Syrena: Różnice pomiędzy wersjami
(→Przypisy) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | + | ==Syrena== | |
Stworzenie fantastyczne wywodzące się z mitologii grecko-rzymskiej, przejętej w kulturze średniowiecznej i spopularyzowanej dzięki Physiologusowi. Ukazywano ją pod postacią pół kobiety-pół ptaka bądź kobiety o rybim ogonie (dodatkowo ze skrzydłami), często trzymającej w ręku podłużną rybę. Na oprawach romańskich z poł. XII – przełomu XII i XIII w. motyw s. ukazywano najczęściej za pomocą kwadratowych tłoków: kobieta o długich włosach, z nagim tułowiem i rozłożonymi rękoma, w których trzyma rybę i/lub własny ogon, bądź inny, nieokreślony przedmiot, z grubym, długim i zagiętym ku górze ogonem z wydatną płetwą. W ikonografii dekoracji opraw gotyckich jej wizerunki mogą być identyfikowane z meluzyną, jako legendarną postacią pół kobiety-pół węża. Na oprawach europejskich XVI-XVIII w. rzadko ukazywana. Na klasycystycznych i empirowych oprawach wkomponowywana w bordiury, wśród innych motywów groteskowych. Jako herb Warszawy prezentowana na oprawach ksiąg miejskich z XVII-XXI w. jako superekslibris (różnorakie odmiany tłoków, o formie podległej zmieniającym się stylom w zdobnictwie i konwencjom przedstawieniowym stołecznego godła). | Stworzenie fantastyczne wywodzące się z mitologii grecko-rzymskiej, przejętej w kulturze średniowiecznej i spopularyzowanej dzięki Physiologusowi. Ukazywano ją pod postacią pół kobiety-pół ptaka bądź kobiety o rybim ogonie (dodatkowo ze skrzydłami), często trzymającej w ręku podłużną rybę. Na oprawach romańskich z poł. XII – przełomu XII i XIII w. motyw s. ukazywano najczęściej za pomocą kwadratowych tłoków: kobieta o długich włosach, z nagim tułowiem i rozłożonymi rękoma, w których trzyma rybę i/lub własny ogon, bądź inny, nieokreślony przedmiot, z grubym, długim i zagiętym ku górze ogonem z wydatną płetwą. W ikonografii dekoracji opraw gotyckich jej wizerunki mogą być identyfikowane z meluzyną, jako legendarną postacią pół kobiety-pół węża. Na oprawach europejskich XVI-XVIII w. rzadko ukazywana. Na klasycystycznych i empirowych oprawach wkomponowywana w bordiury, wśród innych motywów groteskowych. Jako herb Warszawy prezentowana na oprawach ksiąg miejskich z XVII-XXI w. jako superekslibris (różnorakie odmiany tłoków, o formie podległej zmieniającym się stylom w zdobnictwie i konwencjom przedstawieniowym stołecznego godła). |
Wersja z 20:29, 14 lut 2021
Spis treści
Syrena
Stworzenie fantastyczne wywodzące się z mitologii grecko-rzymskiej, przejętej w kulturze średniowiecznej i spopularyzowanej dzięki Physiologusowi. Ukazywano ją pod postacią pół kobiety-pół ptaka bądź kobiety o rybim ogonie (dodatkowo ze skrzydłami), często trzymającej w ręku podłużną rybę. Na oprawach romańskich z poł. XII – przełomu XII i XIII w. motyw s. ukazywano najczęściej za pomocą kwadratowych tłoków: kobieta o długich włosach, z nagim tułowiem i rozłożonymi rękoma, w których trzyma rybę i/lub własny ogon, bądź inny, nieokreślony przedmiot, z grubym, długim i zagiętym ku górze ogonem z wydatną płetwą. W ikonografii dekoracji opraw gotyckich jej wizerunki mogą być identyfikowane z meluzyną, jako legendarną postacią pół kobiety-pół węża. Na oprawach europejskich XVI-XVIII w. rzadko ukazywana. Na klasycystycznych i empirowych oprawach wkomponowywana w bordiury, wśród innych motywów groteskowych. Jako herb Warszawy prezentowana na oprawach ksiąg miejskich z XVII-XXI w. jako superekslibris (różnorakie odmiany tłoków, o formie podległej zmieniającym się stylom w zdobnictwie i konwencjom przedstawieniowym stołecznego godła).
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Fantastyczne motywy
Meluzyna
Superekslibris
Grafika
Przypisy
- Schwenke, Schunke 1979, tabl. 203/il. 52a;
- Nixon, Foot 1992, tabl. 100;
- Karpp-Jacottet, von Rabenau 2000, s. 36;
- Pokorzyńska 2005, s. 20-21;
- Wojsz 2006, tabl. VI.
Autor: A.W.