Donacyjne oprawy: Różnice pomiędzy wersjami
(Utworzono nową stronę "(właściwie: donacyjnych ksiąg oprawy; łac. dōnātiō – dar) oprawy ksiąg będących darem dla instytucji Kościoła, w szerszym znaczeniu: oprawy ksiąg stanowi...") |
(→Przypisy) |
||
(Nie pokazano 9 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | (właściwie: donacyjnych ksiąg oprawy; łac. dōnātiō – dar) | + | ==Donacyjne oprawy== |
+ | (właściwie: donacyjnych ksiąg oprawy; łac. dōnātiō – dar) | ||
+ | |||
+ | Oprawy ksiąg będących darem dla instytucji Kościoła, w szerszym znaczeniu: oprawy ksiąg stanowiących dar dla jakiejkolwiek instytucji lub osoby (najczęściej pełniącej oficjalną funkcję, np. król, prezydent, papież, biskup). Akt podarowania księgi, zwłaszcza jeśli miał miejsce w szczególnych okolicznościach (np. spotkanie dyplomatyczne) może odzwierciadlać się w treści i formie rękopisu bądź druku oraz w jego oprawie. W zależności od pozycji obdarowującego i obdarowywanego d. o. mogła mieć wykwintną formę (kosztowne materiały, skomplikowana technika wykonania, bogactwo dekoracji). Zwyczajowo d. o. oznaczone są też napisami lub/i znakami upamiętniającymi d. bądź bezpośrednio odnoszącym się do obdarowanego (superekslibris lub/i ekslibris donacyjny). Charakterystyczną cechą takich oznaczeń jest często ich unikatowość na tle tych, które stosował sam obdarowany. W XIX-pocz. XX w. niekiedy zawierają też medalionowy portret obdarowanej osoby. W Polsce najcenniejsze przykłady d. o. wiążą się z królami (np. kunsztowne dzieła rzymskie będące darami papieskimi dla Zygmunta III Wazy). | ||
==Zobacz też== | ==Zobacz też== | ||
− | [[ | + | [[Indeks alfabetyczny ]] <br> |
− | [[ | + | [[Fundacyjne oprawy ]] <br> |
+ | [[Superekslibris]] <br> | ||
==Grafika== | ==Grafika== | ||
<gallery> | <gallery> | ||
− | + | Plik:Il. 25.jpg | Oprawa donacyjna książki podarowanej przez papieża królowi Zygmuntowi III Wazie, Rzym, 1612, repr. wg: Geldner 1959 | |
− | + | Plik:Donacyjne, dla Wład IV - mały plik.jpg | Oprawa donacyjna rękopisu włoskiego dla Władysława IV, Włochy, 1 poł. XVII w., Biblioteka Narodowa w Warszawie, źródło: www.polona.pl | |
+ | Plik:Donacyjne oprawy, Prawdopodobnie donacyjna oprawa z superekslibrisem Władysława IV, Włochy, Rzym, 1634, Biblioteca Nazionale Braidense, Mediolan.jpg | Prawdopodobnie donacyjna oprawa z superekslibrisem Władysława IV, Włochy, Rzym, 1634, Biblioteca Nazionale Braidense, Mediolan | ||
+ | Plik:Donacyjna, dla Marii Kazimiery, Rzym, pocz. XVIII w., wg Sid Mul 2015, tabl. XIII.jpg | Oprawa donacyjna dla królowej Marii Kazimiery, Rzym, pocz. XVIII w., epr. wg: Sidorowicz-Mulak 2015, tabl. XIII | ||
+ | File:Płaskorzeźbiona dekoracja, opr. albumu dedykowanego J. I. Kraszewskiemu, 1874, wg Paś 2017, il. 6.jpg|Płaskorzeźbiona dekoracja, oprawy albumu dedykowanego Józefowi Ignacemu Kraszewskiemu, 1874, fot. wg: Paś 2017 | ||
</gallery> | </gallery> | ||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
− | + | # Schmidt 1923, tabl. 38; | |
− | # | + | # Geldner 1958, tabl. …; |
+ | # Kawecka-Gryczowa 1988, s. 36; | ||
+ | # Komasara 1994, s. 215-233; | ||
+ | # Sidorowicz-Mulak 2015, s. 300-308; | ||
+ | # Wagner 2016, s. 56, 96-98, 301 i in.; | ||
+ | # Paś 2017, s. 279-297. | ||
---- | ---- | ||
Autor: '''A.W.''' | Autor: '''A.W.''' |
Aktualna wersja na dzień 19:14, 2 kwi 2022
Spis treści
Donacyjne oprawy
(właściwie: donacyjnych ksiąg oprawy; łac. dōnātiō – dar)
Oprawy ksiąg będących darem dla instytucji Kościoła, w szerszym znaczeniu: oprawy ksiąg stanowiących dar dla jakiejkolwiek instytucji lub osoby (najczęściej pełniącej oficjalną funkcję, np. król, prezydent, papież, biskup). Akt podarowania księgi, zwłaszcza jeśli miał miejsce w szczególnych okolicznościach (np. spotkanie dyplomatyczne) może odzwierciadlać się w treści i formie rękopisu bądź druku oraz w jego oprawie. W zależności od pozycji obdarowującego i obdarowywanego d. o. mogła mieć wykwintną formę (kosztowne materiały, skomplikowana technika wykonania, bogactwo dekoracji). Zwyczajowo d. o. oznaczone są też napisami lub/i znakami upamiętniającymi d. bądź bezpośrednio odnoszącym się do obdarowanego (superekslibris lub/i ekslibris donacyjny). Charakterystyczną cechą takich oznaczeń jest często ich unikatowość na tle tych, które stosował sam obdarowany. W XIX-pocz. XX w. niekiedy zawierają też medalionowy portret obdarowanej osoby. W Polsce najcenniejsze przykłady d. o. wiążą się z królami (np. kunsztowne dzieła rzymskie będące darami papieskimi dla Zygmunta III Wazy).
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Fundacyjne oprawy
Superekslibris
Grafika
Przypisy
- Schmidt 1923, tabl. 38;
- Geldner 1958, tabl. …;
- Kawecka-Gryczowa 1988, s. 36;
- Komasara 1994, s. 215-233;
- Sidorowicz-Mulak 2015, s. 300-308;
- Wagner 2016, s. 56, 96-98, 301 i in.;
- Paś 2017, s. 279-297.
Autor: A.W.