Jednorożec: Różnice pomiędzy wersjami
(→Przypisy) |
|||
Linia 21: | Linia 21: | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
− | # | + | # Schwenke, Schunke 1979, tabl. 90-92; |
− | # | + | # Karpp-Jacottet, von Rabenau 2000, s. 10; |
+ | # Marks 2011, s. 46-47 | ||
---- | ---- | ||
Autor: '''A.W.''' | Autor: '''A.W.''' |
Wersja z 18:07, 30 gru 2020
Spis treści
Jednorożec
(fr. licorne)
Stworzenie obecne w starożytnych mitach i legendach, zaadoptowane w kulturze chrześcijańskiej. Wedle średniowiecznego wyobrażenia j. przeważnie miał głowę i tułów konia oraz długi, prosty i spiralnie skręcony róg wyrastający z czoła. Jako symbol chrystologiczny zdobył wielką popularność w gotyckiej plastyce i rzemiośle artystycznym – w tym na oprawach gotyckich. Kunsztowne przedstawienia j. widnieją na niemieckich oprawach nacinanych z XV w. Najczęściej widnieje na tłokach o romboidalnym, rzadziej kwadratowym i okrągłym, kształcie; prezentowany wedle dwóch zasadniczych schematów ikonograficznych: 1. podlegający konwencji heraldycznej, j. wspięty na tylnych nogach, z uniesionymi przednimi nogami, pędzlowo zakończonym ogonem i wydatnym rogiem na głowie; w takiej wersji często spotykany na oprawach kobergerowskich z 4 ćw. XV – pocz. XVI w.; 2. zazwyczaj stoi na trzech nogach (czwarta jest podkurczona) i głowę ma skierowaną do tyłu (róg bywa zakrzywiony). W dekoracji opraw nowożytnych motyw ten zanikł niemal całkowicie.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Fantastyczne motywy
Kobergerowskie oprawy
Grafika
Przypisy
- Schwenke, Schunke 1979, tabl. 90-92;
- Karpp-Jacottet, von Rabenau 2000, s. 10;
- Marks 2011, s. 46-47
Autor: A.W.