Figuralna dekoracja: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Zobacz też)
 
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
===Figuralna dekoracja===
+
==Figuralna dekoracja==
 
+
 
(także: figuralna ornamentyka)  
 
(także: figuralna ornamentyka)  
  

Aktualna wersja na dzień 20:55, 3 kwi 2022

Figuralna dekoracja

(także: figuralna ornamentyka)

Przedstawienia realnych lub fantastycznych postaci ludzi oraz zwierząt (zoomorficzne motywy). Obok dekoracji floralnych, geometrycznych i linearnych stanowi nieodłączny składnik repertuaru zdobnictwa introligatorskiego. Jednak w zależności od takich czynników, jak epoka, krąg kulturowy (chrześcijański i islamski) oraz kraj, jej udział w dekoracji opraw był różny. Na wczesnośredniowiecznych oprawach złotniczych i z kości słoniowej f. d. obejmowały najczęściej wizerunki i sceny religijne, niekiedy dopełniane wyobrażeniami ptaków i zwierzyny łownej w obramieniach. Ogromnego znaczenia f. d. nabrała na oprawach romańskich (XII-XIII w.): sceny religijne i wizerunki postaci biblijnych (m.in. Dawid, Maiestas Domini), świętych, biskupów i opatów; ponadto sceny świeckie (m.in. walczący wojownicy), postacie z kręgów władzy i wojska (królowie, rycerze, wojownicy), jak również postaci demoniczne zaczerpnięte z literatury i fantastyki (fantastyczne motywy) współistnieją z motywami ssaków, ptaków i innych zwierząt realnych oraz fantastycznych. Typowa dla opraw romańskich jest multiplikacja jednakowych motywów w ciągach kilku-kilkudziesięciu wycisków, tworzących dekoracyjne pasy lub ramy okładzin, a także sceny utworzone ze stykających się wycisków tłoków z antytetycznymi motywami. Na oprawach gotyckich (XIV-pocz. XVI w.) wyciskana z tłoków f. d. składa się głównie z postaci nowotestamentowych (Chrystus, Maria), symboli ewangelistów, a w mniejszym stopniu wizerunków świętych, scen ze Starego Testamentu (np. Adam i Ewa) oraz postaci fantastycznych. Sąsiadują one z licznymi wyobrażeniami realnych i fantastycznych gatunków zwierząt. Od 2 poł XV w. sfera ludzka i zwierzęca często przenikała się na radełkowaniach (sceny łowów) oraz na plakietach (wizerunki i sceny religijne, zwierzęta w obrębie wici roślinnych). Niekiedy finezją kompozycyjną odznaczają się zaś wizerunki zwierząt bądź łowów na oprawach nacinanych od kon. XIV do ok. 1500 r. Przedstawienia ludzi i zwierząt pojawiały się też na zapięciach (w mniejszym stopniu na okuciach) średniowiecznych, zwłaszcza późnogotyckich, opraw. W introligatorstwie renesansowym nastąpiła wyraźna rozbieżność w podejściu do f. d. O ile bowiem na dziełach włoskich (2 poł. XV – 2 poł. XVI w.) była zdominowana przez dekorację floralną i inne ornamenty o genezie islamskiej, o tyle na płn. od Alp (1 ćw. XVI – 3-4 ćw. XVI w.) wielką popularność zyskały portrety i imaginacyjne wizerunki all’antica, przedstawienia postaci i sceny biblijne, święci, personifikacje, a w mniejszym stopniu motywy zoomorficzne. Najczęściej widnieją one na radełkach i plakietach, znacznie rzadziej na tłokach. Specyfika dekoracji opraw barokowych i rokokowych nie sprzyjała częstemu ukazywaniu ludzi i zwierząt. Ich przeważnie niewielkie, silnie stylizowane lub fantastyczne wyobrażenia rozmieszczano wśród profuzji dekoracji à la fanfare, wachlarzowej oraz pointillé. Podobną rolę odgrywały one na koronkowych oprawach, na których drobne motywy zwierząt wkomponowywano w bogate ornamenty otaczające zwierciadło okładzin (np. parlante oprawy). Motywy ludzi i zwierząt, a także różnorakie scenki rodzajowe ukazywano na rokokowych oprawach jako elementy kompozycji rocaille. Przez cały okres nowożytny, niekiedy rozbudowane f. d. pojawiały się na malowanych oprawach (np. almanachów i Biccherna), złotniczych oprawach (zwłaszcza liturgicznych ksiąg) oraz na haftowanych oprawach (zwłaszcza w Anglii). Były też nieodłącznym elementem wielu herbów np. w superekslibrisach. Na oprawach empire i romantycznych pojawiały się rzadko, zazwyczaj jako elementy ram ornamentalnych (np. groteski). Do ich umasowienia doszło zaś na oprawach wydawniczych, przyjmujących często efektowne, wielobarwne formy, w których czerpano z ornamentyki średniowiecza i nowożytności (historyzujące oprawy). Mimo upodobania, jakim introligatorzy darzyli motyw kobiety na secesyjnych oprawach z przełomu XIX i XX w., generalnie XX i XXI stulecie cechuje się odejściem od f. d. Wyjątek stanowią dzieła odwołujące się do ornamentyki i ikonografii historycznej.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
All'antica wizerunki
Fantastyczne motywy
Floralna dekoracja
Geometryczna dekoracja
Linearna dekoracja
Łowieckie motywy
Parlante oprawy
Zoomorficzne motywy

Grafika

Przypisy

  1. Günther 1921, tabl. III/51-52, 54, IV/63, 68;
  2. Steenbock 1965;
  3. Goldschmidt 1967, t. 2, tabl. XXIX-XXXVII, XLII-XLIV, LXI-LXIV i in.;
  4. Laucevičius 1976;
  5. Schwenke, Schunke 1979;
  6. Schmidt-Künsemüller 1980;
  7. Schmidt-Künsemüller 1985;
  8. Fogelmark 1990;
  9. Mazal 1990;
  10. Rothe 1990;
  11. Krzemiński, Tuchołka-Włodarska 1996.

Autor: A.W.