Plateresco oprawy: Różnice pomiędzy wersjami
(Utworzono nową stronę "===''Plateresco'' oprawy=== ==Zobacz też== Indeks alfabetyczny <br> ==Grafika== <gallery> Plik:Plateresco oprawy, Plateresco oprawa, Hiszpania, XVI w., Bib...") |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
===''Plateresco'' oprawy=== | ===''Plateresco'' oprawy=== | ||
+ | (hiszp. estilo plateresco – styl złotniczy) | ||
− | + | Funkcjonujące w tegumentologii hiszpańskiej określenie stylu w zdobnictwie opraw hiszpańskich od kon. XV do schyłku XVI w., przypadającego na epokę renesansu. Podobnie jak w innych dziedzinach sztuki hiszpańskiej tego okresu (z architekturą na czele), cechowała go profuzja dekoracji ornamentalnej, syntetyzującej pierwiastek mudéjar, gotycki i renesansowo-włoski. Oprawy w p. s. wykonywano z desek lub tektury oblekanej najczęściej brązową lub brunatną skórą, z grzbietami o wydatnych garbach zwięzów oraz metalowymi zapięciami bądź wiązaniami. W zdobnictwie okładzin i grzbietu posługiwano się radełkami, tłokami oraz strychulcami i filetami, zarówno w technice ślepych wycisków, jak i złoceń obejmujących wszystkie elementy dekoracji. Typowa dla p. s. jest ramowa kompozycja okładzin z naprzemiennymi ramami radełkowymi i pustymi listwami ram obwiedzionymi liniami strychulca. Otaczają one prostokątne, romboidalne lub sześcioboczne zwierciadło, w którym widnieją – zazwyczaj spiętrzone – motywy zdobnicze. Na dekoracje radełkowań z XVI w. najczęściej składały się medaliony ''all’antica'' i inne motywy o genezie rzymskiej (np. panoplia), ponadto arabeski, realistyczne wici roślinne, jak również – charakterystyczne dla p. s. – ornamenty geometryczno-floralne. Równie charakterystyczna jest bogaty zasób samodzielnych motywów, wyciskanych z tłoków (w technice ślepego wycisku lub złocenia) w zwierciadłach i listwach ram między radełkowaniami: antykizujące popiersia, puste medaliony, lwy, psy łowcze, ptaki, małpa grająca na kobzie, wazy z kwiatami, kwiatony, rozety, gwiazdy i in. Spotykany jest też łuskowy ornament, o spiętrzonych elementach przypominających górę. W 2 poł. XVI w. italianizujące formy zaczęły być wypierane przez skomplikowane ornamenty floralne o delikatnej, linearnej formie; trwałością odznaczała się jednak tendencja m.in. do naprzemienności radełkowań i pustych listew oraz wkomponowywania w zwierciadła licznych, niewielkich motywów zoomorficznych itp. | |
Linia 7: | Linia 8: | ||
[[Indeks alfabetyczny ]] <br> | [[Indeks alfabetyczny ]] <br> | ||
+ | [[All'antica wizerunki]] <br> | ||
+ | [Arabeska]] <br> | ||
+ | [[Gotyckie oprawy]] <br> | ||
+ | [[Łuskowy ornament]] <br> | ||
+ | [[Maureska] <br> | ||
+ | [[Mudéjar oprawy]] <br> | ||
+ | [[Neomudejar oprawy]] <br> | ||
+ | [[Panoplia]] <br> | ||
+ | [[Ramowa kompozycja]] <br> | ||
+ | [[Renesansowe oprawy]] <br> | ||
+ | [[Wić roślinna]] <br> | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
==Grafika== | ==Grafika== | ||
Linia 13: | Linia 28: | ||
Plik:Plateresco oprawy, Plateresco oprawa, Hiszpania, XVI w., Biblioteca Nazionale Braidense, Mediolan.jpg | Oprawa w stylu ''plateresco'', Hiszpania, XVI w., zbiory i fot.: Biblioteca Nazionale Braidense, Mediolan | Plik:Plateresco oprawy, Plateresco oprawa, Hiszpania, XVI w., Biblioteca Nazionale Braidense, Mediolan.jpg | Oprawa w stylu ''plateresco'', Hiszpania, XVI w., zbiory i fot.: Biblioteca Nazionale Braidense, Mediolan | ||
− | |||
− | |||
Plik:Plateresco oprawy, Oprawa w stylu plateresco, Hiszpania, po 1612 r, fot. wg Fernández 1994 ..jpg | Oprawa w stylu ''plateresco'', Hiszpania, po 1612 r, fot. wg: Fernández 1994 | Plik:Plateresco oprawy, Oprawa w stylu plateresco, Hiszpania, po 1612 r, fot. wg Fernández 1994 ..jpg | Oprawa w stylu ''plateresco'', Hiszpania, po 1612 r, fot. wg: Fernández 1994 | ||
− | |||
Plik:Plateresco, Oprawa hiszpańska, pocz. XVII w., BCzart. MNK, POLONA.jpg | Oprawa w stylu ''plateresco'', Hiszpania, pocz. XVII w., BCzart, MNK, Kraków, fot. wg: www.polona.pl | Plik:Plateresco, Oprawa hiszpańska, pocz. XVII w., BCzart. MNK, POLONA.jpg | Oprawa w stylu ''plateresco'', Hiszpania, pocz. XVII w., BCzart, MNK, Kraków, fot. wg: www.polona.pl | ||
Linia 27: | Linia 39: | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
− | # | + | # EWOK 1971, szp. 882; |
+ | # Breslauer kat. 32, 66; | ||
+ | # Fernández 1994, nr kat. 4-5; | ||
+ | # Checa Cremades 1998; | ||
+ | # Macchi F. i L. 2002, s. 378-379; | ||
+ | # Checa Cremades 2003, s. 485-502; | ||
+ | # Nieto Alcaide 2012, s. 38-41. | ||
---- | ---- | ||
Autor: '''A.W.''' | Autor: '''A.W.''' |
Wersja z 23:03, 27 wrz 2021
Spis treści
Plateresco oprawy
(hiszp. estilo plateresco – styl złotniczy)
Funkcjonujące w tegumentologii hiszpańskiej określenie stylu w zdobnictwie opraw hiszpańskich od kon. XV do schyłku XVI w., przypadającego na epokę renesansu. Podobnie jak w innych dziedzinach sztuki hiszpańskiej tego okresu (z architekturą na czele), cechowała go profuzja dekoracji ornamentalnej, syntetyzującej pierwiastek mudéjar, gotycki i renesansowo-włoski. Oprawy w p. s. wykonywano z desek lub tektury oblekanej najczęściej brązową lub brunatną skórą, z grzbietami o wydatnych garbach zwięzów oraz metalowymi zapięciami bądź wiązaniami. W zdobnictwie okładzin i grzbietu posługiwano się radełkami, tłokami oraz strychulcami i filetami, zarówno w technice ślepych wycisków, jak i złoceń obejmujących wszystkie elementy dekoracji. Typowa dla p. s. jest ramowa kompozycja okładzin z naprzemiennymi ramami radełkowymi i pustymi listwami ram obwiedzionymi liniami strychulca. Otaczają one prostokątne, romboidalne lub sześcioboczne zwierciadło, w którym widnieją – zazwyczaj spiętrzone – motywy zdobnicze. Na dekoracje radełkowań z XVI w. najczęściej składały się medaliony all’antica i inne motywy o genezie rzymskiej (np. panoplia), ponadto arabeski, realistyczne wici roślinne, jak również – charakterystyczne dla p. s. – ornamenty geometryczno-floralne. Równie charakterystyczna jest bogaty zasób samodzielnych motywów, wyciskanych z tłoków (w technice ślepego wycisku lub złocenia) w zwierciadłach i listwach ram między radełkowaniami: antykizujące popiersia, puste medaliony, lwy, psy łowcze, ptaki, małpa grająca na kobzie, wazy z kwiatami, kwiatony, rozety, gwiazdy i in. Spotykany jest też łuskowy ornament, o spiętrzonych elementach przypominających górę. W 2 poł. XVI w. italianizujące formy zaczęły być wypierane przez skomplikowane ornamenty floralne o delikatnej, linearnej formie; trwałością odznaczała się jednak tendencja m.in. do naprzemienności radełkowań i pustych listew oraz wkomponowywania w zwierciadła licznych, niewielkich motywów zoomorficznych itp.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
All'antica wizerunki
[Arabeska]]
Gotyckie oprawy
Łuskowy ornament
[[Maureska]
Mudéjar oprawy
Neomudejar oprawy
Panoplia
Ramowa kompozycja
Renesansowe oprawy
Wić roślinna
Grafika
Przypisy
- EWOK 1971, szp. 882;
- Breslauer kat. 32, 66;
- Fernández 1994, nr kat. 4-5;
- Checa Cremades 1998;
- Macchi F. i L. 2002, s. 378-379;
- Checa Cremades 2003, s. 485-502;
- Nieto Alcaide 2012, s. 38-41.
Autor: A.W.