Łuk w ośli grzbiet: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Łuk w ośli grzbiet)
(Zobacz też)
 
(Nie pokazano 11 wersji utworzonych przez 4 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
==Łuk w ośli grzbiet==
 
==Łuk w ośli grzbiet==
(inne nazwy: ł. siodłowy, ł. płomienisty) charakterystyczny typ łuku o esowato wygiętych ramionach i ostrym szczycie; wzdłuż jego krawędzi często widnieją drobne, floralne motywy dekoracyjne, tzw. →żabki. Rozpowszechniony w gotyckiej architekturze i zdobnictwie artystycznym od ok. poł. XIV w., co wynikało głównie z jego wysokich walorów dekoracyjnych. Na oprawach gotyckich XV – 1 poł. XVI w. znany w dwóch zasadniczych formach: '''1)''' jako plastyczny ł. w obrębie wimpergi lub jako baldachim w odlewanej i cyzelowanej dekoracji opraw złotniczych; '''2)''' jako wyciskany z tłoka element dekoracji opraw skórzanych. Wśród nich wyodrębniają się dwa typy: '''a)''' ewidentne naśladownictwa architektonicznych ł. w o. g., w których na zewnętrznej krawędzi ł. widnieją żabki, zaś w podłuczu proste maswerki; takie tłoki wykorzystywano w kompozycjach zwierciadeł na →architektonicznych oprawach, na których imitują ostrołukowe baldachimy nisz mieszczących zazwyczaj „figury” postaci świętych  (np. krakowskie oprawy Monogramisty JL (Joannesa de Lithuania) od końca XV w. do pocz. l. 30. XVI w.); '''b)''' ł. w o. g., których wewnętrzną i zewnętrzną stronę zdobią drobne motywy floralne (żabki o formie pączków lub listków). Ten typ ł. był powszechny w zdobnictwie opraw skórzanych od ok. poł. XV do 1 ćw. XVI w. jako motyw tworzący segment →owocu granatu wzoru, naprzemiennie wyciskany z tego samego tłoka. W zależności od pomysłowości wykonawcy narzędzia ł. mógł mieć prostą, linearną formę, jak i bujne kształty, z wyodrębniającymi się, pierzastymi listkami. Ponadto za pomocą takich tłoków chętnie ukazywano architektoniczne ł-i, stanowiące baldachimy nad niszami, arkady lub fryzy zdobiące zwierciadła okładzin.   
+
(łuk siodłowy, łuk płomienisty) (ang. ogee arch; fr. en accolade)
W praktyce tegumentologicznej wyróżnia się też formy pokrewne ł. w o. g., za pomocą których kształtowano wzór owocu granatu: pojedyncze, esowato zagięte tłoki z żabkami, stanowiące niejako połówkę ł. (→pęd ruty).
+
 
 +
Charakterystyczny typ łuku o esowato wygiętych ramionach i ostrym szczycie; wzdłuż jego krawędzi często widnieją drobne, floralne motywy dekoracyjne, tzw. żabki (czołganki). Rozpowszechniony w gotyckiej architekturze i zdobnictwie artystycznym od ok. poł. XIV w., co wynikało głównie z jego wysokich walorów dekoracyjnych. Na oprawach gotyckich XV – 1 poł. XVI w. znany w dwóch zasadniczych formach:  
 +
 
 +
1) jako plastyczny ł. w obrębie wimpergi lub jako baldachim w odlewanej i cyzelowanej dekoracji opraw złotniczych;  
 +
 
 +
2) jako wyciskany z tłoka element dekoracji opraw skórzanych.  
 +
 
 +
Wśród nich wyodrębniają się dwa typy:  
 +
 
 +
a) ewidentne naśladownictwa architektonicznych ł. w o. g., w których na zewnętrznej krawędzi ł. widnieją żabki, zaś w podłuczu proste maswerki; takie tłoki wykorzystywano w kompozycjach zwierciadeł na architektonicznych oprawach, na których imitują ostrołukowe baldachimy nisz mieszczących zazwyczaj „figury” postaci świętych  (np. krakowskie oprawy Monogramisty JL (Jana z Litwy) od końca XV w. do pocz. l. 30. XVI w.);  
 +
 
 +
b) ł. w o. g., których wewnętrzną i zewnętrzną stronę zdobią drobne motywy floralne (żabki o formie pączków lub listków). Ten typ ł. był powszechny w zdobnictwie opraw skórzanych od ok. poł. XV do 1 ćw. XVI w. jako motyw tworzący segment →owocu granatu wzoru, naprzemiennie wyciskany z tego samego tłoka. W zależności od pomysłowości wykonawcy narzędzia ł. mógł mieć prostą, linearną formę, jak i bujne kształty, z wyodrębniającymi się, pierzastymi listkami. Ponadto za pomocą takich tłoków chętnie ukazywano architektoniczne ł-i, stanowiące baldachimy nad niszami, arkady lub fryzy zdobiące zwierciadła okładzin.   
 +
 +
W praktyce tegumentologicznej wyróżnia się też formy pokrewne ł. w o. g., za pomocą których kształtowano wzór owocu granatu: pojedyncze, esowato zagięte tłoki z żabkami, stanowiące niejako połówkę ł. (pęd ruty).
 +
 
 +
==Zobacz też==
 +
 
 +
[[Indeks alfabetyczny]] <br>
 +
[[Architektoniczne oprawy]] <br>
 +
[[Baldachim]] <br>
 +
[[Gotyckie oprawy]] <br>
 +
[[Owocu granatu wzór]] <br>
 +
[[Pęd ruty]] <br>
 +
[[Pędu ruty wzór]] <br>
 +
[[Żabka]] <br>
  
 
==Grafika==
 
==Grafika==
Linia 15: Linia 39:
 
File:Ł. 7.jpg | Łuki w ośli grzbiet jako elementy dekoracji architektonicznej oprawy krakowskiej z pocz. XVI w.; fot. wg J. Storm van Leeuwen, ''The Golden Age of Bookbindings in Cracow 1400 - 1600'', Kraków 2011
 
File:Ł. 7.jpg | Łuki w ośli grzbiet jako elementy dekoracji architektonicznej oprawy krakowskiej z pocz. XVI w.; fot. wg J. Storm van Leeuwen, ''The Golden Age of Bookbindings in Cracow 1400 - 1600'', Kraków 2011
 
File:Ł. 8.JPG | Łuki w ośli grzbiet jako elementy dekoracji architektonicznej oprawy krakowskiej z 2 dekady XVI w.; zbiory BWSD we Włocławku
 
File:Ł. 8.JPG | Łuki w ośli grzbiet jako elementy dekoracji architektonicznej oprawy krakowskiej z 2 dekady XVI w.; zbiory BWSD we Włocławku
 +
 +
</gallery>
 +
 +
==Przypisy==
 +
 +
#
 +
----
 +
Autor: '''A.W.'''

Aktualna wersja na dzień 14:28, 31 sty 2021

Łuk w ośli grzbiet

(łuk siodłowy, łuk płomienisty) (ang. ogee arch; fr. en accolade)

Charakterystyczny typ łuku o esowato wygiętych ramionach i ostrym szczycie; wzdłuż jego krawędzi często widnieją drobne, floralne motywy dekoracyjne, tzw. żabki (czołganki). Rozpowszechniony w gotyckiej architekturze i zdobnictwie artystycznym od ok. poł. XIV w., co wynikało głównie z jego wysokich walorów dekoracyjnych. Na oprawach gotyckich XV – 1 poł. XVI w. znany w dwóch zasadniczych formach:

1) jako plastyczny ł. w obrębie wimpergi lub jako baldachim w odlewanej i cyzelowanej dekoracji opraw złotniczych;

2) jako wyciskany z tłoka element dekoracji opraw skórzanych.

Wśród nich wyodrębniają się dwa typy:

a) ewidentne naśladownictwa architektonicznych ł. w o. g., w których na zewnętrznej krawędzi ł. widnieją żabki, zaś w podłuczu proste maswerki; takie tłoki wykorzystywano w kompozycjach zwierciadeł na architektonicznych oprawach, na których imitują ostrołukowe baldachimy nisz mieszczących zazwyczaj „figury” postaci świętych (np. krakowskie oprawy Monogramisty JL (Jana z Litwy) od końca XV w. do pocz. l. 30. XVI w.);

b) ł. w o. g., których wewnętrzną i zewnętrzną stronę zdobią drobne motywy floralne (żabki o formie pączków lub listków). Ten typ ł. był powszechny w zdobnictwie opraw skórzanych od ok. poł. XV do 1 ćw. XVI w. jako motyw tworzący segment →owocu granatu wzoru, naprzemiennie wyciskany z tego samego tłoka. W zależności od pomysłowości wykonawcy narzędzia ł. mógł mieć prostą, linearną formę, jak i bujne kształty, z wyodrębniającymi się, pierzastymi listkami. Ponadto za pomocą takich tłoków chętnie ukazywano architektoniczne ł-i, stanowiące baldachimy nad niszami, arkady lub fryzy zdobiące zwierciadła okładzin.

W praktyce tegumentologicznej wyróżnia się też formy pokrewne ł. w o. g., za pomocą których kształtowano wzór owocu granatu: pojedyncze, esowato zagięte tłoki z żabkami, stanowiące niejako połówkę ł. (pęd ruty).

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Architektoniczne oprawy
Baldachim
Gotyckie oprawy
Owocu granatu wzór
Pęd ruty
Pędu ruty wzór
Żabka

Grafika

Przypisy


Autor: A.W.