Zwięzy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
m (Zwięz: korekta term. ang)
(Historia)
 
(Nie pokazano 21 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
==Zwięz==
+
==Zwięzy==
(ang. sewing supports, raised bands, fr. nerf, niem. Bund, echt Bund, erhabener Bund, wł. nervo)
+
(związy, bindy, wiązadła) (ang. sewing supports, bands, genuine bands, raised bands; fr. nerf, niem. Bund, echt Bund, erhabener Bund, wł. nervo)
Biegnące w poprzek bloku książki rzemienie, sznurki, paski pergaminowe, taśmy wokół których okręcano lub które obejmowała nić przy zszywaniu poszczególnych składek, a także mające istotną funkcję w zawieszeniu okładki (il. 1). Wyróżnia się:
+
* zwięzy prawdziwe (ang. genuine bands)
+
* zwięzy fałszywe (ang. false bands)
+
  
==Historia==
+
Biegnące w poprzek bloku książki rzemienie, sznurki, paski pergaminowe lub taśmy wokół których okręcano lub które obejmowała nić przy zszywaniu poszczególnych składek. Zwięzy służą także do połączenia bloku z okładką (il. 1).
Z chwilą zszycia kart i powstania w ten sposób bloku książki należało ochronić go przed zabrudzeniami i uszkodzeniami mechanicznymi. Logiczną konsekwencją było zatem włożenie bloku między dwie sztywne okładziny. Powstał w tym momencie problem trwałego połączenia bloku z oprawą. W blokach szytych systemem bezzwięzowym okładziny doszywano do bloku, co z przyczyn oczywistych nie było dobrym rozwiązaniem konstrukcyjnym. W naturalny zatem sposób wynaleziono nowy system szycia, czyli zwięzy. Najstarsze uszyte tą techniką kodeksy pochodzą z IV w. Zwięzy przechodziły w poprzek grzbietu zespalając ze sobą składki, a następnie ich końcówki przewlekano przez okładziny i zakołkowywano. Powstało w ten sposób trwałe połączenie bloku książki z jego oprawą. W średniowieczu na zwięzy używano skóry zwierząt. Książkę szyto na pojedynczych paskach (il. 2), bądź też pasek skóry  przecinano w połowie na takiej długości, jak grubość grzbietu (il. 3, 4). Tworzyły się w ten sposób tzw. podwójne zwięzy (il. 5), na które początkowo szyto blok w charakterystyczny sposób zadzierzgując jeszcze nić za poprzednią składkę (jak w ściegu łańcuszkowym). W literaturze sposób ten nazywany jest „a spina di pesce”  (szycie ściegiem w jodełkę, dosłownie: na rybi grzbiet). Końce zwięzów wpuszczano w wycięte w drewnianych okładzinach otwory i rynienki, po czym przyklejano i kołkowano. W okresie późnego średniowiecza najpopularniejszym materiałem używanym na zwięzy były sznurki konopne. Książki szyto na zwięzy pojedyncze ale także podwójne w tym przypadku schemat szycia był jeszcze identyczny, jak wyżej. Podwójne sznurkowe zwięzy używane były w książkach dużego formatu i grubości, głównie kościelnych i prawniczych . W XV i XVI w. zmieniają się wymiary książek, stają się one mniejsze, w związku z tym ulega również zmianie technika szycia. Podwójny sznurek pozostaje charakterystyczny dla dużych rozmiarów. W tym czasie zanika już zupełnie szycie ściegiem w jodełkę, zostaje zastąpione innym owijającym sznurki bez zadzierzgiwania nici za nić poprzedniej składki. (pojedyncza i podwójna okrętka). W tzw. średnich formatach (4o, 8o), najbardziej charakterystycznych dla tego okresu, do szycia używany był pojedynczy sznurek. Często dla urozmaicenia wyglądu grzbietu łączono pojedyncze zwięzy z podwójnymi, na przemian lub np. górny i dolny pojedynczy, pozostałe podwójne. Składki zszywano ze sobą najczęściej grubymi mocnymi nićmi, głównie lnianymi. W dawnej technice introligatorskiej, przed szyciem nie nacinano grzbietu bloku książki. Pojedyncze, bądź podwójne zwięzy leżały na grzbiecie bloku i uwidaczniały się na skórzanym obleczeniu, jako tzw. garby (zwięzy wypukłe). W książce renesansowej zaczęto wpuszczać zwięzy w nacięcia składek. Wydaje się, że ten sposób szycia przejęty został z opraw koptyjskich, w których ścieg łańcuszkowy chowano często w wycięcia zrobione piłką w arkuszach bloku. Natomiast rozpowszechnił go, Aldus Manutius działający w Wenecji od 1449 r.  Jedną z cech charakterystycznych jego warsztatu introligatorskiego był właśnie gładki grzbiet z niewidocznymi zwięzami. Grzbiet bloku dodatkowo wyrównywano naklejając na niego pergamin, papier, bądź płótno. Dzięki temu był on idealnie gładki, bez garbów. Jeśli zamierzeniem artystycznym było przyozdobienie grzbietu, stosowano często tzw. zwięzy fałszywe (ang. false bands). Przyklejano wówczas sznurki, paseczki skóry lub tektury do grzbietówki i imitowano w ten sposób zwięzy prawdziwe. Nacinanie i rozpiłowanie przed szyciem grzbietów składek celem wpuszczenia w nie sznurków (tzw. zwięzy kryte lub wpuszczane) w Polsce  zaczyna się dopiero od XVI w. W oprawach pergaminowych na zwięzy używano  skórzanych, bądź rzadziej pergaminowych  paseczków, które przewlekano przez przegub zewnętrzny. Zwięzy te czasem wyprowadzone były poza krawędź książki i stanowiły troczki do jej zawiązywania. W XIX w. na zwięzy stosowano w dalszym ciągu sznurek, ale obok niego w powszechnym użyciu były taśmy. Oprócz szycia na sznurki i taśmy zaczęto używać merli , czyli tkaniny o bardzo rzadkim splocie, najpierw jako wzmocnienia grzbietu i przegubów, a następnie jako materiału, przez który szyto składki.  
+
 
 +
Zwięzami potocznie nazywa się także garby na grzbiecie. Wyróżnia się:
 +
*zwięzy prawdziwe (ang. genuine bands), czyli garby stanowiące uwypuklenie zwięzów konstrukcyjnych
 +
*zwięzy sztuczne lub fałszywe (ang. false bands), czyli dekoracje grzbietów nie powiązane ze zwięzami konstrukcyjnymi.
 +
 
 +
===Historia===
 +
Z chwilą zszycia kart i powstania w ten sposób bloku książki należało ochronić go przed zabrudzeniami i uszkodzeniami mechanicznymi. Logiczną konsekwencją było umieszczenie bloku między dwiema sztywnymi okładzinówkami. Powstał w tym momencie problem trwałego połączenia bloku z okładką. W blokach szytych systemem bezzwięzowym okładzinówki doszywano do bloku, co nie było dobrym rozwiązaniem konstrukcyjnym.  
 +
 
 +
W naturalny sposób wynaleziono nowy system szycia, czyli zwięzy. Najstarsze uszyte tą techniką kodeksy pochodzą z IV w. Powszechne stosowanie zwięzów miało miejsce w VIII w. w kodeksach karolińskich. W Europie Północnej pojawiły się w X w., a w Anglii w XII w. Zwięzy przechodziły w poprzek grzbietu zespalając ze sobą składki, a następnie ich końcówki przewlekano przez okładzinówki i zakołkowywano. Powstało w ten sposób trwałe połączenie bloku książki z jego okładką. W średniowieczu na zwięzy używano skóry zwierząt. Książkę szyto na pojedyncze paski (il. 2), bądź też pasek skóry  przecinano w połowie na długości odpowiadającej grubości grzbietu (il. 3, 4). Tworzyły się w ten sposób tzw. podwójne zwięzy (il. 5), na które początkowo szyto blok w charakterystyczny sposób zadzierzgując jeszcze nić za poprzednią składkę (jak w ściegu łańcuszkowym). W literaturze sposób ten nazywany jest „a spina di pesce”  (szycie ściegiem w jodełkę, dosłownie: na rybi grzbiet). Końce zwięzów wpuszczano w wycięte w drewnianych okładzinówkach otwory i rynienki, po czym przyklejano i kołkowano. W okresie późnego średniowiecza najpopularniejszym materiałem używanym na zwięzy były sznurki konopne. Książki szyto na zwięzy pojedyncze ale także podwójne w tym przypadku schemat szycia był jeszcze identyczny, jak wyżej. Podwójne sznurkowe zwięzy używane były w książkach dużego formatu i grubości, głównie kościelnych i prawniczych .  
 +
 
 +
W XV i XVI w. zmieniły się wymiary książek, stały się one mniejsze, w związku z tym uległa również zmianie technika szycia. Podwójny sznurek nadal stosowano w kodeksach dużych rozmiarów. Zaniknęło szycie ściegiem w jodełkę, zostało zastąpione innym, owijającym sznurki bez zadzierzgiwania nici za nić poprzedniej składki (pojedyncza i podwójna okrętka). W średnich formatach (, ), najbardziej charakterystycznych dla tego okresu, do szycia używany był pojedynczy sznurek. Często dla urozmaicenia wyglądu grzbietu łączono pojedyncze zwięzy z podwójnymi, na przemian lub np. górny i dolny pojedynczy, pozostałe podwójne. Składki zszywano ze sobą najczęściej grubymi mocnymi nićmi, głównie lnianymi.  
 +
 
 +
W dawnej technice introligatorskiej, przed szyciem nie nacinano grzbietu bloku książki. Pojedyncze, bądź podwójne zwięzy leżały na grzbiecie bloku i uwidaczniały się na skórzanym obleczeniu, jako tzw. garby (zwięzy wypukłe, ang. raised bands). W książce renesansowej zaczęto wpuszczać zwięzy w nacięcia składek. Wydaje się, że ten sposób szycia przejęty został z opraw koptyjskich, w których ścieg łańcuszkowy chowano często w wycięcia zrobione piłką w arkuszach bloku. Sposób ten rozpowszechnił Aldus Manutius działający w Wenecji od 1449 r.  Jedną z cech charakterystycznych jego warsztatu introligatorskiego był właśnie gładki grzbiet z niewidocznymi zwięzami. Grzbiet bloku dodatkowo wyrównywano naklejając na niego pergamin, papier, bądź płótno, dzięki czemu był on idealnie gładki, bez garbów. Jeśli zamierzeniem artystycznym było przyozdobienie grzbietu, stosowano tzw. zwięzy fałszywe (ang. false bands). Przyklejano wówczas sznurki, paseczki skóry lub tektury do grzbietówki i imitowano w ten sposób zwięzy prawdziwe. Nacinanie i rozpiłowanie przed szyciem grzbietów składek celem wpuszczenia w nie sznurków (tzw. zwięzy kryte lub wpuszczane, ang. recessed sewing supports) w Polsce  zaczyna się od XVI w.  
 +
 
 +
W oprawach pergaminowych na zwięzy używano  skórzanych, bądź rzadziej pergaminowych  paseczków, które przewlekano przez przegub zewnętrzny. Zwięzy te czasem wyprowadzone były poza krawędź książki i stanowiły troczki do jej zawiązywania. W XIX w. na zwięzy stosowano sznurek, zwykle dość cienki, ukrywany w nacięciach grzbietu. Obok niego do użycia weszły taśmy, początkowo głównie w oprawie wydawnictw nutowych, bowiem książki uszyte na taśmy otwierały się lepiej niż książki uszyte na wcięte sznurki. Oprócz szycia na sznurki i taśmy zaczęto używać merli, czyli tkaniny o bardzo rzadkim splocie, najpierw jako wzmocnienia grzbietu i przegubów, a następnie jako materiału, przez który szyto składki maszynowo, zarówno drutem jak i nićmi.
  
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==
 +
 +
[[Indeks alfabetyczny]] <br>
 
[[Garby]] <br>
 
[[Garby]] <br>
 
[[Szycie na zwięzy kryte]] <br>
 
[[Szycie na zwięzy kryte]] <br>
Linia 22: Linia 35:
 
File:Szirmai 184a.jpg|il. 3. Zwięz rzemienny przecięty na pół na szerokość bloku książki. (rys. J.A. Szirami, s. 184)
 
File:Szirmai 184a.jpg|il. 3. Zwięz rzemienny przecięty na pół na szerokość bloku książki. (rys. J.A. Szirami, s. 184)
 
File:Szirmai 184.jpg|il. 4. Zwięz rzemienny przecięty na pół na szerokość bloku książki - zwykły (prosty) i zmodyfikowany. (rys. J.A. Szirami, s. 184)
 
File:Szirmai 184.jpg|il. 4. Zwięz rzemienny przecięty na pół na szerokość bloku książki - zwykły (prosty) i zmodyfikowany. (rys. J.A. Szirami, s. 184)
File:Szirmai 184b.jpg|il. 5. więz podwójny utworzony z dwóch rzemieni. (rys. J.A. Szirami, s. 184)
+
File:Szirmai 184b.jpg|il. 5. Zwięz podwójny utworzony z dwóch rzemieni. (rys. J.A. Szirami, s. 184)
 
</gallery>
 
</gallery>
  
 
==Przypisy==
 
==Przypisy==
 
+
# Burdett E., The Craft of Bookbinding. A practical Handbook, West Vancouver, 1975, s. 76-77, 85, 90-92
# Encyklopedia wiedzy o książce [red. Birkenmajer A., Kocowski B., Trzynadlowski J.], Wrocław, Warszawa, Kraków, 1971.  
+
# Devaux Y., Deux siècles de reliure, Paryż, 1981, s. 48.
# Macchi F., Macchi L., Dizionario illustrato della legatura, Milano, 2002.
+
# Diehl Edith, Bookbinding: Its Background and Technique, New York 1980, s. 39.
# Montelatici C., Alla ricerca del libro perduto. Note sull’ evolutione della tecnica di legatura, [w:] Biblioteche Oggi 5 (1987) 3.
+
# Encyklopedia wiedzy o książce [red. Birkenmajer A., Kocowski B., Trzynadlowski J.], Wrocław, Warszawa, Kraków, 1971, 2654-2656.  
# Roberts M.T., Etherington D., A Dictionary of Descriptive Terminology, http://cool.conservation-us.org/don/ (data dostępu 11.07.2017)
+
# Macchi F., Macchi L., Dizionario illustrato della legatura, Milano, 2002, s. 329-331.
# Semkowicz A.Introligatorstwo. Kraków 1948.
+
# Middleton B.C., A History of English Craft Bookbinding Technique, Londyn, 1978, s. 15, 17-23.
# Szirmai J.A., The Archeology of medieval bookbinding, NY 2017.
+
# Miller J., Books will speak plain. A handbook for identifying and describing historical bindings, Ann Arbor 2014, s. 199, 482, 492-494.
# Szwejkowska H. Książka drukowana XV - XVIII wieku Zarys historyczny. Wrocław, Warszawa 1980.  
+
# Roberts M.T., Etherington D., A Dictionary of Descriptive Terminology, https://cool.culturalheritage.org/don/dt/dt0226.html  https://cool.culturalheritage.org/don/dt/dt2773.html
+
# Language of Bindings https://www.ligatus.org.uk/lob/concept/1358
 
+
# Szirmai J.A., The archeology of medieval bookbinding, New York, 2017, s. 88-90, 95, 100-101, 111-115, 141-148, 150-151, 180-189.
 
+
# Szwejkowska H. Książka drukowana XV - XVIII wieku Zarys historyczny. Wrocław, Warszawa 1983, s. 267-268, 184.
 +
# Wachnik B., Systemy szycia zabytkowych kodeksów - terminologia, historia, systematyka, zagadnienia konserwatorskie, część teoretyczno-badawcza pracy dyplomowej magisterskiej, promotor: dr hab. M. Pronobis-Gajdzis, prof. UMK, Toruń UMK 2020, s. 22-25,30, 32, 50-53, 57-66.
 
----
 
----
Autor: '''MPG'''
+
Autor: '''M.P.B.'''

Aktualna wersja na dzień 19:22, 25 maj 2022

Zwięzy

(związy, bindy, wiązadła) (ang. sewing supports, bands, genuine bands, raised bands; fr. nerf, niem. Bund, echt Bund, erhabener Bund, wł. nervo)

Biegnące w poprzek bloku książki rzemienie, sznurki, paski pergaminowe lub taśmy wokół których okręcano lub które obejmowała nić przy zszywaniu poszczególnych składek. Zwięzy służą także do połączenia bloku z okładką (il. 1).

Zwięzami potocznie nazywa się także garby na grzbiecie. Wyróżnia się:

  • zwięzy prawdziwe (ang. genuine bands), czyli garby stanowiące uwypuklenie zwięzów konstrukcyjnych
  • zwięzy sztuczne lub fałszywe (ang. false bands), czyli dekoracje grzbietów nie powiązane ze zwięzami konstrukcyjnymi.

Historia

Z chwilą zszycia kart i powstania w ten sposób bloku książki należało ochronić go przed zabrudzeniami i uszkodzeniami mechanicznymi. Logiczną konsekwencją było umieszczenie bloku między dwiema sztywnymi okładzinówkami. Powstał w tym momencie problem trwałego połączenia bloku z okładką. W blokach szytych systemem bezzwięzowym okładzinówki doszywano do bloku, co nie było dobrym rozwiązaniem konstrukcyjnym.

W naturalny sposób wynaleziono nowy system szycia, czyli zwięzy. Najstarsze uszyte tą techniką kodeksy pochodzą z IV w. Powszechne stosowanie zwięzów miało miejsce w VIII w. w kodeksach karolińskich. W Europie Północnej pojawiły się w X w., a w Anglii w XII w. Zwięzy przechodziły w poprzek grzbietu zespalając ze sobą składki, a następnie ich końcówki przewlekano przez okładzinówki i zakołkowywano. Powstało w ten sposób trwałe połączenie bloku książki z jego okładką. W średniowieczu na zwięzy używano skóry zwierząt. Książkę szyto na pojedyncze paski (il. 2), bądź też pasek skóry przecinano w połowie na długości odpowiadającej grubości grzbietu (il. 3, 4). Tworzyły się w ten sposób tzw. podwójne zwięzy (il. 5), na które początkowo szyto blok w charakterystyczny sposób zadzierzgując jeszcze nić za poprzednią składkę (jak w ściegu łańcuszkowym). W literaturze sposób ten nazywany jest „a spina di pesce” (szycie ściegiem w jodełkę, dosłownie: na rybi grzbiet). Końce zwięzów wpuszczano w wycięte w drewnianych okładzinówkach otwory i rynienki, po czym przyklejano i kołkowano. W okresie późnego średniowiecza najpopularniejszym materiałem używanym na zwięzy były sznurki konopne. Książki szyto na zwięzy pojedyncze ale także podwójne w tym przypadku schemat szycia był jeszcze identyczny, jak wyżej. Podwójne sznurkowe zwięzy używane były w książkach dużego formatu i grubości, głównie kościelnych i prawniczych .

W XV i XVI w. zmieniły się wymiary książek, stały się one mniejsze, w związku z tym uległa również zmianie technika szycia. Podwójny sznurek nadal stosowano w kodeksach dużych rozmiarów. Zaniknęło szycie ściegiem w jodełkę, zostało zastąpione innym, owijającym sznurki bez zadzierzgiwania nici za nić poprzedniej składki (pojedyncza i podwójna okrętka). W średnich formatach (4°, 8°), najbardziej charakterystycznych dla tego okresu, do szycia używany był pojedynczy sznurek. Często dla urozmaicenia wyglądu grzbietu łączono pojedyncze zwięzy z podwójnymi, na przemian lub np. górny i dolny pojedynczy, pozostałe podwójne. Składki zszywano ze sobą najczęściej grubymi mocnymi nićmi, głównie lnianymi.

W dawnej technice introligatorskiej, przed szyciem nie nacinano grzbietu bloku książki. Pojedyncze, bądź podwójne zwięzy leżały na grzbiecie bloku i uwidaczniały się na skórzanym obleczeniu, jako tzw. garby (zwięzy wypukłe, ang. raised bands). W książce renesansowej zaczęto wpuszczać zwięzy w nacięcia składek. Wydaje się, że ten sposób szycia przejęty został z opraw koptyjskich, w których ścieg łańcuszkowy chowano często w wycięcia zrobione piłką w arkuszach bloku. Sposób ten rozpowszechnił Aldus Manutius działający w Wenecji od 1449 r. Jedną z cech charakterystycznych jego warsztatu introligatorskiego był właśnie gładki grzbiet z niewidocznymi zwięzami. Grzbiet bloku dodatkowo wyrównywano naklejając na niego pergamin, papier, bądź płótno, dzięki czemu był on idealnie gładki, bez garbów. Jeśli zamierzeniem artystycznym było przyozdobienie grzbietu, stosowano tzw. zwięzy fałszywe (ang. false bands). Przyklejano wówczas sznurki, paseczki skóry lub tektury do grzbietówki i imitowano w ten sposób zwięzy prawdziwe. Nacinanie i rozpiłowanie przed szyciem grzbietów składek celem wpuszczenia w nie sznurków (tzw. zwięzy kryte lub wpuszczane, ang. recessed sewing supports) w Polsce zaczyna się od XVI w.

W oprawach pergaminowych na zwięzy używano skórzanych, bądź rzadziej pergaminowych paseczków, które przewlekano przez przegub zewnętrzny. Zwięzy te czasem wyprowadzone były poza krawędź książki i stanowiły troczki do jej zawiązywania. W XIX w. na zwięzy stosowano sznurek, zwykle dość cienki, ukrywany w nacięciach grzbietu. Obok niego do użycia weszły taśmy, początkowo głównie w oprawie wydawnictw nutowych, bowiem książki uszyte na taśmy otwierały się lepiej niż książki uszyte na wcięte sznurki. Oprócz szycia na sznurki i taśmy zaczęto używać merli, czyli tkaniny o bardzo rzadkim splocie, najpierw jako wzmocnienia grzbietu i przegubów, a następnie jako materiału, przez który szyto składki maszynowo, zarówno drutem jak i nićmi.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Garby
Szycie na zwięzy kryte
Szycie na zwięzy płaskie
Szycie na zwięzy wypukłe
Nacinanie grzbietu

Grafika

Przypisy

  1. Burdett E., The Craft of Bookbinding. A practical Handbook, West Vancouver, 1975, s. 76-77, 85, 90-92
  2. Devaux Y., Deux siècles de reliure, Paryż, 1981, s. 48.
  3. Diehl Edith, Bookbinding: Its Background and Technique, New York 1980, s. 39.
  4. Encyklopedia wiedzy o książce [red. Birkenmajer A., Kocowski B., Trzynadlowski J.], Wrocław, Warszawa, Kraków, 1971, 2654-2656.
  5. Macchi F., Macchi L., Dizionario illustrato della legatura, Milano, 2002, s. 329-331.
  6. Middleton B.C., A History of English Craft Bookbinding Technique, Londyn, 1978, s. 15, 17-23.
  7. Miller J., Books will speak plain. A handbook for identifying and describing historical bindings, Ann Arbor 2014, s. 199, 482, 492-494.
  8. Roberts M.T., Etherington D., A Dictionary of Descriptive Terminology, https://cool.culturalheritage.org/don/dt/dt0226.html https://cool.culturalheritage.org/don/dt/dt2773.html
  9. Language of Bindings https://www.ligatus.org.uk/lob/concept/1358
  10. Szirmai J.A., The archeology of medieval bookbinding, New York, 2017, s. 88-90, 95, 100-101, 111-115, 141-148, 150-151, 180-189.
  11. Szwejkowska H. Książka drukowana XV - XVIII wieku Zarys historyczny. Wrocław, Warszawa 1983, s. 267-268, 184.
  12. Wachnik B., Systemy szycia zabytkowych kodeksów - terminologia, historia, systematyka, zagadnienia konserwatorskie, część teoretyczno-badawcza pracy dyplomowej magisterskiej, promotor: dr hab. M. Pronobis-Gajdzis, prof. UMK, Toruń UMK 2020, s. 22-25,30, 32, 50-53, 57-66.

Autor: M.P.B.