Donacyjne oprawy: Różnice pomiędzy wersjami
(→Grafika) |
(→Grafika) |
||
Linia 14: | Linia 14: | ||
<gallery> | <gallery> | ||
Plik:Il. 25.jpg | Oprawa donacyjna książki podarowanej przez papieża królowi Zygmuntowi III Wazie, Rzym, 1612, repr. wg: Geldner 1959 | Plik:Il. 25.jpg | Oprawa donacyjna książki podarowanej przez papieża królowi Zygmuntowi III Wazie, Rzym, 1612, repr. wg: Geldner 1959 | ||
− | |||
Plik:Donacyjne, dla Wład IV - mały plik.jpg | Oprawa donacyjna rękopisu włoskiego dla Władysława IV, Włochy, 1 poł. XVII w., Biblioteka Narodowa w Warszawie, źródło: www.polona.pl | Plik:Donacyjne, dla Wład IV - mały plik.jpg | Oprawa donacyjna rękopisu włoskiego dla Władysława IV, Włochy, 1 poł. XVII w., Biblioteka Narodowa w Warszawie, źródło: www.polona.pl | ||
Plik:Donacyjna, dla Marii Kazimiery, Rzym, pocz. XVIII w., wg Sid Mul 2015, tabl. XIII.jpg | Oprawa donacyjna dla królowej Marii Kazimiery, Rzym, pocz. XVIII w., epr. wg: Sidorowicz-Mulak 2015, tabl. XIII | Plik:Donacyjna, dla Marii Kazimiery, Rzym, pocz. XVIII w., wg Sid Mul 2015, tabl. XIII.jpg | Oprawa donacyjna dla królowej Marii Kazimiery, Rzym, pocz. XVIII w., epr. wg: Sidorowicz-Mulak 2015, tabl. XIII | ||
− | + | </gallery> | |
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
Wersja z 15:30, 10 sty 2021
Spis treści
Donacyjne oprawy
(właściwie: donacyjnych ksiąg oprawy; łac. dōnātiō – dar)
Oprawy ksiąg będących darem dla instytucji Kościoła, w szerszym znaczeniu: oprawy ksiąg stanowiących dar dla jakiejkolwiek instytucji lub osoby (najczęściej pełniącej oficjalną funkcję, np. król, prezydent, papież, biskup). Akt podarowania księgi, zwłaszcza jeśli miał miejsce w szczególnych okolicznościach (np. spotkanie dyplomatyczne) może odzwierciadlać się w treści i formie rękopisu bądź druku oraz w jego oprawie. W zależności od pozycji obdarowującego i obdarowywanego d. o. mogła mieć wykwintną formę (kosztowne materiały, skomplikowana technika wykonania, bogactwo dekoracji). Zwyczajowo d. o. oznaczone są też napisami lub/i znakami upamiętniającymi d. bądź bezpośrednio odnoszącym się do obdarowanego (superekslibris lub/i ekslibris donacyjny). Charakterystyczną cechą takich oznaczeń jest często ich unikatowość na tle tych, które stosował sam obdarowany. W XIX-pocz. XX w. niekiedy zawierają też medalionowy portret obdarowanej osoby. W Polsce najcenniejsze przykłady d. o. wiążą się z królami (np. kunsztowne dzieła rzymskie będące darami papieskimi dla Zygmunta III Wazy).
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Fundacyjne oprawy
Superekslibris
Grafika
Przypisy
- Kawecka-Gryczowa 1988, s. 36;
- Komasara 1994, s. …;
- Wagner 2016, s. 56, 96-98, 301 i in.;
- Paś 2017, s. 279-297.
Autor: A.W.