Grolierowskie oprawy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Zobacz też)
(Grafika)
 
(Nie pokazano 8 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 5: Linia 5:
 
Oprawy z okresu mediolańskiego (około 30 tomów) cechuje przejrzysta kompozycja dekoracji: w centrum okładzin medalion imitujący renesansową plakietę (Grolier był także kolekcjonerem dzieł tego rodzaju) oraz złocona ramka z arabeską bądź plecionką. Znana jest też oprawa z centralnym superekslibrisem herbowym bibliofila, ujętym od góry i dołu przez putta z rogami obfitości, w narożach zwierciadła arabeski narożne (''angolari'') zaś dookoła szeroka, kilkustrefowa rama ornamentalna. W okresie paryskim Grolier zlecał prace różnym, choć w większości anonimowym, introligatorom. Konsekwencją tego jest szereg hipotez atrybucyjnych, sformułowanych głównie w powojennym kilkudziesięcioleciu przez badaczy zachodnioeuropejskich (m.in. G. D. Hobson, H. Nixon, L.-M. Michon, I. Schunke, A. Hobson), z których część została później odrzucona (np. kwestia licznych prac „Introligatora Wstęg [geometrycznych]”, określanego też jako „Warsztat z koniczyną”, którego identyfikowano z Claude de Picques’em, a obecnie z Jeanem Picardem). Pomimo nierozstrzygnięcia problemu autorstwa g. o. z tego okresu, daje się wyodrębnić wśród nich kilka grup stylowych, pokrywających się z paroma paryskimi introligatorami, w niektórych przypadkach działającymi równolegle. Do najwcześniejszych zleceniobiorców Groliera zalicza się Introligatora Lilii (Fleur-de-Lis Binder), którego niewielkie oprawy cechują się relatywnie prostą dekoracją opartą na przenikaniu się form floralnych i geometrycznych wzbogaconych napisami. Najliczniejsze dzieła łączy się z Jeanem Picardem, będącym nie tylko introligatorem, ale i pośrednikiem między Grolierem a weneckim księgarzem Gianfrancesco Torresano. Stworzył on szeroki wachlarz projektów o orientalnych, lecz silnie przetworzonych, źródłach: zgeometryzowane plecionki oraz wstęgi (taśmy), niekiedy o skomplikowanej formie, występują z ornamentami floralnymi oraz napisami widniejącymi w centrum okładzin. U dołu każdej z górnych okładzin wyciskał z tłoków złoconą dewizę bibliofila. Z jego pracownią wiąże się też architektoniczne oprawy o bogatej dekoracji. Na lata 1547-1553 przypadała współpraca Groliera z Introligatorem Łuku Kupidyna (Cupid’s Cow Binder), tworzącego oprawy m.in. o bogatej, maureskowej dekoracji z użyciem mozaiki (mozaikowe oprawy). Prawdopodobnie od 1552 do 1553 r. pracował dla bibliofila introligator króla Henryka II – Gommar Estienne; jego dzieła odznaczają się bogatą kartuszową dekoracją, obejmującą całe okładziny, zaś w sferze struktury woluminów – płaskimi grzbietami bez zaakcentowanych garbów zwięzów. Oprawy z ostatnich lat życia Groliera reprezentują różne style dekoracji, od wyraźnie italianizującego, przez orientalizujący (w typie ''centre and corners''), po ''à la fanfare'' (egzemplarz oprawy w tym stylu uważa się za ostatnią – wykonaną między 1558 a 1565 r. na zlecenie lub jako podarunek dla bibliofila).
 
Oprawy z okresu mediolańskiego (około 30 tomów) cechuje przejrzysta kompozycja dekoracji: w centrum okładzin medalion imitujący renesansową plakietę (Grolier był także kolekcjonerem dzieł tego rodzaju) oraz złocona ramka z arabeską bądź plecionką. Znana jest też oprawa z centralnym superekslibrisem herbowym bibliofila, ujętym od góry i dołu przez putta z rogami obfitości, w narożach zwierciadła arabeski narożne (''angolari'') zaś dookoła szeroka, kilkustrefowa rama ornamentalna. W okresie paryskim Grolier zlecał prace różnym, choć w większości anonimowym, introligatorom. Konsekwencją tego jest szereg hipotez atrybucyjnych, sformułowanych głównie w powojennym kilkudziesięcioleciu przez badaczy zachodnioeuropejskich (m.in. G. D. Hobson, H. Nixon, L.-M. Michon, I. Schunke, A. Hobson), z których część została później odrzucona (np. kwestia licznych prac „Introligatora Wstęg [geometrycznych]”, określanego też jako „Warsztat z koniczyną”, którego identyfikowano z Claude de Picques’em, a obecnie z Jeanem Picardem). Pomimo nierozstrzygnięcia problemu autorstwa g. o. z tego okresu, daje się wyodrębnić wśród nich kilka grup stylowych, pokrywających się z paroma paryskimi introligatorami, w niektórych przypadkach działającymi równolegle. Do najwcześniejszych zleceniobiorców Groliera zalicza się Introligatora Lilii (Fleur-de-Lis Binder), którego niewielkie oprawy cechują się relatywnie prostą dekoracją opartą na przenikaniu się form floralnych i geometrycznych wzbogaconych napisami. Najliczniejsze dzieła łączy się z Jeanem Picardem, będącym nie tylko introligatorem, ale i pośrednikiem między Grolierem a weneckim księgarzem Gianfrancesco Torresano. Stworzył on szeroki wachlarz projektów o orientalnych, lecz silnie przetworzonych, źródłach: zgeometryzowane plecionki oraz wstęgi (taśmy), niekiedy o skomplikowanej formie, występują z ornamentami floralnymi oraz napisami widniejącymi w centrum okładzin. U dołu każdej z górnych okładzin wyciskał z tłoków złoconą dewizę bibliofila. Z jego pracownią wiąże się też architektoniczne oprawy o bogatej dekoracji. Na lata 1547-1553 przypadała współpraca Groliera z Introligatorem Łuku Kupidyna (Cupid’s Cow Binder), tworzącego oprawy m.in. o bogatej, maureskowej dekoracji z użyciem mozaiki (mozaikowe oprawy). Prawdopodobnie od 1552 do 1553 r. pracował dla bibliofila introligator króla Henryka II – Gommar Estienne; jego dzieła odznaczają się bogatą kartuszową dekoracją, obejmującą całe okładziny, zaś w sferze struktury woluminów – płaskimi grzbietami bez zaakcentowanych garbów zwięzów. Oprawy z ostatnich lat życia Groliera reprezentują różne style dekoracji, od wyraźnie italianizującego, przez orientalizujący (w typie ''centre and corners''), po ''à la fanfare'' (egzemplarz oprawy w tym stylu uważa się za ostatnią – wykonaną między 1558 a 1565 r. na zlecenie lub jako podarunek dla bibliofila).
  
Działalność kolekcjonerska Groliera, w tym oprawy zamawiane przez niego, wywarły wpływ na środowisko francuskich bibliofilów 2 poł. XVI i pocz. XVII w. (np. Thomas Mahieu oznaczający swe księgi dewizą „TH. MAIOLI ET AMICORVM”, Jacques-Auguste de Thou). Jako wytwory wiodących pracowni introligatorskich Paryża miały też swój udział w rozprzestrzenianiu się w Europie charakterystycznych rozwiązań formalnych w dekoracji opraw (→aldyńsko-grolierowskie oprawy). Były też chętnie naśladowane w zdobnictwie historyzujących opraw XIX-XX w.  
+
Działalność kolekcjonerska Groliera, w tym oprawy zamawiane przez niego, wywarły wpływ na środowisko francuskich bibliofilów 2 poł. XVI i pocz. XVII w. (np. Thomas Mahieu oznaczający swe księgi dewizą „TH. MAIOLI ET AMICORVM”, Jacques-Auguste de Thou). Jako wytwory wiodących pracowni introligatorskich Paryża miały też swój udział w rozprzestrzenianiu się w Europie charakterystycznych rozwiązań formalnych w dekoracji opraw (aldyńsko-grolierowskie oprawy). Były też chętnie naśladowane w zdobnictwie historyzujących opraw XIX-XX w.
 
+
  
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==
  
 
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
 
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
 +
[[Aldyńsko-grolierowskie oprawy]] <br>
 
[[Architektoniczne oprawy]] <br>
 
[[Architektoniczne oprawy]] <br>
 
[[Centre and cornerpieces]] <br>
 
[[Centre and cornerpieces]] <br>
Linia 20: Linia 20:
 
<gallery>
 
<gallery>
  
Plik:Kameowe oprawy, mediolan, dla Groliera, ok. 1520.jpg | Oprawa kameowa z księgozbioru Jeana Groliera, Mediolan, ok. 1520 r.
 
  
 +
Plik:Grolierowskie oprawy, Oprawa z dekoracją a placchetta dla Jeana Groliera, Mediolan, pocz. 2 dekady XVI w., fot. wg Hobson 1926.jpg | Oprawa z dekoracją ''a placchetta'' dla Jeana Groliera, Mediolan, pocz. 2 dekady XVI w., fot. wg Hobson 1926
 +
Plik:Kameowe oprawy, mediolan, dla Groliera, ok. 1520.jpg | Oprawa z dekoracją ''a placchetta'' dla Jeana Groliera, Mediolan, ok. 1520 r.
  
Plik:Grolierowskie oprawy, Oprawa dla Jeana Groliera, Introligator Lilii, Paryż, ok. 1538-40, fot. wg www.reliures.bnf.fr.jpg | Oprawa dla Jeana Groliera, Introligator Lilii, Paryż, ok. 1538-40, fot. wg www.reliures.bnf.fr
 
  
 +
Plik:Grolierowskie oprawy, Oprawa dla Jeana Groliera, Introligator Lilii, Paryż, ok. 1538-40, fot. wg www.reliures.bnf.fr.jpg | Oprawa dla Jeana Groliera, Introligator Lilii, Paryż, ok. 1538-40, fot. wg www.reliures.bnf.fr
 +
Plik:Grolierowskie oprawy, Oprawa dla Jeana Groliera, Introligator Lilii. Fleur.de.lis Binder, Paryż, ok. 1540, wg BM 1965.jpg | Oprawa dla Jeana Groliera, Introligator Lilii,, Paryż, ok. 1540, wg BM 1965
  
 
Plik:Grolierowskie oprawy, Oprawa z kolekcji Jeana Groliera, Jean Picard, paryż, prawdop. lata 40. XVI w., BUMK, fot. P. Kurek.jpg | Oprawa z księgozbioru Jeana Groliera, Jean Picard, Paryż, prawdopodobnie lata 40. XVI w., BUMK, Toruń, fot. P. Kurek
 
Plik:Grolierowskie oprawy, Oprawa z kolekcji Jeana Groliera, Jean Picard, paryż, prawdop. lata 40. XVI w., BUMK, fot. P. Kurek.jpg | Oprawa z księgozbioru Jeana Groliera, Jean Picard, Paryż, prawdopodobnie lata 40. XVI w., BUMK, Toruń, fot. P. Kurek
 
Plik:Grolierowskie oprawy, Oprawa z dekoracją architektoniczą wyk. dla Jeana Groliera, Paryż, prawd. Claude de Picques, lata 20. XVI w., fot. wg BL 1965.jpg | Oprawa z dekoracją architektoniczą, wykonana dla Jeana Groliera, Paryż, prawd. Jean Picard, fot. wg Nixon 1965
 
Plik:Grolierowskie oprawy, Oprawa z dekoracją architektoniczą wyk. dla Jeana Groliera, Paryż, prawd. Claude de Picques, lata 20. XVI w., fot. wg BL 1965.jpg | Oprawa z dekoracją architektoniczą, wykonana dla Jeana Groliera, Paryż, prawd. Jean Picard, fot. wg Nixon 1965
 
Plik:Grolierowskie oprawy, Paryż, Jean Picard, lata 40. XVI w., fot. wg Nixon 1965.jpg | Oprawa wykonana dla Jeana Groliera, Jean Picard, Paryż, lata 40. XVI w., fot. wg: Nixon 1965
 
Plik:Grolierowskie oprawy, Paryż, Jean Picard, lata 40. XVI w., fot. wg Nixon 1965.jpg | Oprawa wykonana dla Jeana Groliera, Jean Picard, Paryż, lata 40. XVI w., fot. wg: Nixon 1965
 +
Plik:Grolierowskie oprawy, Oprawa dla Jeana Groliera, Introligator Wstęg Jean Picard lub Claude de Picques, II, Paryż, wg BM 1965.jpg | Oprawa dla Jeana Groliera, Introligator Wstęg (Jean Picard lub Claude de Picques), Paryż, lata 40. XVI w., fot. wg BM 1965
 +
Plik:Grolierowskie oprawy, Oprawa dla Jeana Groliera, Introligator Wstęg Jean Picard lub Claude de Picques, III, Paryż, wg BM 1965.jpg | prawa dla Jeana Groliera, Introligator Wstęg (Jean Picard lub Claude de Picques), Paryż, lata 40. XVI w., fot. wg BM 1965
 
Plik:Grolierowskie oprawy, Oprawa w typie kartuszowym dla Jeana Groliera, Gommar Estienne, Paryż, ok. 1550-1555, fot. wg www.reliures.bnf.fr.jpg | Oprawa w typie kartuszowym dla Jeana Groliera, Gommar Estienne, Paryż, ok. 1550-1555, fot. wg www.reliures.bnf.fr
 
Plik:Grolierowskie oprawy, Oprawa w typie kartuszowym dla Jeana Groliera, Gommar Estienne, Paryż, ok. 1550-1555, fot. wg www.reliures.bnf.fr.jpg | Oprawa w typie kartuszowym dla Jeana Groliera, Gommar Estienne, Paryż, ok. 1550-1555, fot. wg www.reliures.bnf.fr
 
Plik:Grolierowskie oprawy, Oprawa w typie kartuszowym dla Jeana Groliera, Introligator Łuku Kupidyna, Paryż, ok. 1554-55, fot. wg www.reliures.bnf.fr.jpg | Oprawa w typie kartuszowym dla Jeana Groliera, Introligator Łuku Kupidyna, Paryż, ok. 1554-55, fot. wg www.reliures.bnf.fr
 
Plik:Grolierowskie oprawy, Oprawa w typie kartuszowym dla Jeana Groliera, Introligator Łuku Kupidyna, Paryż, ok. 1554-55, fot. wg www.reliures.bnf.fr.jpg | Oprawa w typie kartuszowym dla Jeana Groliera, Introligator Łuku Kupidyna, Paryż, ok. 1554-55, fot. wg www.reliures.bnf.fr
Linia 47: Linia 51:
 
# Goldschmidt 1967, t. 1, s. 99-105;  
 
# Goldschmidt 1967, t. 1, s. 99-105;  
 
# EWOK 1971, szp. 836-838;  
 
# EWOK 1971, szp. 836-838;  
 +
# Szwejkowska 1975, s. 285-288;
 
# Devaux 1977, s. 55-65;  
 
# Devaux 1977, s. 55-65;  
 
# Mazal 1990, kat. 111-121;  
 
# Mazal 1990, kat. 111-121;  

Aktualna wersja na dzień 14:12, 24 paź 2021

Grolierowskie oprawy

Określenie opraw wykonanych w różnych stylach dekoracji przez introligatorów włoskich i francuskich dla jednego z najwybitniejszych bibliofilów francuskich ery nowożytnej, Jeana Groliera (*1479 †1565). Jako wykształcony w Italii miłośnik antyku i humanizmu, wykorzystywał pozycję generalnego skarbnika ks. Mediolanu podczas okupacji francuskiej, by w latach 1509-1512 i 1515-1521 zgromadzić bogatą kolekcję drukarskich humaniorów. Dzieła te sprowadzał bezpośrednio z oficyn i księgarni włoskich (m.in. z Wenecji), a następnie oddawał do oprawy mediolańskim introligatorom. Po powrocie do Paryża, już jako jeden z najzamożniejszych urzędników królewskich, pomnażał humanistyczny księgozbiór, doprowadzając go do liczby ok. 3 tys. tomów (z czego do dziś zachowało się ok. 620 tomów; w Polsce 1 tom.: BUMK Toruń). Humanistyczną postawę manifestował zamawianiem dwóch lub więcej egzemplarzy każdego z dzieł, które chętnie pożyczał, zgodnie z dewizą ”IO. GROLIERI ET AMICORVM”, zapisywaną na kartach ksiąg oraz ukazywaną na oprawach. Korzystając wciąż z usług włoskich handlarzy, oddawał księgi introligatorom paryskim, reprezentującym różne orientacje stylowe. Zaowocowało to powstaniem opraw wpisujących się w najświeższe tendencje stylowe w zdobnictwie, przy jednoczesnym najwyższym poziomie wykonawstwa.

Oprawy z okresu mediolańskiego (około 30 tomów) cechuje przejrzysta kompozycja dekoracji: w centrum okładzin medalion imitujący renesansową plakietę (Grolier był także kolekcjonerem dzieł tego rodzaju) oraz złocona ramka z arabeską bądź plecionką. Znana jest też oprawa z centralnym superekslibrisem herbowym bibliofila, ujętym od góry i dołu przez putta z rogami obfitości, w narożach zwierciadła arabeski narożne (angolari) zaś dookoła szeroka, kilkustrefowa rama ornamentalna. W okresie paryskim Grolier zlecał prace różnym, choć w większości anonimowym, introligatorom. Konsekwencją tego jest szereg hipotez atrybucyjnych, sformułowanych głównie w powojennym kilkudziesięcioleciu przez badaczy zachodnioeuropejskich (m.in. G. D. Hobson, H. Nixon, L.-M. Michon, I. Schunke, A. Hobson), z których część została później odrzucona (np. kwestia licznych prac „Introligatora Wstęg [geometrycznych]”, określanego też jako „Warsztat z koniczyną”, którego identyfikowano z Claude de Picques’em, a obecnie z Jeanem Picardem). Pomimo nierozstrzygnięcia problemu autorstwa g. o. z tego okresu, daje się wyodrębnić wśród nich kilka grup stylowych, pokrywających się z paroma paryskimi introligatorami, w niektórych przypadkach działającymi równolegle. Do najwcześniejszych zleceniobiorców Groliera zalicza się Introligatora Lilii (Fleur-de-Lis Binder), którego niewielkie oprawy cechują się relatywnie prostą dekoracją opartą na przenikaniu się form floralnych i geometrycznych wzbogaconych napisami. Najliczniejsze dzieła łączy się z Jeanem Picardem, będącym nie tylko introligatorem, ale i pośrednikiem między Grolierem a weneckim księgarzem Gianfrancesco Torresano. Stworzył on szeroki wachlarz projektów o orientalnych, lecz silnie przetworzonych, źródłach: zgeometryzowane plecionki oraz wstęgi (taśmy), niekiedy o skomplikowanej formie, występują z ornamentami floralnymi oraz napisami widniejącymi w centrum okładzin. U dołu każdej z górnych okładzin wyciskał z tłoków złoconą dewizę bibliofila. Z jego pracownią wiąże się też architektoniczne oprawy o bogatej dekoracji. Na lata 1547-1553 przypadała współpraca Groliera z Introligatorem Łuku Kupidyna (Cupid’s Cow Binder), tworzącego oprawy m.in. o bogatej, maureskowej dekoracji z użyciem mozaiki (mozaikowe oprawy). Prawdopodobnie od 1552 do 1553 r. pracował dla bibliofila introligator króla Henryka II – Gommar Estienne; jego dzieła odznaczają się bogatą kartuszową dekoracją, obejmującą całe okładziny, zaś w sferze struktury woluminów – płaskimi grzbietami bez zaakcentowanych garbów zwięzów. Oprawy z ostatnich lat życia Groliera reprezentują różne style dekoracji, od wyraźnie italianizującego, przez orientalizujący (w typie centre and corners), po à la fanfare (egzemplarz oprawy w tym stylu uważa się za ostatnią – wykonaną między 1558 a 1565 r. na zlecenie lub jako podarunek dla bibliofila).

Działalność kolekcjonerska Groliera, w tym oprawy zamawiane przez niego, wywarły wpływ na środowisko francuskich bibliofilów 2 poł. XVI i pocz. XVII w. (np. Thomas Mahieu oznaczający swe księgi dewizą „TH. MAIOLI ET AMICORVM”, Jacques-Auguste de Thou). Jako wytwory wiodących pracowni introligatorskich Paryża miały też swój udział w rozprzestrzenianiu się w Europie charakterystycznych rozwiązań formalnych w dekoracji opraw (aldyńsko-grolierowskie oprawy). Były też chętnie naśladowane w zdobnictwie historyzujących opraw XIX-XX w.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Aldyńsko-grolierowskie oprawy
Architektoniczne oprawy
Centre and cornerpieces
à la fanfare oprawy
Historyzujące oprawy

Grafika

Przypisy

  1. Hobson 1926;
  2. Loubier 1926, s. 155-169;
  3. Colombo 1952, s. 85-92;
  4. Unterkircher 1959, s. …;
  5. Nixon 1965;
  6. Goldschmidt 1967, t. 1, s. 99-105;
  7. EWOK 1971, szp. 836-838;
  8. Szwejkowska 1975, s. 285-288;
  9. Devaux 1977, s. 55-65;
  10. Mazal 1990, kat. 111-121;
  11. von Arnim 1992, kat. 36-40, 189;
  12. Hobson 1999;
  13. Tondel 1993, s. 319-323;
  14. Devauchelle 1995, s. 50-56;
  15. Macchi F. i L. 2002, s. 216-218;
  16. Foot 2010, kat. 22-24, 245-246;
  17. Le Bars 2012
  18. de Conihout 2013;
  19. Strutyńska 2015, s. 437-440.

Autor: A.W.