Papier ręcznie czerpany żeberkowy: Różnice pomiędzy wersjami
m (→Historia: korekta term. ang.) |
|||
Linia 19: | Linia 19: | ||
* zaklejanie powierzchniowe papieru metodą zanurzeniową klejem pochodzenia zwierzęcego garbowanym ałunem glinowo-potasowym | * zaklejanie powierzchniowe papieru metodą zanurzeniową klejem pochodzenia zwierzęcego garbowanym ałunem glinowo-potasowym | ||
* udoskonalenie procesu prasowania poprzez wprowadzenie prasy śrubowej (il. 3) | * udoskonalenie procesu prasowania poprzez wprowadzenie prasy śrubowej (il. 3) | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
==Zobacz też== | ==Zobacz też== | ||
Linia 36: | Linia 28: | ||
[[Filigran]] <br> | [[Filigran]] <br> | ||
[[Znak wodny]] <br> | [[Znak wodny]] <br> | ||
+ | |||
+ | ==Grafika== | ||
+ | |||
+ | <gallery> | ||
+ | File:DSCF0905.JPG|il. 1. Oddzielanie ruchomego sita od uformowanego arkusza papieru, rysunek wg fotografii wykonanej przezD. Huntera w 1934 r. w okolicach Hanoi. (Dąbrowski J., Siniarska-Czaplicka J., Rękodzieło papiernicze, Warszawa 1991, s. 36) | ||
+ | File:DSCF0906.JPG|il. 2. Włoska forma zanurzeniowa z przytwierdzonym (nieruchomym) sitem żeberkowym; po uformowaniu arkusz pozostawiano do odcieknięcia (a), a następnie wykładano z formy na sukno jednocześnie mocno dociskając(b). (Dąbrowski J., Siniarska-Czaplicka J., Rękodzieło papiernicze, Warszawa 1991, s. 124) | ||
+ | File:DSCF0904.JPG|il. 3. Drewniana prasa śrubowa z kabestanem, ze średniowiecznego młyna papierniczego Richard-de-bas, wg K. Sarneckiego. (Dąbrowski J., Siniarska-Czaplicka J., Rękodzieło papiernicze, Warszawa 1991, s. 133) | ||
+ | </gallery> | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== |
Wersja z 13:26, 28 gru 2020
Spis treści
Papier ręcznie czerpany żeberkowy
Papier włoski (ang. handmade paper, laid paper; niem. handgeschöpftes Büttenpapier)
Papier ręcznie czerpany z wyraźnym, widocznym w przeźroczu "zapisem" sita żeberkowego.
Historia
Powstanie papierów żeberkowych związane jest z wprowadzeniem przez Włochów w papiernictwie czerpalnej formy zanurzeniowej z sitem przytwierdzonym. Powstanie "zapisu", odcisku sita (ang. laid lines) na papierze jest konsekwencją sposobu wykładania świeżo uformowanego arkusza papieru. W technice z sitem ruchomym oddziela się je delikatnie od arkusza (il. 1), a w technice z sitem nieruchomym wykłada się arkusz, po wcześniejszym odciśnięciu, na sukno mocno go do niego dociskając (il. 2). Tak wyprodukowane papiery ujawniają w przeźroczu widoczny znak wodny (ang. watermark) sita żeberkowego. W wyniku wnikliwej obserwacji można wyróżnić cechy charakterystyczne tych wczesnych włoskich papierów:
- do 1340 r. w przeźroczu widoczne wyłącznie linie żeberek (ang. wire lines) - grube, nieregularne, znacznie od siebie oddalone do ok. 3 mm;
- do kon. XIV w. w przeźroczu widoczne wyłącznie linie żeberek - cieńsze, jednorodne, zbliżone do linii prostej, odstępy zdecydowanie mniejsze, osiągające nawet 1,2 mm;
- po 1385 r. w przeźroczu zaczynają być widocznie oprócz linii żeberek (ang. wire lines), także kresy (ang. chain lines) czyli przeplecenia łączące żeberka, a także ślady drutów łączących kresy z ramą (ang. deckle edges); odległości pomiędzy kresami coraz mniejsze nawet do 1 mm.
Udoskonalenie sita papierniczego "włoskiego" należy wiązać z ulepszeniami w produkcji drutu miedzianego. Co prawda drut wytwarzano w Italii już ok. 1100 r. (metoda przeciągania przez otwór w kamieniu), ale ok 1400 r. nastąpiło zmechanizowanie jego wyrobu prowadzące przede wszystkim do wytwarzania jego cieńszych odmian. Włoscy papiernicy próbowali także różnie usytuować kresy w stosunku do ramy sita. Ostatecznie przyjął się sposób, że kresy były nad listwami, do których były przytwierdzone drutem oplecionym wokół listew lub przechodzącym przez otwory w nich. Przy czym w pobliżu krótszego boku ramy była dodatkowa kresa wzmacniająca, pod którą nie było listwy. istniały również odmienności, które można dostrzec w przeźroczu wczesnych włoskich papierów, wynikające z odmienności wiązania żeberek.Dotychczas nie udało się wyjaśnić osobliwej cechy papierów włoskich z przed 1400 r., tej tzw. linii centralnej. Jest to ciemniejsza linia przebiegająca równolegle do linii żeberek przez środek arkusza i filigran. Filigrany umieszczano zazwyczaj pośrodku sita pomiędzy kresami. Łączono je z żeberkami cienkimi drucikami. Później zaczęto mocować je do kres, przebiegały więc one zatem po środku i brzegach filigranu. W latach 80-tych XVIII w. we Francji modyfikacje związane z wynalazkiem papieru ręcznie czerpanego welinowego, zaczęto wprowadzać także w formach papierniczych z sitem żeberkowym. Owe innowacje, do których należało wprowadzenie listew odwadniających i układu dwóch sit, zintensyfikowały odwadnianie zawiesiny włókien, umożliwiły formowanie arkusza papieru z włókien bardziej zmielonych - bez spadku wydajności produkcji - prowadząc ostatecznie do poprawy jakości oraz przeźrocza papieru żeberkowego. W przeźroczu papier wykazuje bardziej jednorodną strukturę, w której obraz linii żeberek i kres nie jest zaciemniony "strefami cienia".
Znakowanie papierów ręcznie czerpanych żeberkowych
Spostrzeżenie nowej strukturalnej cechy papierów ręcznie czerpanych żeberkowych, tj. ujawnianie się w przeźroczu widocznego znaku wodnego, stanowiło bodziec do naszywania na sito elementów z drutu. W ten sposób zmiana budowy sita papierniczego przyczyniła się do wynalazku znakowania papieru w fazie jego produkcji. W przeźroczu obok znaku wodnego sita papierniczego pojawił się filigran. Przyjmuje się datę 1282, jako datę wprowadzenia w Fabriano znakowania papieru filigranami.
Inne wynalazki włoskich papierników
- zaklejanie powierzchniowe papieru metodą zanurzeniową klejem pochodzenia zwierzęcego garbowanym ałunem glinowo-potasowym
- udoskonalenie procesu prasowania poprzez wprowadzenie prasy śrubowej (il. 3)
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Papier
Papier ręcznie czerpany
Papier ręcznie czerpany welinowy
Filigran
Znak wodny
Grafika
Przypisy
- Dąbrowski J., Siniarska-Czaplicka J., Rękodzieło papiernicze, Warszawa 1991.
Autor: M.P.G.