Palmetowy ornament: Różnice pomiędzy wersjami
(Utworzono nową stronę "==Palmetowy ornament== (palmetowy fryz) (fr. frise de palmettes) ==Grafika== <gallery> Plik:Palmetowy ornament 2.jpg Plik:Palmetowy ornament 1.jpg") |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
==Palmetowy ornament== | ==Palmetowy ornament== | ||
− | (palmetowy fryz) (fr. frise de palmettes) | + | (także: palmetowy fryz) |
+ | |||
+ | (fr. frise de palmettes) | ||
+ | |||
+ | Ornament wywodzący się z antycznej sztuki greckiej (pierwotnie stosowany m.in. jako fryz architektoniczny), którego głównym elementem jest zmultiplikowana palmeta, często wzbogacona naprzemiennie dodatkowymi motywami i osadzona w wici roślinnej. Od niekiedy bardzo podobnego anthemionu różni się brakiem alternacji palmety i kwiatu lotosu bądź innego motywu, osadzonych na wspólnej (przeważnie wolutowej) podstawie. We wczesnym średniowieczu pojawiał się w obramieniach dekoracji złotniczej ksiąg liturgicznych. Na skórzanych oprawach romańskich 2 poł. XII- 1 poł. XIII w. stosowany w podobnych układach kompozycyjnych, złożonych ze zwielokrotnionych wycisków tłoków z motywem palmety. Rzadki na oprawach gotyckich (np. palmety w obramieniu o kształcie owocu granatu na dziełach krakowskiego Introligatora Maria Hilf). W XVI-1 poł. XVII w. wyparty przez inne dekoracje, w tym rozmaite odmiany anthemionu, zaś w kręgu środkowoeuropejskim także ornament palmetowo-arkadkowy i palmetowo-wstęgowy. Popularność odzyskał na oprawach klasycystycznych i empirowych, na którym wkomponowywano go najczęściej w obramienia zwierciadeł (niekiedy obok anthemionu). Na przełomie XVIII i XIX w. p. o. w formie rozrzedzonych i naprzemiennych motywów palmety oraz prostej gałązki stał się jednym z wyróżników angielskich opraw w etruskim stylu. Przez cały XIX i pierwsze dekady XX w. trwała jego popularność na historyzujących oprawach. Cechy p. o. wykazuje charakterystyczna odmiana →falowego ornamentu z palmetami w spiralnie zaginającej się wici roślinnej (spopularyzowana n pocz. XIX w. przez Jean-Claude Bozeriana i jego naśladowców). | ||
+ | |||
+ | ==Zobacz też== | ||
+ | |||
+ | [[Indeks alfabetyczny ]] <br> | ||
+ | [[Anthemion]] <br> | ||
+ | [[Empirowe oprawy]] <br> | ||
+ | [[Etruski styl]] <br> | ||
+ | [[Historyzujące oprawy]] <br> | ||
+ | [[Klasycystyczne oprawy]] <br> | ||
+ | [[Palmeta]] <br> | ||
+ | [[Palmetowo-arkadkowy ornament]] <br> | ||
+ | [[Palmetowo-wstęgowy ornament]] <br> | ||
==Grafika== | ==Grafika== | ||
Linia 6: | Linia 22: | ||
Plik:Palmetowy ornament 2.jpg | Plik:Palmetowy ornament 2.jpg | ||
Plik:Palmetowy ornament 1.jpg | Plik:Palmetowy ornament 1.jpg | ||
+ | |||
+ | </gallery> | ||
+ | |||
+ | ==Przypisy== | ||
+ | |||
+ | # Steenbock 1965, tabl. 5; | ||
+ | # Culot 1979, tabl. V/il. 43-44; XXIII-XXIV; | ||
+ | # Sonnenburg 1986, nr kat./il. 25. | ||
+ | ---- | ||
+ | Autor: '''A.W.''' |
Wersja z 17:22, 31 sty 2021
Spis treści
Palmetowy ornament
(także: palmetowy fryz)
(fr. frise de palmettes)
Ornament wywodzący się z antycznej sztuki greckiej (pierwotnie stosowany m.in. jako fryz architektoniczny), którego głównym elementem jest zmultiplikowana palmeta, często wzbogacona naprzemiennie dodatkowymi motywami i osadzona w wici roślinnej. Od niekiedy bardzo podobnego anthemionu różni się brakiem alternacji palmety i kwiatu lotosu bądź innego motywu, osadzonych na wspólnej (przeważnie wolutowej) podstawie. We wczesnym średniowieczu pojawiał się w obramieniach dekoracji złotniczej ksiąg liturgicznych. Na skórzanych oprawach romańskich 2 poł. XII- 1 poł. XIII w. stosowany w podobnych układach kompozycyjnych, złożonych ze zwielokrotnionych wycisków tłoków z motywem palmety. Rzadki na oprawach gotyckich (np. palmety w obramieniu o kształcie owocu granatu na dziełach krakowskiego Introligatora Maria Hilf). W XVI-1 poł. XVII w. wyparty przez inne dekoracje, w tym rozmaite odmiany anthemionu, zaś w kręgu środkowoeuropejskim także ornament palmetowo-arkadkowy i palmetowo-wstęgowy. Popularność odzyskał na oprawach klasycystycznych i empirowych, na którym wkomponowywano go najczęściej w obramienia zwierciadeł (niekiedy obok anthemionu). Na przełomie XVIII i XIX w. p. o. w formie rozrzedzonych i naprzemiennych motywów palmety oraz prostej gałązki stał się jednym z wyróżników angielskich opraw w etruskim stylu. Przez cały XIX i pierwsze dekady XX w. trwała jego popularność na historyzujących oprawach. Cechy p. o. wykazuje charakterystyczna odmiana →falowego ornamentu z palmetami w spiralnie zaginającej się wici roślinnej (spopularyzowana n pocz. XIX w. przez Jean-Claude Bozeriana i jego naśladowców).
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Anthemion
Empirowe oprawy
Etruski styl
Historyzujące oprawy
Klasycystyczne oprawy
Palmeta
Palmetowo-arkadkowy ornament
Palmetowo-wstęgowy ornament
Grafika
Przypisy
- Steenbock 1965, tabl. 5;
- Culot 1979, tabl. V/il. 43-44; XXIII-XXIV;
- Sonnenburg 1986, nr kat./il. 25.
Autor: A.W.