Kartusz: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
m (Nazwy w innych językach: uzupełnienie term. ang.)
Linia 1: Linia 1:
 
+
==Kartusz==
 
(ang. cartouche; fr. cartouche)
 
(ang. cartouche; fr. cartouche)
  
w sztukach zdobniczych: ozdobne obramienie tarczy herbowej, tablicy inskrypcyjnej, bądź kompozycji plastycznej (np. malarskiej, rzeźbiarskiej, graficznej). Począwszy od renesansu w introligatorstwie chętnie wykorzystywano jego walory dekoracyjne w wizerunkach herbów (superekslibrisy), postaci (np. popiersia Chrystusa Salwatora), a w mniejszym stopniu napisów (tzw. kartusze inskrypcyjne, np. renesansowy k. z inskrypcją jako superekslibris na niektórych Monumentach Zygmunt Augusta). W dziejach sztuki forma k. podlegała wyraźnej ewolucji; szczególnie okazałe tworzono w okresie manieryzmu (o formach okuciowo-rollwerkowych a później ogonowych, z groteskami i innymi, drobniejszymi motywami). W baroku często przyjmowały formy architektoniczno-ornamentalne (np. małżowionowo-chrząstkowe i regencyjne), w rokoku zaś odznaczały się lekkością i asymetrią rocailli. Na oprawach klasycyzujących rzadko spotykane, odrodziły się na oprawach romantycznych i historyzujących (np. okazały neobarokowy kartusz z herbem Rzeczypospolitej na oprawach paryskich Wincentego Kisiela, z lat 40-50 XIX w.). Do historyzujących form k. niekiedy wracają też introligatorzy XX-XXI w.   
+
W sztukach zdobniczych: ozdobne obramienie tarczy herbowej, tablicy inskrypcyjnej, bądź kompozycji plastycznej (np. malarskiej, rzeźbiarskiej, graficznej). Począwszy od renesansu w introligatorstwie chętnie wykorzystywano jego walory dekoracyjne w wizerunkach herbów (superekslibrisy), postaci (np. popiersia Chrystusa Salwatora), a w mniejszym stopniu napisów (tzw. kartusze inskrypcyjne, np. renesansowy k. z inskrypcją jako superekslibris na niektórych Monumentach Zygmunt Augusta). W dziejach sztuki forma k. podlegała wyraźnej ewolucji; szczególnie okazałe tworzono w okresie manieryzmu (o formach okuciowo-rollwerkowych a później ogonowych, z groteskami i innymi, drobniejszymi motywami). W baroku często przyjmowały formy architektoniczno-ornamentalne (np. małżowionowo-chrząstkowe i regencyjne), w rokoku zaś odznaczały się lekkością i asymetrią rocailli. Na oprawach klasycyzujących rzadko spotykane, odrodziły się na oprawach romantycznych i historyzujących (np. okazały neobarokowy kartusz z herbem Rzeczypospolitej na oprawach paryskich Wincentego Kisiela, z lat 40-50 XIX w.). Do historyzujących form k. niekiedy wracają też introligatorzy XX-XXI w.   
  
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==
 +
 +
[[Indeks alfabetyczny]] <br>
 
[[Groteska]] <br>
 
[[Groteska]] <br>
 
[[Małżowinowo-chrząstkowy ornament]] <br>
 
[[Małżowinowo-chrząstkowy ornament]] <br>

Wersja z 20:06, 9 sty 2021

Kartusz

(ang. cartouche; fr. cartouche)

W sztukach zdobniczych: ozdobne obramienie tarczy herbowej, tablicy inskrypcyjnej, bądź kompozycji plastycznej (np. malarskiej, rzeźbiarskiej, graficznej). Począwszy od renesansu w introligatorstwie chętnie wykorzystywano jego walory dekoracyjne w wizerunkach herbów (superekslibrisy), postaci (np. popiersia Chrystusa Salwatora), a w mniejszym stopniu napisów (tzw. kartusze inskrypcyjne, np. renesansowy k. z inskrypcją jako superekslibris na niektórych Monumentach Zygmunt Augusta). W dziejach sztuki forma k. podlegała wyraźnej ewolucji; szczególnie okazałe tworzono w okresie manieryzmu (o formach okuciowo-rollwerkowych a później ogonowych, z groteskami i innymi, drobniejszymi motywami). W baroku często przyjmowały formy architektoniczno-ornamentalne (np. małżowionowo-chrząstkowe i regencyjne), w rokoku zaś odznaczały się lekkością i asymetrią rocailli. Na oprawach klasycyzujących rzadko spotykane, odrodziły się na oprawach romantycznych i historyzujących (np. okazały neobarokowy kartusz z herbem Rzeczypospolitej na oprawach paryskich Wincentego Kisiela, z lat 40-50 XIX w.). Do historyzujących form k. niekiedy wracają też introligatorzy XX-XXI w.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Groteska
Małżowinowo-chrząstkowy ornament
Ogonowy ornament
Okuciowy ornament
Regencyjny ornament
Rocaille
Superekslibris

Grafika

Przypisy


Autor: A.W.