Plateresco oprawy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Utworzono nową stronę "===''Plateresco'' oprawy=== ==Zobacz też== Indeks alfabetyczny <br> ==Grafika== <gallery> Plik:Plateresco oprawy, Plateresco oprawa, Hiszpania, XVI w., Bib...")
 
Linia 1: Linia 1:
 
===''Plateresco'' oprawy===
 
===''Plateresco'' oprawy===
 +
(hiszp. estilo plateresco – styl złotniczy)
  
 
+
Funkcjonujące w tegumentologii hiszpańskiej określenie stylu w zdobnictwie opraw hiszpańskich od kon. XV do schyłku XVI w., przypadającego na epokę renesansu. Podobnie jak w innych dziedzinach sztuki hiszpańskiej tego okresu (z architekturą na czele), cechowała go profuzja dekoracji ornamentalnej, syntetyzującej pierwiastek mudéjar, gotycki i renesansowo-włoski. Oprawy w p. s. wykonywano z desek lub tektury oblekanej najczęściej brązową lub brunatną skórą, z grzbietami o wydatnych garbach zwięzów oraz metalowymi zapięciami bądź wiązaniami. W zdobnictwie okładzin i grzbietu posługiwano się radełkami, tłokami oraz strychulcami i filetami, zarówno w technice ślepych wycisków, jak i złoceń obejmujących wszystkie elementy dekoracji. Typowa dla p. s. jest ramowa kompozycja okładzin z naprzemiennymi ramami radełkowymi i pustymi listwami ram obwiedzionymi liniami strychulca. Otaczają one prostokątne, romboidalne lub sześcioboczne zwierciadło, w którym widnieją – zazwyczaj spiętrzone – motywy zdobnicze. Na dekoracje radełkowań z XVI w. najczęściej składały się medaliony ''all’antica'' i inne motywy o genezie rzymskiej (np. panoplia), ponadto arabeski, realistyczne wici roślinne, jak również – charakterystyczne dla p. s. – ornamenty geometryczno-floralne. Równie charakterystyczna jest bogaty zasób samodzielnych motywów, wyciskanych z tłoków (w technice ślepego wycisku lub złocenia) w zwierciadłach i listwach ram między radełkowaniami: antykizujące popiersia, puste medaliony, lwy, psy łowcze, ptaki, małpa grająca na kobzie, wazy z kwiatami, kwiatony, rozety, gwiazdy i in. Spotykany jest też łuskowy ornament, o spiętrzonych elementach przypominających górę. W 2 poł. XVI w. italianizujące formy zaczęły być wypierane przez skomplikowane ornamenty floralne o delikatnej, linearnej formie; trwałością odznaczała się jednak tendencja m.in. do naprzemienności radełkowań i pustych listew oraz wkomponowywania w zwierciadła licznych, niewielkich motywów zoomorficznych itp.           
  
  
Linia 7: Linia 8:
  
 
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
 
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
 +
[[All'antica wizerunki]] <br>
 +
[Arabeska]] <br>
 +
[[Gotyckie oprawy]] <br>
 +
[[Łuskowy ornament]] <br>
 +
[[Maureska] <br>
 +
[[Mudéjar oprawy]] <br>
 +
[[Neomudejar oprawy]] <br>
 +
[[Panoplia]] <br>
 +
[[Ramowa kompozycja]] <br>
 +
[[Renesansowe oprawy]] <br>
 +
[[Wić roślinna]] <br>
 +
 +
 +
  
 
==Grafika==
 
==Grafika==
Linia 13: Linia 28:
  
 
Plik:Plateresco oprawy, Plateresco oprawa, Hiszpania, XVI w., Biblioteca Nazionale Braidense, Mediolan.jpg | Oprawa w stylu ''plateresco'', Hiszpania, XVI w., zbiory i fot.: Biblioteca Nazionale Braidense, Mediolan
 
Plik:Plateresco oprawy, Plateresco oprawa, Hiszpania, XVI w., Biblioteca Nazionale Braidense, Mediolan.jpg | Oprawa w stylu ''plateresco'', Hiszpania, XVI w., zbiory i fot.: Biblioteca Nazionale Braidense, Mediolan
 
 
  
 
Plik:Plateresco oprawy, Oprawa w stylu plateresco, Hiszpania, po 1612 r, fot. wg Fernández 1994 ..jpg | Oprawa w stylu ''plateresco'', Hiszpania, po 1612 r, fot. wg: Fernández 1994
 
Plik:Plateresco oprawy, Oprawa w stylu plateresco, Hiszpania, po 1612 r, fot. wg Fernández 1994 ..jpg | Oprawa w stylu ''plateresco'', Hiszpania, po 1612 r, fot. wg: Fernández 1994
 
  
 
Plik:Plateresco, Oprawa hiszpańska, pocz. XVII w., BCzart. MNK, POLONA.jpg | Oprawa w stylu ''plateresco'', Hiszpania, pocz. XVII w., BCzart, MNK, Kraków, fot. wg: www.polona.pl  
 
Plik:Plateresco, Oprawa hiszpańska, pocz. XVII w., BCzart. MNK, POLONA.jpg | Oprawa w stylu ''plateresco'', Hiszpania, pocz. XVII w., BCzart, MNK, Kraków, fot. wg: www.polona.pl  
Linia 27: Linia 39:
 
==Przypisy==
 
==Przypisy==
  
#  
+
# EWOK 1971, szp. 882;
 +
# Breslauer kat. 32, 66;
 +
# Fernández 1994, nr kat. 4-5;
 +
# Checa Cremades 1998;
 +
# Macchi F. i L. 2002, s. 378-379;
 +
# Checa Cremades 2003, s. 485-502;
 +
# Nieto Alcaide 2012, s. 38-41. 
  
  
 
----
 
----
 
Autor: '''A.W.'''
 
Autor: '''A.W.'''

Wersja z 23:03, 27 wrz 2021

Plateresco oprawy

(hiszp. estilo plateresco – styl złotniczy)

Funkcjonujące w tegumentologii hiszpańskiej określenie stylu w zdobnictwie opraw hiszpańskich od kon. XV do schyłku XVI w., przypadającego na epokę renesansu. Podobnie jak w innych dziedzinach sztuki hiszpańskiej tego okresu (z architekturą na czele), cechowała go profuzja dekoracji ornamentalnej, syntetyzującej pierwiastek mudéjar, gotycki i renesansowo-włoski. Oprawy w p. s. wykonywano z desek lub tektury oblekanej najczęściej brązową lub brunatną skórą, z grzbietami o wydatnych garbach zwięzów oraz metalowymi zapięciami bądź wiązaniami. W zdobnictwie okładzin i grzbietu posługiwano się radełkami, tłokami oraz strychulcami i filetami, zarówno w technice ślepych wycisków, jak i złoceń obejmujących wszystkie elementy dekoracji. Typowa dla p. s. jest ramowa kompozycja okładzin z naprzemiennymi ramami radełkowymi i pustymi listwami ram obwiedzionymi liniami strychulca. Otaczają one prostokątne, romboidalne lub sześcioboczne zwierciadło, w którym widnieją – zazwyczaj spiętrzone – motywy zdobnicze. Na dekoracje radełkowań z XVI w. najczęściej składały się medaliony all’antica i inne motywy o genezie rzymskiej (np. panoplia), ponadto arabeski, realistyczne wici roślinne, jak również – charakterystyczne dla p. s. – ornamenty geometryczno-floralne. Równie charakterystyczna jest bogaty zasób samodzielnych motywów, wyciskanych z tłoków (w technice ślepego wycisku lub złocenia) w zwierciadłach i listwach ram między radełkowaniami: antykizujące popiersia, puste medaliony, lwy, psy łowcze, ptaki, małpa grająca na kobzie, wazy z kwiatami, kwiatony, rozety, gwiazdy i in. Spotykany jest też łuskowy ornament, o spiętrzonych elementach przypominających górę. W 2 poł. XVI w. italianizujące formy zaczęły być wypierane przez skomplikowane ornamenty floralne o delikatnej, linearnej formie; trwałością odznaczała się jednak tendencja m.in. do naprzemienności radełkowań i pustych listew oraz wkomponowywania w zwierciadła licznych, niewielkich motywów zoomorficznych itp.


Zobacz też

Indeks alfabetyczny
All'antica wizerunki
[Arabeska]]
Gotyckie oprawy
Łuskowy ornament
[[Maureska]
Mudéjar oprawy
Neomudejar oprawy
Panoplia
Ramowa kompozycja
Renesansowe oprawy
Wić roślinna



Grafika

Przypisy

  1. EWOK 1971, szp. 882;
  2. Breslauer kat. 32, 66;
  3. Fernández 1994, nr kat. 4-5;
  4. Checa Cremades 1998;
  5. Macchi F. i L. 2002, s. 378-379;
  6. Checa Cremades 2003, s. 485-502;
  7. Nieto Alcaide 2012, s. 38-41.



Autor: A.W.