Meander: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Meander)
(Meander)
Linia 2: Linia 2:
 
(także: à la grecque dekoracja)
 
(także: à la grecque dekoracja)
  
(ang. Greek key design; fr. à la grecque decoration, méandre)
+
(ang. Greek key design; fr. à la grecque décoration, méandre)
  
 
Wywodzący się z ery prehistorycznej, lecz rozpowszechniony w antyku greckim, ornament pasowy w formie linii lub listwy załamującej się w regularnych odstępach pod kątem prostym. Na oprawach książkowych jego proste formy, wyciskane z tłoka, pojawiły się w romanizmie (2 poł. XII w.). Ponownie zaczął pojawiać się w obramieniach okładzin na oprawach późnorokokowych z 3-4 ćw. XVIII w., na których swą geometrycznością przełamuje wybujałą ornamentykę rocaille. Szczególną popularność, dla której podłożem była fascynacja sztuką grecką, zyskał w introligatorstwie klasycystycznym i empirowym. Był jednym z ulubionych ornamentów, którymi obramiano zwierciadło, występując samodzielnie lub w sąsiedztwie np. palmetowego ornamentu. Jego linearne i prostokątne formy chętnie łączono w krótkich, naprzemiennych odcinkach z elementami kolistymi (np. cekinowym ornamentem).
 
Wywodzący się z ery prehistorycznej, lecz rozpowszechniony w antyku greckim, ornament pasowy w formie linii lub listwy załamującej się w regularnych odstępach pod kątem prostym. Na oprawach książkowych jego proste formy, wyciskane z tłoka, pojawiły się w romanizmie (2 poł. XII w.). Ponownie zaczął pojawiać się w obramieniach okładzin na oprawach późnorokokowych z 3-4 ćw. XVIII w., na których swą geometrycznością przełamuje wybujałą ornamentykę rocaille. Szczególną popularność, dla której podłożem była fascynacja sztuką grecką, zyskał w introligatorstwie klasycystycznym i empirowym. Był jednym z ulubionych ornamentów, którymi obramiano zwierciadło, występując samodzielnie lub w sąsiedztwie np. palmetowego ornamentu. Jego linearne i prostokątne formy chętnie łączono w krótkich, naprzemiennych odcinkach z elementami kolistymi (np. cekinowym ornamentem).

Wersja z 22:54, 24 sty 2021

Meander

(także: à la grecque dekoracja)

(ang. Greek key design; fr. à la grecque décoration, méandre)

Wywodzący się z ery prehistorycznej, lecz rozpowszechniony w antyku greckim, ornament pasowy w formie linii lub listwy załamującej się w regularnych odstępach pod kątem prostym. Na oprawach książkowych jego proste formy, wyciskane z tłoka, pojawiły się w romanizmie (2 poł. XII w.). Ponownie zaczął pojawiać się w obramieniach okładzin na oprawach późnorokokowych z 3-4 ćw. XVIII w., na których swą geometrycznością przełamuje wybujałą ornamentykę rocaille. Szczególną popularność, dla której podłożem była fascynacja sztuką grecką, zyskał w introligatorstwie klasycystycznym i empirowym. Był jednym z ulubionych ornamentów, którymi obramiano zwierciadło, występując samodzielnie lub w sąsiedztwie np. palmetowego ornamentu. Jego linearne i prostokątne formy chętnie łączono w krótkich, naprzemiennych odcinkach z elementami kolistymi (np. cekinowym ornamentem).

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Cekinowy ornament
Empirowe oprawy
Etruski styl
Klasycystyczne oprawy
Palmetowy ornament
Rocaille
Rokokowe oprawy

Grafika

Przypisy

  1. Devaux 1977, s. 200;
  2. Culot 1979, tabl. tab. II/il. 19-22, XVI-XVII, XXII;
  3. Schmidt-Künsemüller 1985, s. 244;
  4. Mazal 1990, il. 254-255, 258-261, 264-265;
  5. von Arnim 1992, nr kat./tabl. 120, 150-151;
  6. Nixon, Foot 1992, tabl. kol. 9, tabl. cz.-b. 96, 99-100,
  7. Fernández 1994, nr kat./il 41.

Autor: A.W.