Rycerz: Różnice pomiędzy wersjami
(→Rycerz) |
|||
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
==Rycerz== | ==Rycerz== | ||
− | ( | + | (jeździec) (ang. knight, cavalier, rider; fr. chevalier, cavalier; niem. Ritter, Reiter) |
− | Na oprawach romańskich (poł. XII-XIII w.): pary tłoków lub rzadziej pojedyncze tłoki z motywami konnych rycerzy (wojowników) napierających na siebie z lancami lub wzniesionymi mieczami. W praktyce badawczej mogą być mylone z wizerunkami wojownika. Na oprawach gotyckich i późniejszych: motyw pojawiający się w dwóch zasadniczych kontekstach – jako godło, klejnot lub trzymacz herbowy w superekslibrisie, sygnaturze introligatora bądź innym przedstawieniu herbu (np. Pogoń Litewska w herbach Rzeczypospolitej na księgach władców polskich i członków ich rodzin, sygnatura introligatora Jana z Litwy), oraz w dekoracjach →wydawniczych opraw książek historycznych, poezji itd. (XIX w.). | + | Na oprawach romańskich (poł. XII-XIII w.): pary tłoków lub rzadziej pojedyncze tłoki z motywami konnych rycerzy (wojowników) napierających na siebie z lancami lub wzniesionymi mieczami. W praktyce badawczej mogą być mylone z wizerunkami wojownika. Na oprawach gotyckich i późniejszych: motyw pojawiający się w dwóch zasadniczych kontekstach – jako godło, klejnot lub trzymacz herbowy w superekslibrisie, sygnaturze introligatora bądź innym przedstawieniu herbu (np. Pogoń Litewska w herbach Rzeczypospolitej na księgach władców polskich i członków ich rodzin, sygnatura introligatora Jana z Litwy), oraz w dekoracjach →wydawniczych opraw książek historycznych, poezji itd. (XIX w.). |
==Zobacz też== | ==Zobacz też== |
Aktualna wersja na dzień 19:31, 7 maj 2022
Spis treści
Rycerz
(jeździec) (ang. knight, cavalier, rider; fr. chevalier, cavalier; niem. Ritter, Reiter)
Na oprawach romańskich (poł. XII-XIII w.): pary tłoków lub rzadziej pojedyncze tłoki z motywami konnych rycerzy (wojowników) napierających na siebie z lancami lub wzniesionymi mieczami. W praktyce badawczej mogą być mylone z wizerunkami wojownika. Na oprawach gotyckich i późniejszych: motyw pojawiający się w dwóch zasadniczych kontekstach – jako godło, klejnot lub trzymacz herbowy w superekslibrisie, sygnaturze introligatora bądź innym przedstawieniu herbu (np. Pogoń Litewska w herbach Rzeczypospolitej na księgach władców polskich i członków ich rodzin, sygnatura introligatora Jana z Litwy), oraz w dekoracjach →wydawniczych opraw książek historycznych, poezji itd. (XIX w.).
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Superekslibris
Wojownik
Grafika
Przypisy
- Krynicka 1967, tabl. II, IV-VII/il. 3;
- Ziesche, Becker 1977, s. 51;
- Schmidt-Künsemüller 1985, s. 223-225;
- Sipayłło 1988, tabl. 101-105, 107-111;
- Wagner 2016, il. 25-26, 57a-d, 153-155 i in.;
Autor: A.W.