Jednorożec: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
m (Jednorożec: uzupełn. term. ang.)
(Jednorożec)
 
(Nie pokazano 1 wersji utworzonej przez jednego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
==Jednorożec==
 
==Jednorożec==
  
(ang. unicorn; fr. licorne)
+
(ang. unicorn; fr. licorne; niem. Einhorn)
  
Stworzenie obecne w starożytnych mitach i legendach, zaadoptowane w kulturze chrześcijańskiej. Wedle średniowiecznego wyobrażenia j. przeważnie miał głowę i tułów konia oraz długi, prosty i spiralnie skręcony róg wyrastający z czoła. Jako symbol chrystologiczny zdobył wielką popularność w gotyckiej plastyce i rzemiośle artystycznym – w tym na oprawach gotyckich. Kunsztowne przedstawienia j. widnieją na niemieckich oprawach nacinanych z XV w. Najczęściej widnieje na tłokach o romboidalnym, rzadziej kwadratowym i okrągłym, kształcie; prezentowany wedle dwóch zasadniczych schematów ikonograficznych: 1. podlegający konwencji heraldycznej, j. wspięty na tylnych nogach, z uniesionymi przednimi nogami, pędzlowo zakończonym ogonem i wydatnym rogiem na głowie; w takiej wersji często spotykany na oprawach kobergerowskich z 4 ćw. XV – pocz. XVI w.;  2. zazwyczaj stoi na trzech nogach (czwarta jest podkurczona) i głowę ma skierowaną do tyłu (róg bywa zakrzywiony). W dekoracji opraw nowożytnych motyw ten zanikł niemal całkowicie.
+
Stworzenie obecne w starożytnych mitach i legendach, zaadoptowane w kulturze chrześcijańskiej. Wedle średniowiecznego wyobrażenia j. przeważnie miał głowę i tułów konia oraz długi, prosty i spiralnie skręcony róg wyrastający z czoła. Jako symbol chrystologiczny zdobył wielką popularność w gotyckiej plastyce i rzemiośle artystycznym – w tym na oprawach gotyckich. Kunsztowne przedstawienia j. widnieją na niemieckich oprawach nacinanych z XV w. Najczęściej widnieje na tłokach o romboidalnym, rzadziej kwadratowym i okrągłym, kształcie; prezentowany wedle dwóch zasadniczych schematów ikonograficznych: 1. podlegający konwencji heraldycznej, j. wspięty na tylnych nogach, z uniesionymi przednimi nogami, pędzlowo zakończonym ogonem i wydatnym rogiem na głowie; w takiej wersji często spotykany na oprawach kobergerowskich z 4 ćw. XV – pocz. XVI w.;  2. zazwyczaj stoi na trzech nogach (czwarta jest podkurczona) i głowę ma skierowaną do tyłu (róg bywa zakrzywiony). W dekoracji opraw nowożytnych motyw ten ograniczał się głównie do wizerunków herbów (godła i trzymacze).
  
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==
Linia 22: Linia 22:
 
==Przypisy==
 
==Przypisy==
  
 +
# Lewicka-Kamińska 1956, tabl. 8/il. 5,9, 16/il. 11;
 +
# Goldschmidt 1967, t. 2, tabl. XLVI, LII, CIX/il. 233;
 
# Schwenke, Schunke 1979, tabl. 90-92;  
 
# Schwenke, Schunke 1979, tabl. 90-92;  
 +
# Fernández 1994, nr kat./il. 4;
 
# Karpp-Jacottet, von Rabenau 2000, s. 10;  
 
# Karpp-Jacottet, von Rabenau 2000, s. 10;  
 
# Marks 2011, s. 46-47
 
# Marks 2011, s. 46-47

Aktualna wersja na dzień 11:18, 17 kwi 2022

Jednorożec

(ang. unicorn; fr. licorne; niem. Einhorn)

Stworzenie obecne w starożytnych mitach i legendach, zaadoptowane w kulturze chrześcijańskiej. Wedle średniowiecznego wyobrażenia j. przeważnie miał głowę i tułów konia oraz długi, prosty i spiralnie skręcony róg wyrastający z czoła. Jako symbol chrystologiczny zdobył wielką popularność w gotyckiej plastyce i rzemiośle artystycznym – w tym na oprawach gotyckich. Kunsztowne przedstawienia j. widnieją na niemieckich oprawach nacinanych z XV w. Najczęściej widnieje na tłokach o romboidalnym, rzadziej kwadratowym i okrągłym, kształcie; prezentowany wedle dwóch zasadniczych schematów ikonograficznych: 1. podlegający konwencji heraldycznej, j. wspięty na tylnych nogach, z uniesionymi przednimi nogami, pędzlowo zakończonym ogonem i wydatnym rogiem na głowie; w takiej wersji często spotykany na oprawach kobergerowskich z 4 ćw. XV – pocz. XVI w.; 2. zazwyczaj stoi na trzech nogach (czwarta jest podkurczona) i głowę ma skierowaną do tyłu (róg bywa zakrzywiony). W dekoracji opraw nowożytnych motyw ten ograniczał się głównie do wizerunków herbów (godła i trzymacze).

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Fantastyczne motywy
Kobergerowskie oprawy

Grafika

Przypisy

  1. Lewicka-Kamińska 1956, tabl. 8/il. 5,9, 16/il. 11;
  2. Goldschmidt 1967, t. 2, tabl. XLVI, LII, CIX/il. 233;
  3. Schwenke, Schunke 1979, tabl. 90-92;
  4. Fernández 1994, nr kat./il. 4;
  5. Karpp-Jacottet, von Rabenau 2000, s. 10;
  6. Marks 2011, s. 46-47

Autor: A.W.