Maska: Różnice pomiędzy wersjami
(→Grafika) |
(→Grafika) |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
<gallery> | <gallery> | ||
Plik:Maska 1.jpg | Maska (głowa) lwa jako okucie narożne oprawy ze Srebrnej Biblioteki ks. Albrechta Pruskiego i jego żony Anny Marii, poł. XVI w., Biblioteka Uniwersytecka w Toruniu, fot. Z. Wagner | Plik:Maska 1.jpg | Maska (głowa) lwa jako okucie narożne oprawy ze Srebrnej Biblioteki ks. Albrechta Pruskiego i jego żony Anny Marii, poł. XVI w., Biblioteka Uniwersytecka w Toruniu, fot. Z. Wagner | ||
− | Plik:Maska 3.jpg | Maska (głowa) lwa jako okucie narożne oprawy ze Srebrnej Biblioteki ks. Albrechta Pruskiego i jego żony Anny Marii, poł. XVI w., Biblioteka Uniwersytecka w Toruniu, fot. | + | Plik:Maska 3.jpg | Maska (głowa) lwa jako okucie narożne oprawy ze Srebrnej Biblioteki ks. Albrechta Pruskiego i jego żony Anny Marii, poł. XVI w., Biblioteka Uniwersytecka w Toruniu, fot. A. Skowroński |
Plik:Maska4.jpg | Maska kobieca i lwia w kartuszu na oprawie manierystycznej, Niemcy, lata 70. XVI w. | Plik:Maska4.jpg | Maska kobieca i lwia w kartuszu na oprawie manierystycznej, Niemcy, lata 70. XVI w. | ||
Plik:Maska, Maski w dekoracji włoskiej oprawy z ok. 1600 r..jpg | Maski w dekoracji włoskiej oprawy z ok. 1600 r. | Plik:Maska, Maski w dekoracji włoskiej oprawy z ok. 1600 r..jpg | Maski w dekoracji włoskiej oprawy z ok. 1600 r. |
Wersja z 21:39, 10 sty 2021
Spis treści
Maska
W sztukach zdobniczych realistycznie opracowany wizerunek głowy ludzkiej lub zwierzęcej, ujętej na wprost bądź z profilu. W zdobnictwie opraw od XVI w. jako manierystyczna, kobieca m. (zwana: tête en espagnolette lub espagnolette), przystrojona diademem, zwisającą chustką, pióropuszem itp. Zazwyczaj stanowią element większych kompozycji (np. złoconych medalionów w centrum i w narożnikach okładzin). Popularność w złotniczych oprawach manierystycznych 3 ćw. XVI-pocz. XVII w. zdobyły odlewane, półplastyczne maski lwa, lokowane głównie w narożnych okuciach (np. niektóre oprawy Srebrnej Biblioteki) i na zapięciach. Takowe spotykane też na metalowych okuciach i zapięciach opraw barokowych XVII-XVIII w. Odosobnioną formę mają m. symbolizujące „króla słońce” na oprawach ksiąg związanych z Ludwikiem XIV (m.in. na superekslibrisie jego bibliotekarza Jean-Paula Bignona). M. kobiecą w typie tête en espagnolette chętnie ukazywano na regencyjnych i rokokowych oprawach.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Aniołek
Maszkaron
Regencyjne oprawy
Rokokowe oprawy
Srebrna Biblioteka
Grafika
Przypisy
- Przypis 1
- Przypis 2
Autor: A.W.