Herb: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
m (Herb: uzupełn. term. ang.)
Linia 2: Linia 2:
  
 
(ang. coat of arms, arms; fr. armes, armoiries, blason)
 
(ang. coat of arms, arms; fr. armes, armoiries, blason)
 +
 +
Podlegająca określonym regułom oznaka osoby, rodziny, korporacji, miasta, prowincji lub państwa. Tzw. pełny herb składa się przeważnie z tarczy z godłem, hełmu, korony (rangowej), klejnotu, labrów. W rozbudowanych kompozycjach herbowych (zwłaszcza arystokratycznych) ukazywane są też tzw. trzymacze lub podpory h., płaszcz, insygnia władzy świeckiej lub kościelnej, ordery (na wstęgach lub łańcuchach). Od XIV w. na zachodzie Europy a od XV w. w Polsce, ukazywano h-y jako element dekoracji oprawy i oznaczenia własności księgi. Począwszy od średniowiecza do czasów współczesnych przyjmowały rozmaitą formę, podlegającą z jednej strony przemianom w zdobnictwie introligatorskim (malowane, nacinane, ślepo wyciskane, złocone, haftowane itd.), a z drugiej przemianom konwencji przedstawieniowych w sztukach zdobniczych. Toteż w ciągu ok. siedmiuset lat stosowania tego motywu w introligatorstwie, wykształciły się rozmaite formy h-ów, począwszy od skrajnie zredukowanych wizerunków (same godło lub godło z koroną rangową), po skomplikowane kompozycje z wielopolowymi tarczami, kilkoma hełmami i klejnotami oraz zestawem orderów, wykonanych w technikach mieszanych (np. złocenia i malowania). Pod względem funkcjonalnym h-y na oprawach dzielą się zasadniczo na znaki własnościowe, w tym donacyjne i fundacyjne (superekslibris), znaki podległości introligatora władcy państwa lub władzom miasta (np. herb Królestwa Polskiego i miasta Krakowa, wyciskane z niewielkich tłoków, na późnogotyckich oprawach krakowskich; herby elektorskie na plakietach saskich opraw renesansowych, które nie należały do księgozbiorów elektorskich) oraz dekorację (zazwyczaj powiązaną z treścią oprawionej książki, np. herb Rzeczypospolitej na oprawach albumu Królowie polscy z warsztatu Adolfa Kantora). Wskutek przemian kulturowych w kręgu zachodnim, od ok. poł. XX w. motyw h. jest coraz rzadziej wykorzystywany w introligatorstwie (przeważnie na oprawach dokumentów, dyplomów i ksiąg okolicznościowych – zwłaszcza państwowych, miejskich i kościelnych, sporadycznie w superekslibrisach).
 +
 +
 +
==Zobacz też==
 +
 +
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
 +
[[Emblemat]] <br>
 +
[[Gmerk]] <br>
 +
[[Hełm]] <br>
 +
[[Impresa]] <br>
 +
[[Insygnia świeckie]] <br>
 +
[[Insygnia kościelne]] <br>
 +
[[Klejnot]] <br>
 +
[[Korona rangowa]] <br>
 +
[[Labry]] <br>
 +
[[Płaszcz]] <br>
 +
[[Superekslibris]] <br>
 +
[[Tarcza herbowa] <br>
 +
[[Trzymacz herbowy]] <br>
  
 
==Grafika==  
 
==Grafika==  
Linia 18: Linia 38:
 
Plik:Herb 14.jpg
 
Plik:Herb 14.jpg
 
Plik:Herb 15.jpg
 
Plik:Herb 15.jpg
 +
 +
 +
</gallery>
 +
 +
==Przypisy==
 +
 +
# Olivier, Hermal 1924-1938 (t. 1-30);
 +
# Bouland 1925;
 +
# Husung 1944/49, s. 228-241;
 +
# Krynicka 1967, tabl. I-VII;
 +
# Lewicka-Kamińska 1980, s. 7, 10;
 +
# Sipayłło 1988;
 +
# Kozakiewicz 1996, s. 150-151;
 +
# Cubrzyńska-Leonarczyk 2001;
 +
# Adler 2010, il. 4/03, 5/49;
 +
# Wagner 2016.
 +
 +
----
 +
Autor: '''A.W.'''

Wersja z 16:28, 2 cze 2021

Herb

(ang. coat of arms, arms; fr. armes, armoiries, blason)

Podlegająca określonym regułom oznaka osoby, rodziny, korporacji, miasta, prowincji lub państwa. Tzw. pełny herb składa się przeważnie z tarczy z godłem, hełmu, korony (rangowej), klejnotu, labrów. W rozbudowanych kompozycjach herbowych (zwłaszcza arystokratycznych) ukazywane są też tzw. trzymacze lub podpory h., płaszcz, insygnia władzy świeckiej lub kościelnej, ordery (na wstęgach lub łańcuchach). Od XIV w. na zachodzie Europy a od XV w. w Polsce, ukazywano h-y jako element dekoracji oprawy i oznaczenia własności księgi. Począwszy od średniowiecza do czasów współczesnych przyjmowały rozmaitą formę, podlegającą z jednej strony przemianom w zdobnictwie introligatorskim (malowane, nacinane, ślepo wyciskane, złocone, haftowane itd.), a z drugiej przemianom konwencji przedstawieniowych w sztukach zdobniczych. Toteż w ciągu ok. siedmiuset lat stosowania tego motywu w introligatorstwie, wykształciły się rozmaite formy h-ów, począwszy od skrajnie zredukowanych wizerunków (same godło lub godło z koroną rangową), po skomplikowane kompozycje z wielopolowymi tarczami, kilkoma hełmami i klejnotami oraz zestawem orderów, wykonanych w technikach mieszanych (np. złocenia i malowania). Pod względem funkcjonalnym h-y na oprawach dzielą się zasadniczo na znaki własnościowe, w tym donacyjne i fundacyjne (superekslibris), znaki podległości introligatora władcy państwa lub władzom miasta (np. herb Królestwa Polskiego i miasta Krakowa, wyciskane z niewielkich tłoków, na późnogotyckich oprawach krakowskich; herby elektorskie na plakietach saskich opraw renesansowych, które nie należały do księgozbiorów elektorskich) oraz dekorację (zazwyczaj powiązaną z treścią oprawionej książki, np. herb Rzeczypospolitej na oprawach albumu Królowie polscy z warsztatu Adolfa Kantora). Wskutek przemian kulturowych w kręgu zachodnim, od ok. poł. XX w. motyw h. jest coraz rzadziej wykorzystywany w introligatorstwie (przeważnie na oprawach dokumentów, dyplomów i ksiąg okolicznościowych – zwłaszcza państwowych, miejskich i kościelnych, sporadycznie w superekslibrisach).


Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Emblemat
Gmerk
Hełm
Impresa
Insygnia świeckie
Insygnia kościelne
Klejnot
Korona rangowa
Labry
Płaszcz
Superekslibris
[[Tarcza herbowa]
Trzymacz herbowy

Grafika

Przypisy

  1. Olivier, Hermal 1924-1938 (t. 1-30);
  2. Bouland 1925;
  3. Husung 1944/49, s. 228-241;
  4. Krynicka 1967, tabl. I-VII;
  5. Lewicka-Kamińska 1980, s. 7, 10;
  6. Sipayłło 1988;
  7. Kozakiewicz 1996, s. 150-151;
  8. Cubrzyńska-Leonarczyk 2001;
  9. Adler 2010, il. 4/03, 5/49;
  10. Wagner 2016.

Autor: A.W.