropłatkami lub czteroliśćmi). Ażurowe m-i w ostrołukowych „oknach” ukazywane były na mosiężnych zapięciach opraw z 2 poł. XV-pocz. XVI w. Imitacje m-owych rybich pęcherzy pod łukami baldachimów występują na niektórych architektonicznych oprawach krakowskich z kon. XV – pocz. XVI w. Relikty m. w tzw. pachach łuków widnieją też na niektórych plakietach krakowskich z motywem arkady (lata 20-40 XVI w.).

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Architektoniczne oprawy
Gotyckie oprawy
Złotnicze oprawy

Grafika

Przypisy

  1. Krynicka 1967, tabl. II-IV, VIII/il.2;
  2. Krynicka 1974, il. 1-3;
  3. Ziesche, Becker 1977, s. 37;
  4. Schwenke, Schunke 1979, tabl. 76/il. 157-158; 79/il. 9, 15113/il. 17 i in.;
  5. Kozakiewicz 1996, s. 252;
  6. Adler 2010, il. 5-02a-c, 5-56, 5-57 i in.

Autor: A.W.