Zasadzanie: Różnice pomiędzy wersjami
(→Zasadzanie) |
(→Zasadzanie) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
==Zasadzanie== | ==Zasadzanie== | ||
− | (ang. bord attachment, lacing, fr. fixation, niem. ansetzen, wł. fissagio dei piatti) | + | (ang. bord attachment, lacing-in, fr. fixation, niem. ansetzen, wł. fissagio dei piatti) |
Występujący w tradycyjnej technologii oprawy proces łączenia bloku z okładzinówkami. | Występujący w tradycyjnej technologii oprawy proces łączenia bloku z okładzinówkami. |
Wersja z 21:33, 14 maj 2022
Spis treści
Zasadzanie
(ang. bord attachment, lacing-in, fr. fixation, niem. ansetzen, wł. fissagio dei piatti)
Występujący w tradycyjnej technologii oprawy proces łączenia bloku z okładzinówkami.
Najczęstszy sposób montażu drewnianych okładzin do bloku, to przewleczenie przez system otworów (wpustowe i wypustowe) przedłużonych poza szerokość bloku zwięzów i zaklinowanie ich drewnianymi kołeczkami. Kapitałkę konstrukcyjną mocowano w ten sam sposób. Otwory w desce wykonywano w różny sposób, najczęściej prowadzono zwięzy w okładzinie pod kątem prostym do grzbietu, ale również po skosie lub zwięzy rozdwajano i przewlekano w kształt liter „V” lub „X” (il. 1). Nieco innym rozwiązaniem było wydrążanie w desce zagłębień, w które wklejano i przybijano (najczęściej małymi drewnianymi kołeczkami) skórzane rzemienie zwięzów (il. 2).
Miękkie oprawy pergaminowe, w których bloki szyto ściegiem łańcuszkowym (bezwięzowo), wykonywano w ten sposób, że okładki zszywano razem z blokiem je różnymi sposobami lub po zszyciu bloku przyszywano okładki dodatkowym ściegiem (il. 3), albo wreszcie przewlekano sznurek lub rzemień przez system szycia i oprawę (il. 5). Miękkie oprawy pergaminowe szyte na skórzane bądź pergaminowe rzemienie łączono z blokami poprzez przewleczenie zwięzów przez materiał obleczeniowy w przegubie (il. 4).
W oprawie półorganicznej zasadzanie następowało przez przyklejanie elementów konstrukcyjnych bloku (zwięzy, scezura, paski z międzyzwięźli) do wewnętrznej strony okładziny (il. 6). W XV w., gdy we Włoszech pojawiają się aldyny, format książki zaczyna się zmniejszać i wprowadzone zostają tektury, jako materiał okładzin, na popularności zyskuje ostatni sposób zawieszenia bloku w oprawie. Konstrukcję tę rezerwowano dla małych formatów, gdyż znaczny ciężar dużego bloku spowodowałby, przy tym rodzaju zawieszenia, wyrwanie go z okładzin. Ten sposób jest prosty, trwały, estetyczny i stosuje się go do dziś. Rozwiązaniem dla większych woluminów było przeniesienie miejsca przyklejania końcówek zwięzów na zewnętrzną stronę okładziny lub „wpuszczenie” ich do wnętrza dwuwarstwowej okładzinówki.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Organiczna oprawa
Półorganiczna oprawa
Francuska oprawa
Grzbiet łamany
Garby
Szycie na zwięzy kryte
Szycie na zwięzy płaskie
Szycie na zwięzy wypukłe
Zawieszanie okładki
Grafika
Przypisy
- Diehl E., Bookbinding: Its Background and Technique, Nowy Jork, 1980, s. 156-159.
- Galczenko O. M., Oprawa wschodniosłowiańskich rękopiśmiennych ksiązek i starych druków Ukrainy: historia, struktura, opis, Kijów 2005, 324-327.
- Macchi F., Macchi L., Dizionario illustrato della legatura, Milano, 2002, s. 187.
- Roberts M.T., Etherington D., A Dictionary of Descriptive Terminology, http://cool.conservation-us.org/don/ (data dostępu 11.07.2017)
- Szirmai J.A., The archeology of medieval bookbinding, New York 2017, s. 34-38, 50, 75, 98, 152-156, 222-224.
- Współczesne polskie introligatorstwo i papiernictwo. Mały słownik encyklopedyczny, Ossolineum 1986, 179-180.
Autor: M.P.B., E.P.