Tabula ansata oprawy

Z Leksykon oprawoznawczy
Wersja z dnia 12:57, 21 lut 2021 autorstwa Vagnerus (dyskusja | edycje) (Utworzono nową stronę "===Tabula ansata oprawy=== (właściwie: oprawy z dekoracją w typie tabula ansata) Oprawy z motywem rzymskiej tabula ansata (łac. tablica uszata) jako jedynym lub je...")

(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Skocz do: nawigacja, szukaj

Tabula ansata oprawy

(właściwie: oprawy z dekoracją w typie tabula ansata)

Oprawy z motywem rzymskiej tabula ansata (łac. tablica uszata) jako jedynym lub jednym z głównych elementów dekoracji okładzin. Najwcześniejsze dzieła tego rodzaju wykonano w Neapolu na pocz. XVI w.: centralny medalion a cammeo (kameowe oprawy) z popiersiem autora oprawionej książki ujmują od góry i dołu dwie tabuli ansati. W różnych układach (tablica wzdłuż osi okładziny i otoczona ornamentem floralnym, tablica podwieszona do słupa itp.) motyw ten pojawiał się w 1 poł. XVI w. na dziełach z innych ośrodków włoskich, jak Wenecja, Florencja i Rzym. Najpóźniej w poł. lat 30. XVI w. zaczęto go ukazywać na italianizujących oprawach krakowskich, na których umiejętnie nadawano mu znamiona antykizującej tablicy inskrypcyjnej. Koncepcja t. a. o. przetrwała w Krakowie co najmniej do lat 80. XVI w. (donacyjna oprawa księgi Andrzeja Patrycego Nideckiego dla Akademii Krakowskiej, 1583-1584, BJ Kraków).

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Kameowe oprawy
Renesansowe oprawy

Grafika

Przypisy

  1. De Marinis 1960, t. 1, tabl. XLIV/kat. 259-260, t. 2, tabl. CCCLXXIII/kat. 2146, t. 3, tabl. CCCCLXXVIII/kat. 2790 i in.;
  2. Hobson 1989, s. 162-163;
  3. Bologna 1998, s. 39, 110;
  4. Laffitte 2001, il. 60;
  5. Macchi F. i L. 2002, s. 453-454;
  6. Wagner 2014 III, s. 35-52.

Autor: A.W.