Mudéjar oprawy

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj

(także: mudejar oprawy, właściwie: oprawy w stylu mudéjar, z arab. mudayyan – „ten, któremu pozwolono zostać”)

(ang. Mudéjar [bindings], mudéjar style bindings; fr. reliure Mudéjar, niem. Mudéjar Einbände)

oprawy w stylu charakterystycznym dla Hiszpanii od XIII do pocz. XVI w., stanowiącym syntezę elementów zdobnictwa islamskiego i gotyckiego. Tworzyli je introligatorzy muzułmańscy i żydowscy, zwani „mudejares”, którym podczas katolickiej rekonkwisty umożliwiono działalność w takich ośrodkach, jak Toledo, Sewilla czy Granada. Na gruncie zdobnictwa introligatorskiego styl ten odzwierciedlał tendencje obecne w hiszpańskiej architekturze oraz rzemiośle artystycznym, takie jak niezwykłe bogactwo orientalizującej dekoracji ornamentalnej, ale o większej swobodzie kompozycyjnej niż w dziełach islamskich. Elementem decydującym o wyrazie artystycznym opraw mudéjar są zgeometryzowane, gładkie wstęgi, tworzące na okładzinach skomplikowane, wielokrotnie przeplatające się układy. Do najczęstszych i najefektowniejszych należą kompozycje gwiaździste, zazwyczaj w pierścieniowym otoku, wypełniające większą część zwierciadła (typowe dla opraw toledańskich). W innych zastosowano mniejsze, wieloboczne struktury o jednakowej lub naprzemiennej formie, które zmultiplikowano w obszernym zwierciadle. Rozmaite kombinacje poligonalnych figur utworzonych z wstęg przechodzących w sąsiadujące figury mogą też zapełniać całą okładzinę, bądź ujmować pole zwierciadła. Tło pomiędzy wstęgami zazwyczaj jest szczelnie wypełnione drobniejszymi ornamentami o genezie islamskiej (np. plecionka) lub/i gotyckiej (np. arbor vitae). Wiele opraw w tym stylu zaopatrzonych jest w metalowe guzy i okucia oraz zapięcia, którym często nadawano bogate i oryginalne formy – z grawerowaną, ażurową, a nawet emaliowaną dekoracją i herbami właścicieli ksiąg.

Przed poł. XV w., podczas rządów Alfonsa V Aragońskiego (od 1442 r. pod imieniem Alfonsa I), styl mudéjar pojawił się na oprawach neapolitańskich. Tamtejsi introligatorzy naśladowali hiszpańskie rozwiązania kompozycyjne, wykazując jednak szczególną predylekcję do plecionek utworzonych z pręcików/laseczek (zwanych barrette) oraz do złoceń obejmujących całą dekorację okładzin. Dzieła te, wraz z oryginalnymi oprawami z kręgu islamskiego trafiającymi na rynek włoski, odegrały znaczącą rolę w rozpowszechnianiu się form orientalizujących w zdobnictwie introligatorskim Wenecji, Mediolanu i innych ośrodków Italii.

W późniejszych stuleciach mudéjar wyparły inne dekoracje, jednakże odrodził się w Hiszpanii w XIX-1 poł. XX w. jako historyzujący styl neoudéjar, którego popularność wypływała tyleż z pobudek artystycznych, co patriotycznych – jako narodowego stylu w sztuce iberyjskiej. Podobnie jak pierwowzorom z ery średniowiecza i XVI w., oprawom tym nadawano bogatą, geometryczno-ornamentalną dekorację okładzin; standardom nowoczesnej produkcji introligatorskiej odpowiadają zaś grzbiety: kompartymenty mieszczą ornamenty i szyldziki z antykwowymi napisami. Niezależnie od adaptowania w introligatorstwie hiszpańskim XX-XXI w. najnowszych trendów w dekoracji introligatorskiej, styl mudéjar pozostaje chętnie podejmowany przez kolejne pokolenia tamtejszych rzemieślników.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Islamskie oprawy
Orientalizujące oprawy
Plecionka
Pręcik
Wstęga

Grafika

Przypisy

  1. Méndez Aparicio 1992, s. 17-30;
  2. Słownik 1996, s. 268;
  3. Macchi F. I L. 2002, s. 321-322;
  4. Checa Cremades 2003, s. 421-425, 468-484;
  5. Álvaro Zamora 2008, s. 445-481;
  6. Carpallo-Bautista, Burgos-Bordonau 2012, s. 375-404;
  7. Nieto Alcaide 2012, s. 34-38

Autor: E.P., A.W.