Architektoniczne oprawy: Różnice pomiędzy wersjami
(→Grafika) |
(→Przypisy) |
||
Linia 38: | Linia 38: | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
− | # De Marinis 1960 III, nr kat. 2667bis, 2835-2837 | + | # De Marinis 1960 III, nr kat. 2667bis, 2835-2837; |
− | # Schunke 1964, s. 126-127, 130-131 | + | # Schunke 1964, s. 126-127, 130-131; |
− | # Krynicka 1967, s. 73-79, tabl. II-IV, VIII. | + | # Krynicka 1967, s. 73-79, tabl. II-IV, VIII; |
− | # Koroknay 1973, nr kat. 22 | + | # Lewicka-Kamińska 1972, s. 53; |
− | # Krynicka 1974, s. 73-79. | + | # Koroknay 1973, nr kat. 22; |
− | # Schmidt-Künsemüller 1985, s. 209, 212 | + | # Krynicka 1974, s. 73-79; |
− | # Hobson 1989 s. 154-162 | + | # Lindberg 1985 II, il. 26-28; |
− | # Nixon, Foot 1992, il. 98-99 | + | # Schmidt-Künsemüller 1985, s. 209, 212; |
− | # Macchi F. i L. 2002, s. 20 | + | # Hobson 1989 s. 154-162; |
− | # Storm van Leeuwen 2011, nr kat./tabl. 26-28, 39 | + | # Nixon, Foot 1992, il. 98-99; |
− | # Wagner 2012, s. 23-57 | + | # Macchi F. i L. 2002, s. 20; |
− | # Wagner 2015, s. 88-91 | + | # Storm van Leeuwen 2011, nr kat./tabl. 26-28, 39; |
− | # Franczak 2017, s. 125-145 | + | # Wagner 2012, s. 23-57; |
− | # Wagner 2018, s. 71-91 | + | # Wagner 2015, s. 88-91; |
+ | # Franczak 2017, s. 125-145; | ||
+ | # Sidorowicz-Mulak 2017 II, tabl. 5; | ||
+ | # Wagner 2018, s. 71-91; | ||
# Muraszko 2019, s. 277-287. | # Muraszko 2019, s. 277-287. | ||
---- | ---- | ||
Autor: '''A.W.''' | Autor: '''A.W.''' |
Wersja z 19:35, 1 paź 2021
Spis treści
Architektoniczne oprawy
(właściwie: oprawy z dekoracją o formie architektonicznej) (ang. architectural style; fr. reliure architecturale)
Ogólnie przyjęte określenie opraw, których dekoracja zdominowana jest przez stylizowany motyw/motywy architektoniczne: najczęściej arkadę, ediculę (niszę), ołtarz, portal, portyk bądź sarkofag. Obramienia wizerunków świętych postaci w formie arkady lub portyku pojawiały się już na dekoracjach z kości słoniowej, aplikowanych na oprawy bizantyńskich i karolińskich ksiąg liturgicznych. Charakterystyczną grupę francuskich opraw romańskich od poł. XII do kon. XII w. stanowią dzieła z zaakcentowanym motywem świątyni z wieżą, wyciskanym z pokaźnych tłoków pośrodku górnych okładzin. Motywy architektoniczne z wizerunkami świętych postaci w niszach nakrytych gotyckimi baldachimami, wimpergami i pinaklami ukazywano niekiedy na gotyckich oprawach złotniczych dla ksiąg liturgicznych. Dzieła tego rodzaju były jednym z czynników wykształcenia się w środkowej Europie na przełomie XV i XVI w. osobnej kategorii a. o. skórzanych. Zwierciadło zdobią w nich pojedyncze lub zwielokrotnione w dwóch kondygnacjach nisze, ujęte kolumienkami na cokołach i nakryte ostrołukami zakończonymi kwiatonami (łuk w ośli grzbiet). Przeważnie w niszach ukazane są postaci świętych lub inne motywy (bukiety kwiatów, rozety, herby) „ustawione” na konsolach. Elementy takich kompozycji były wyciskane z osobnych tłoków, pozwalających na różnorakie kombinacje. Szczególną popularność ta formuła dekoracji zyskała w Krakowie od końca XV w. do pocz. l. 30. XVI w. w twórczości Monogramisty JL (Jana z Litwy). W 3-4 ćw. XV w. rozwinęła się w Italii (zwłaszcza w Padwie, Wenecji i Bolonii) renesansowa koncepcja a. o., w której zwierciadło zdobi antykizująca arkada, edicula, ołtarz itp. zazwyczaj z półkolistym tympanonem. Elementy te kształtowano złoconymi i ślepo wyciskanymi linii oraz motywami ornamentalnych (głównie plecionką). Oprócz dzieł architektury rzymskiej i renesansowej inspiracje do kompozycji a. o. czerpano z dekoracji włoskich kodeksów iluminowanych, stron tytułowych druków oraz grafiki luźnej. Wzorce a. o. szybko przeniknęły na Węgry, gdzie pod koniec XV w. stosowano je m.in. w korwinowskich oprawach, zaś w 2 dekadzie XVI w. w dziełach Mistrza GA. Prawdopodobnie pod koniec 2 dekady XVI w. renesansowe a. o. zaczęto wykonywać w Krakowie. Najwybitniejsze przykłady takich dzieł z lat 20-40 XVI w. (m.in. dla bpa Piotra Tomickiego, Piotra Wedelicjusza z Obornik, Jana Łaskiego Młodszego) wiążą się z Maciejem z Przasnysza vel Mistrzem Główek Anielskich. Od około 1540 do lat 50-60 XVI w. a. o. wykonywano też w Poznaniu. Na 1 ćw. XVI w. przypada dalszy rozwój a. o. we Włoszech (np. bolońskie dzieła Introligatora Marescotti). Odmienne formy a. o. zyskały we Francji: introligatorzy pracujący około połowy XVI w. w Paryżu dla Groliera i Maiolego (Mahieu) stworzyli kilka złoconych, wykwintnych kompozycji z antykizującymi portalami, świątynią i ediculą. Oprawy wykonane w 2 poł. XVI w. dla innych bibliofilów francuskich oparto przeważnie na projektach ówczesnej architektury, a nawet mebli. A. o. były rzadkie w innych krajach XVI-XVIII (np. berlińska oprawa z 1682 r. dla cesarza Leopolda I: z herbem między kręconymi kolumnami pod sklepieniem wspartym na kolumnach). Struktury architektoniczne (arkady, obramienia) występują też na niektórych kontynentalnych i angielskich oprawach rokokowych z groteską. Do odrodzenia a. o. doszło na pocz. XIX w. w dziełach a la cathedrale. Pod ich wpływem zaczęto we Francji, a potem w innych krajach, wykorzystywać podobne motywy na broszurowych oprawach (np. paryskie o. pierwodruków Mickiewiczowskich Dziadów cz. III oraz Pana Tadeusza). Do motywów architektonicznych z dawnych epok (głównie gotyku) sięgano też często w historyzujących oprawach i wydawniczych oprawach XIX w.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
A la cathedrale oprawy
Groteska
Historyzujące oprawy
Korwinowskie oprawy
Łuk w ośli grzbiet
Plecionka
Baldachim
Wydawnicze oprawy
Grafika
Przypisy
- De Marinis 1960 III, nr kat. 2667bis, 2835-2837;
- Schunke 1964, s. 126-127, 130-131;
- Krynicka 1967, s. 73-79, tabl. II-IV, VIII;
- Lewicka-Kamińska 1972, s. 53;
- Koroknay 1973, nr kat. 22;
- Krynicka 1974, s. 73-79;
- Lindberg 1985 II, il. 26-28;
- Schmidt-Künsemüller 1985, s. 209, 212;
- Hobson 1989 s. 154-162;
- Nixon, Foot 1992, il. 98-99;
- Macchi F. i L. 2002, s. 20;
- Storm van Leeuwen 2011, nr kat./tabl. 26-28, 39;
- Wagner 2012, s. 23-57;
- Wagner 2015, s. 88-91;
- Franczak 2017, s. 125-145;
- Sidorowicz-Mulak 2017 II, tabl. 5;
- Wagner 2018, s. 71-91;
- Muraszko 2019, s. 277-287.
Autor: A.W.