Nacinane oprawy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Grafika)
(Grafika)
 
(Nie pokazano 22 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
==Nacinane oprawy==
+
(także: '''ledersznytowe oprawy''')
  
(ang. cut-leather bindings, fr. cuir ciselé reliures, niem. Lederschnitt Einbände)
+
(ang. cut-leather bindings, fr. cuir ciselé reliures, niem. Lederschnitteinbände)
  
==Technika nacinania, tzw. ledersznyt==
 
Wczesna technika zdobienia przez introligatora skórzanych opraw książek, polegająca na nacinaniu mokrej jeszcze skóry. Po wyschnięciu, w wyniku skurczu skóry tworzy się rysunek, który czasem dodatkowo pogłębiano, puncowano lub wypełniano barwnym kitem. Tą techniką zdobiono nie tylko oprawy obleczone skórą garbowaną roślinnie ale także pergaminowe (tzw. Pergamentschnitt).
 
  
==Historia==
+
Oprawy o dekoracji nacinanej w licu skóry za pomocą nożyka lub innego ostrego narzędzia, często wzbogaconej ślepymi wyciskami z tłoków i puncyn, malowaniem bądź innymi technikami zdobniczymi. 
Najstarsze zdobione tą techniką  kodeksy pochodzą z VII w. Pierwsza europejska oprawa nacinana z VII w. (niekiedy błędnie podaje się X – XII w.) to Ewangeliarz św. Jana, znajduje się Stonyhurst College w Durham.
+
 
Jednak najbardziej popularna była w XIV i XV w. w Austrii, Węgrzech, Czechach i Niemczech. Jednym z niewielu znanych z nazwiska mistrzów ledersznytu był żyjący w XV w. w Norymbergii, żyd Jaffe Mair. Zdobił swoje oprawy motywami heraldycznymi, rysunkami zwierząt, itp. Ledersznytowa technika zdobienia opraw zaniknęła całkowicie na początku XVI stulecia. Technika odżyła na pocz. XIX w. w oprawach bibliofilskich i książce artystycznej.
+
Genezy tej techniki upatruje się w koptyjskim rzemiośle VI w., w którym wykorzystywano ją do dekoracji m.in. obuwia, pojemników i opraw książkowych (→koptyjskie oprawy). Z VII w. pochodzi słynna oprawa ewangeliarza św. Cuthberta (†687), której ciemnoczerwoną skórę na deskach pokryto rytowaniami, a powstałe w ten sposób rowki wypełniono farbą. W późniejszych stuleciach techniką tą posługiwano się sporadycznie; do jej rozkwitu doszło zaś w XIV-XV w., gdy zdobiono nią futerały (np. na sprzęty liturgiczne), kasetki i skrzynki (np. na księgi), pochwy do mieczy itp. Na ten okres przypada również spopularyzowanie dekoracji nacinanej na oprawach książkowych. Jej wykonawcami nie byli jednak introligatorzy, ale tzw. wyrzynacze skór (z niem. Lederschneider), którzy – jak się przypuszcza – przynajmniej w początkowym okresie reprezentowali środowisko rzemieślników żydowskich. W okresie tym doszło do skrystalizowania się techniki „ledersznytu”, polegającej na wykonywaniu rysunku przygotowawczego w zwilżonej skórze okładzin (dekoracje na grzbietach były sporadyczne) za pomocą ostro zakończonego sztyftu. Wyznaczone w ten sposób nacięcia pogłębiano nożykiem, nadając im ostateczną formę. Niekiedy jednak wprowadzano w nie farbę celem uwydatnienia wzoru. Skórę otaczającą linie w obrębie kompozycji pozostawiano gładką lub – dla skontrastowania – pokrywano zagęszczonym puncowaniem za pomocą tzw. puncyn perłowych. Czasami, tak powstałą dekorację urozmaicano malowaniem niektórych detali. Ewenementem na tym tle jest niedawno odkryta w Toruniu oprawa śląska lub łużycka z XIV w., której wzór w czerwonej skórze wycięto nożykiem i zdjęto z lica, wskutek czego powstała dekoracja dwubarwna.  
  
==Zdobnictwo==
+
W ciągu ok. dwóch stuleci produkcji opraw nacinanych ewoluował styl ich dekoracji. Oprawy z XIV w. cechuje zazwyczaj prostota kompozycji i nieskomplikowana technika wykonania. Wśród stosowanych wówczas schematów dekoracji wyróżnia się podział na obszerne zwierciadło, w którym widnieje wić roślinna przekształcona w dwa, cztery lub więcej medaliony z wizerunkami realnych i fantastycznych zwierząt; w ramie zwierciadła ukazywano stwory fantastyczne lub proste formy liściaste. Te ostatnie bywały też ukazywane jako główna dekoracja zwierciadeł, niekiedy z minuskułowymi napisami. Odosobnionym przypadkiem jest superekslibris napisowy Jana Kropacza z Kłobucka, wycięty w kompartymentach grzbietu oprawy czeskiej z ok. 1400 (Biblioteka Diecezjalna w Płocku)
Obok prostej, zazwyczaj geometrycznej dekoracji, wprowadzali introligatorzy stylizowane liście, zwierzęta, ptaki (często wewnątrz kół), wizerunki świętych, a od połowy XV w. sięgnęli po wzory z współczesnej im grafiki, wycinali całe sceny polowań lub sceny miłosne.  
+
 +
Największy rozkwit tej techniki zdobienia opraw i innych wyrobów skórzanych przypadł na XV w., a zwłaszcza 2 poł. tego stulecia. Wówczas też skrystalizowały się główne ośrodki ich produkcji, znajdujące się na terenie płd. Niemiec (Norymberga i Bamberg), Nadrenii, Austrii (Wiedeń, Salzburg) i królestwa Czech (Praga). Wiadomo, że od XIV w. oprawy nacinane produkowano na Dolnym Śląsku (klasztor cysterski w Rudach). Technikę tę stosowano również w Krakowie, łącząc ją ze ślepymi tłoczeniami, co sygnalizowałoby paranie się „ledersznytem” przez introligatorów. Istnieją przesłanki do twierdzenia, że technika ta była znana również w Prusach. Ogromne zmiany nastąpiły też w piętnastowiecznej technice nacinania, sięgającej zwłaszcza w wyrobach południowoniemieckich wyżyn artyzmu. Stąd też niepomiernie zwiększył się repertuar motywów oraz scen ukazywanych w zwierciadłach i ich ramach: począwszy od herbów właścicieli ksiąg, przez wizerunki świętych, bujne wici roślinne ze zwierzętami, skończywszy na rozbudowanych scenach łowieckich i rodzajowych. Niejednokrotnie kompozycje te były zależnie od wzorców niemieckiej tzw. luźnej grafiki (np. sztychy Mistrza Księgi Domowej). Bogactwo formalne takich dzieł – z umiejętnie kontrastowanymi strefami gładkiej skóry i chropowatościami stref puncowanych – było niekiedy wzmacniane malowaniem detali oraz, wówczas już powszechnymi, mosiężnymi okuciami i zapięciami. Na marginesie produkcji kunsztownych „ledersznytów” sytuują się skromne oprawy, na których ograniczano się do kilku nacięć skóry np. z motywem gmerku. Nie wykluczone, że dokonywali tego amatorzy, tj. właściciele kodeksów. Owa praktyka była pokrewna wycinaniu prostych ornamentów w deskach półskórkowych (mniszych) opraw.  
  
==Polska==
+
Jakkolwiek wytwórstwo eleganckich przedmiotów użytkowych z dekoracją nacinaną rozwijało się też w piętnastowiecznych Włoszech (np. futerały na księgi, skrzyneczki itd.), to nie zyskało popularności w zdobnictwie opraw. Toteż dzieła z ok. 1500 r., w których ujawnia się pierwiastek renesansowy (np. ornament kandelabrowy), są wielką rzadkością, wyznaczając schyłek tej techniki dekoracyjnej. Pokrewną „ledersznytowi” była jedynie technika skrobania wzorów w barwionym pergaminie opraw, co spotyka się na woluminach z XVI w.  
W Polsce technika była stosowana w XIV i XV w. wśród introligatorów Krakowskich. Egzemplarze opraw nacinanych znajdują się w zbiorach Biblioteki Jagiellońskiej, Bibliotece Uniwersyteckiej w Toruniu, Bibliotece Uniwersyteckiej we Wrocławiu, w zbiorach katedry w Płocku i Wyższego Seminarium Duchownego we Włocławku.  
+
  
==Zobacz też==
+
Do odrodzenia opraw nacinanych doszło dopiero w XIX w. na fali historyzmu, a zwłaszcza fascynacji gotykiem w Niemczech. Jej owocem stały się wytworne dzieła (oprawy druków, ksiąg okolicznościowych, albumów fotograficznych itp.) o doskonałej technice i bogatej ikonografii. Z kolei we Francji pod kon. XIX w. Henri-Marius Michel zaczął realizować dzieła w zmodyfikowanej technice i nowatorskim stylu, ukazujące m.in. figuralne sceny wycinane i barwione na całej okładzinie. Odtąd, przez cały XX w., po czasy współczesne, technika nacinania skóry, poddawana rozlicznym, autorskim modyfikacjom i wyzyskiwana do nowoczesnych kompozycji, jest obecna w twórczości introligatorów-artystów. 
  
[[Techniki introligatorskie zdobienia opraw]] <br>
 
[[Oprawa książki]] <br>
 
  
 +
==Zobacz też==
 +
 +
[[Indeks alfabetyczny]] <br>
 +
[[Gotyckie oprawy]] <br>
 +
[[Lederzeichnungowe oprawy]] <br>
 +
[[Modelowane oprawy]] <br>
  
 
==Grafika==
 
==Grafika==
Linia 26: Linia 28:
 
<gallery>
 
<gallery>
 
File:Ledtech.jpg|il. 1. Schemat wykonywania techniki nacinanej (ledersznytu).
 
File:Ledtech.jpg|il. 1. Schemat wykonywania techniki nacinanej (ledersznytu).
Plik:Futerał, nacinane oprawy, Futerał na relikwiarz, Norymberga, 1517, KMW, fot. wg Ritter 2017.jpg | Futerał na relikwiarz ozdobiony w technice nacinanej, Norymberga, 1517, Kunsthistorisches Museum w Wiedniu, fot. wg: Ritter 2017
 
 
  
 +
Plik:Nacinane oprawy, Fragment oprawy koptyjskiej, IX. X w., z dekoracją wyk. w technice nacinanej, Pierpont Morgan Library.jpg | Fragment oprawy koptyjskiej zdobionej w technice nacinania, IX-X w., Pierpont Morgan Library, Nowy Jork, fot. wg: www.themorgan.org
 +
Plik:Nacinane oprawy, Futerał z dekoracją nacinaną, Lombardia, kon. XV w., Biblioteca Nazionale Braidense, Mediolan.jpg | Futerał z dekoracją nacinaną, Lombardia, kon. XV w., zbiory i fot.: Biblioteca Nazionale Braidense, Mediolan
 +
Plik:Futerał, nacinane oprawy, Futerał na relikwiarz, Norymberga, 1517, KMW, fot. wg Ritter 2017.jpg | Futerał na relikwiarz ozdobiony w technice nacinanej, Norymberga, 1517, Kunsthistorisches Museum w Wiedniu, fot. wg: Ritter 2017
 
File:Jaffe.jpg|il. 2. Oprawa z dekoracją w technice nacinanej przypisana Jaffe Mair'owi.  
 
File:Jaffe.jpg|il. 2. Oprawa z dekoracją w technice nacinanej przypisana Jaffe Mair'owi.  
File:Led1.jpg|il. 3. Przykład polskiej oprawy nacinanej (oprawa rękopisu objawień św. Brygidy), wykonana ok. 1400 r. przez Jana Kropacza, Polaka z Kłobucka pod Częstochową, podczas jego studiów w Pradze; zbiory katedry w Płocku. (fot. E. Pietrzyk)
+
File:Led1.jpg|il. 3. Oprawa nacinana rękopisu objawień św. Brygidy wykonana ok. 1400 r. w Pradze dla Jana Kropacza z Kłobucka podczas jego studiów w Pradze; Biblioteka Diecezjalna w Płocku, fot. E. Pietrzyk.
 +
Plik:Nacinane2, Praga ok 1400.jpg | Oprawa z dekoracją w technice nacinanej, Czechy - Praga, ok. 1400 r., BUMK, Toruń, fot. P. Kurek
 +
Plik:Nacinane opr., 1.jpg | Oprawa z dekoracją w technice nacinanej, Szwajcaria?, XV w., klasztor Wesemlin w Luzernie, fot. wg: Schmidt-Künsemuller 1980
 +
Plik:Nacinane opr. 2aaa.jpg | Oprawa z dekoracją w technice nacinanej, Niemcy, Staatsbibliothek w Bambergu, fot. wg: Schmidt-Künsemuller 1980
 +
Plik:Nacinane oprawy, płd. Hiszpania, ok. 1475, wg Goldschmidt 1967, t. 2.jpg | Oprawa z dekoracją w technice nacinanej, płd. Hiszpania, ok. 1475, fot. wg: Goldschmidt 1967, t. 2
 
File:Pergamentschnitt2.jpg|il. 4. Przykład oprawy wykonanej w technice tzw. pergamentschnittu; Biblioteka Raczyńskich w Poznaniu (fot. M. Pronobis-Gajdzis)
 
File:Pergamentschnitt2.jpg|il. 4. Przykład oprawy wykonanej w technice tzw. pergamentschnittu; Biblioteka Raczyńskich w Poznaniu (fot. M. Pronobis-Gajdzis)
 +
Plik:Nacinane oprawy, dzieło Mariusa.Michela i Lepere, Francja, 1900, wg Devauchelle 1995.jpg | Oprawa z dekoracją w technice nacinanej, Marius-Michel, Lepere, Francja, 1900 r., fot. wg: Devauchelle 1995
 
File:Ledwsp.jpg|il. 5. Przykład współczesnej oprawy książki artystycznej wykonanej w technice nacinanej
 
File:Ledwsp.jpg|il. 5. Przykład współczesnej oprawy książki artystycznej wykonanej w technice nacinanej
 +
Plik:Nacinane opr. 2.jpg | Zbliżenie dekoracji specyficznej formy oprawy nacinanej - z wyciętym barwionym licem skóry obleczenia, Dolny Śląsk lub Łużyce, XIV w., Biblioteka Uniwersytecka w Toruniu, fot. P. Kurek
 +
Plik:Nacinane oprawy 3.jpg | Zbliżenie dekoracji krakowskiej oprawy nacinanej, XV w., Biblioteka Jagiellońska, Kraków.
 +
 +
Plik:Nacinana dekoracja 1.jpg | Przykład prostych nacięć w licu skóry prawdopodobnie o funkcji znaku własnościowego księgi, 2 poł. XV - pocz. XVI w.
 +
 
</gallery>
 
</gallery>
  
 
==Przypisy==
 
==Przypisy==
# Encyklopedia Wiedzy o Książce. Praca zbiorowa. Wrocław-Warszawa-Kraków 1971.
+
# ''Encyklopedia wiedzy o książce, praca zbiorowa'', Wrocław-Warszawa-Kraków 1971, s. 1708-1709.
# Grycz J., Gryczowa A., Historia książki i bibliotek w zarysie, Warszawa 1959.
+
# Rybant Stanisław, ''Oprawy nacinane introligatorni cysterskiej w Rudach'', „Roczniki Biblioteczne”, XXI, 3-4, 1977, 581-592.
# Macchi F., Macchi L., Dizionario illustrato della legatura, Milano, 2002.
+
# Bollert Martin, ''Lederschnitteinbände des XIV Jahrhunderts'', Leipzig 1925.
# Rhein A. Das Buchbinderei. Halle 1954.
+
# Husung Max J., ''Die Lederschnitt-Wappeneinbände des 15. Jhs. und Ihre Beziehungen zum Exlibris und Superexlibris sowie zur Graphik und Heraldik der Zeit'', „Gutenberg Jahrbuch“, 1944/49, s. 228-241.
 +
# Schreiber Heinrich, ''Bucheinband'', [w:] ''Reallexikon zur deutschen Kunstgeschichte'', red. Otto Schmitt, Bd II, Stuttgart-Waldsee 1948, szp. 1369-1371
 +
# Szwejkowska Helena, ''Książka drukowana XV - XVIII wieku. Zarys historyczny'', Wrocław 1975, s. 279-280;
 +
# Lewicka-Kamińska Anna, ''Z dziejów średniowiecznej oprawy książkowej na Śląsku'', „Roczniki Biblioteczne”, XXI, 1-2, 1977, s. 47-52; 
 +
# Schmidt-Künsemüller Friedrich Adolf, ''Corpus der gotischen Lederschnitteinbände aus dem deutschen Sprachgebiet'', Stuttgart 1980;
 +
# Tondel Janusz, ''Ein Lederschnittband aus dem altpreuβischen Königsberg'', „Gutenberg Jahrbuch” 63, 1988, s. 285-289;
 +
# Devauchelle Roger, ''La reliure. Recherches historiques, techniques et biographiques sur la reliure française'', Paris 1995, s. 260-263;
 +
# Herz Randal, ''Eingeritzte Dekorationen im Holzdeckel von Halbeinbänden des 15. Jahrhunderts'', „Einband-Forschung”, H. 18, 2006, s. 33-36, s. 33-36;
 +
# Czyżak Marta, ''Cymelia introligatorstwa średniowiecznego w Bibliotece Uniwersyteckiej w Toruniu'', [w:] ''Tegumentologia polska dzisiaj/Polish bookbinding studies today'', red. Arkadiusz Wagner, Toruń 2015, s. 420-421.  
  
  
----
 
Autor: '''MPG'''
 
  
==Grafika==
 
<gallery>
 
  
File:Ledtech.jpg|il. 1. Schemat wykonywania techniki ledersznytu.
+
 
File:Jaffe.jpg|il. 2. Oprawa w technice ledersznytu przypisana Jaffe Mair'owi.  
+
----
File:Led1.jpg|il. 3. Przykład polskiej oprawy ledersznytowej (oprawa rękopisu objawień św. Brygidy), wykonana ok. 1400 r. przez Jana Kropacza, Polaka z Kłobucka pod Częstochową, podczas jego studiów w Pradze; zbiory katedry w Płocku. (fot. E. Pietrzyk)
+
Autor: '''M.P.B., A.W.'''
File:Pergamentschnitt2.jpg|il. 4. Przykład oprawy wykonanej w technice tzw. pergamentschnittu; Biblioteka Raczyńskich w Poznaniu (fot. M. Pronobis-Gajdzis)
+
File:Ledwsp.jpg|il. 5. Przykład współczesnej oprawy książki artystycznej wykonanej w technice ledersznytu.
+
Plik:Nacinana deko..jpg
+
Plik:Nacinane oprawy 3.jpg
+
Plik:Nacinane opr. 2.jpg
+
Plik:Nacinana dekoracja 1.jpg
+

Aktualna wersja na dzień 00:16, 29 sie 2022

(także: ledersznytowe oprawy)

(ang. cut-leather bindings, fr. cuir ciselé reliures, niem. Lederschnitteinbände)


Oprawy o dekoracji nacinanej w licu skóry za pomocą nożyka lub innego ostrego narzędzia, często wzbogaconej ślepymi wyciskami z tłoków i puncyn, malowaniem bądź innymi technikami zdobniczymi.

Genezy tej techniki upatruje się w koptyjskim rzemiośle VI w., w którym wykorzystywano ją do dekoracji m.in. obuwia, pojemników i opraw książkowych (→koptyjskie oprawy). Z VII w. pochodzi słynna oprawa ewangeliarza św. Cuthberta (†687), której ciemnoczerwoną skórę na deskach pokryto rytowaniami, a powstałe w ten sposób rowki wypełniono farbą. W późniejszych stuleciach techniką tą posługiwano się sporadycznie; do jej rozkwitu doszło zaś w XIV-XV w., gdy zdobiono nią futerały (np. na sprzęty liturgiczne), kasetki i skrzynki (np. na księgi), pochwy do mieczy itp. Na ten okres przypada również spopularyzowanie dekoracji nacinanej na oprawach książkowych. Jej wykonawcami nie byli jednak introligatorzy, ale tzw. wyrzynacze skór (z niem. Lederschneider), którzy – jak się przypuszcza – przynajmniej w początkowym okresie reprezentowali środowisko rzemieślników żydowskich. W okresie tym doszło do skrystalizowania się techniki „ledersznytu”, polegającej na wykonywaniu rysunku przygotowawczego w zwilżonej skórze okładzin (dekoracje na grzbietach były sporadyczne) za pomocą ostro zakończonego sztyftu. Wyznaczone w ten sposób nacięcia pogłębiano nożykiem, nadając im ostateczną formę. Niekiedy jednak wprowadzano w nie farbę celem uwydatnienia wzoru. Skórę otaczającą linie w obrębie kompozycji pozostawiano gładką lub – dla skontrastowania – pokrywano zagęszczonym puncowaniem za pomocą tzw. puncyn perłowych. Czasami, tak powstałą dekorację urozmaicano malowaniem niektórych detali. Ewenementem na tym tle jest niedawno odkryta w Toruniu oprawa śląska lub łużycka z XIV w., której wzór w czerwonej skórze wycięto nożykiem i zdjęto z lica, wskutek czego powstała dekoracja dwubarwna.

W ciągu ok. dwóch stuleci produkcji opraw nacinanych ewoluował styl ich dekoracji. Oprawy z XIV w. cechuje zazwyczaj prostota kompozycji i nieskomplikowana technika wykonania. Wśród stosowanych wówczas schematów dekoracji wyróżnia się podział na obszerne zwierciadło, w którym widnieje wić roślinna przekształcona w dwa, cztery lub więcej medaliony z wizerunkami realnych i fantastycznych zwierząt; w ramie zwierciadła ukazywano stwory fantastyczne lub proste formy liściaste. Te ostatnie bywały też ukazywane jako główna dekoracja zwierciadeł, niekiedy z minuskułowymi napisami. Odosobnionym przypadkiem jest superekslibris napisowy Jana Kropacza z Kłobucka, wycięty w kompartymentach grzbietu oprawy czeskiej z ok. 1400 (Biblioteka Diecezjalna w Płocku).

Największy rozkwit tej techniki zdobienia opraw i innych wyrobów skórzanych przypadł na XV w., a zwłaszcza 2 poł. tego stulecia. Wówczas też skrystalizowały się główne ośrodki ich produkcji, znajdujące się na terenie płd. Niemiec (Norymberga i Bamberg), Nadrenii, Austrii (Wiedeń, Salzburg) i królestwa Czech (Praga). Wiadomo, że od XIV w. oprawy nacinane produkowano na Dolnym Śląsku (klasztor cysterski w Rudach). Technikę tę stosowano również w Krakowie, łącząc ją ze ślepymi tłoczeniami, co sygnalizowałoby paranie się „ledersznytem” przez introligatorów. Istnieją przesłanki do twierdzenia, że technika ta była znana również w Prusach. Ogromne zmiany nastąpiły też w piętnastowiecznej technice nacinania, sięgającej zwłaszcza w wyrobach południowoniemieckich wyżyn artyzmu. Stąd też niepomiernie zwiększył się repertuar motywów oraz scen ukazywanych w zwierciadłach i ich ramach: począwszy od herbów właścicieli ksiąg, przez wizerunki świętych, bujne wici roślinne ze zwierzętami, skończywszy na rozbudowanych scenach łowieckich i rodzajowych. Niejednokrotnie kompozycje te były zależnie od wzorców niemieckiej tzw. luźnej grafiki (np. sztychy Mistrza Księgi Domowej). Bogactwo formalne takich dzieł – z umiejętnie kontrastowanymi strefami gładkiej skóry i chropowatościami stref puncowanych – było niekiedy wzmacniane malowaniem detali oraz, wówczas już powszechnymi, mosiężnymi okuciami i zapięciami. Na marginesie produkcji kunsztownych „ledersznytów” sytuują się skromne oprawy, na których ograniczano się do kilku nacięć skóry np. z motywem gmerku. Nie wykluczone, że dokonywali tego amatorzy, tj. właściciele kodeksów. Owa praktyka była pokrewna wycinaniu prostych ornamentów w deskach półskórkowych (mniszych) opraw.

Jakkolwiek wytwórstwo eleganckich przedmiotów użytkowych z dekoracją nacinaną rozwijało się też w piętnastowiecznych Włoszech (np. futerały na księgi, skrzyneczki itd.), to nie zyskało popularności w zdobnictwie opraw. Toteż dzieła z ok. 1500 r., w których ujawnia się pierwiastek renesansowy (np. ornament kandelabrowy), są wielką rzadkością, wyznaczając schyłek tej techniki dekoracyjnej. Pokrewną „ledersznytowi” była jedynie technika skrobania wzorów w barwionym pergaminie opraw, co spotyka się na woluminach z XVI w.

Do odrodzenia opraw nacinanych doszło dopiero w XIX w. na fali historyzmu, a zwłaszcza fascynacji gotykiem w Niemczech. Jej owocem stały się wytworne dzieła (oprawy druków, ksiąg okolicznościowych, albumów fotograficznych itp.) o doskonałej technice i bogatej ikonografii. Z kolei we Francji pod kon. XIX w. Henri-Marius Michel zaczął realizować dzieła w zmodyfikowanej technice i nowatorskim stylu, ukazujące m.in. figuralne sceny wycinane i barwione na całej okładzinie. Odtąd, przez cały XX w., po czasy współczesne, technika nacinania skóry, poddawana rozlicznym, autorskim modyfikacjom i wyzyskiwana do nowoczesnych kompozycji, jest obecna w twórczości introligatorów-artystów.


Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Gotyckie oprawy
Lederzeichnungowe oprawy
Modelowane oprawy

Grafika

Przypisy

  1. Encyklopedia wiedzy o książce, praca zbiorowa, Wrocław-Warszawa-Kraków 1971, s. 1708-1709.
  2. Rybant Stanisław, Oprawy nacinane introligatorni cysterskiej w Rudach, „Roczniki Biblioteczne”, XXI, 3-4, 1977, 581-592.
  3. Bollert Martin, Lederschnitteinbände des XIV Jahrhunderts, Leipzig 1925.
  4. Husung Max J., Die Lederschnitt-Wappeneinbände des 15. Jhs. und Ihre Beziehungen zum Exlibris und Superexlibris sowie zur Graphik und Heraldik der Zeit, „Gutenberg Jahrbuch“, 1944/49, s. 228-241.
  5. Schreiber Heinrich, Bucheinband, [w:] Reallexikon zur deutschen Kunstgeschichte, red. Otto Schmitt, Bd II, Stuttgart-Waldsee 1948, szp. 1369-1371
  6. Szwejkowska Helena, Książka drukowana XV - XVIII wieku. Zarys historyczny, Wrocław 1975, s. 279-280;
  7. Lewicka-Kamińska Anna, Z dziejów średniowiecznej oprawy książkowej na Śląsku, „Roczniki Biblioteczne”, XXI, 1-2, 1977, s. 47-52;
  8. Schmidt-Künsemüller Friedrich Adolf, Corpus der gotischen Lederschnitteinbände aus dem deutschen Sprachgebiet, Stuttgart 1980;
  9. Tondel Janusz, Ein Lederschnittband aus dem altpreuβischen Königsberg, „Gutenberg Jahrbuch” 63, 1988, s. 285-289;
  10. Devauchelle Roger, La reliure. Recherches historiques, techniques et biographiques sur la reliure française, Paris 1995, s. 260-263;
  11. Herz Randal, Eingeritzte Dekorationen im Holzdeckel von Halbeinbänden des 15. Jahrhunderts, „Einband-Forschung”, H. 18, 2006, s. 33-36, s. 33-36;
  12. Czyżak Marta, Cymelia introligatorstwa średniowiecznego w Bibliotece Uniwersyteckiej w Toruniu, [w:] Tegumentologia polska dzisiaj/Polish bookbinding studies today, red. Arkadiusz Wagner, Toruń 2015, s. 420-421.




Autor: M.P.B., A.W.