Maureska: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
 
(Nie pokazano 2 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
 
==Maureska==
 
==Maureska==
 +
(także: maureskowy ornament)
 +
(ang. mauresque; fr. mauresque)
 +
 +
Ornament w formie silnie stylizowanej wici roślinnej o symetrycznym zakomponowaniu, szczelnie wypełniający ozdobioną powierzchnię. Jego geneza wiąże się z hellenistyczno-rzymską, realistyczną arabeską, która w sztuce islamu uległa znacznemu przekształceniu ku uabstrakcyjnionym formom o rytmicznym układzie. Typowa m. składa się z cienkich, stykających się i przecinających wici, z których wyodrębniają się spłaszczone listki, kwiaty i pączki o fantazyjnych, zaginających się kształtach. Na islamskich oprawach upowszechniona pod koniec średniowiecza. W 2 poł. XV w. przeniknęła do introligatorstwa włoskiego, m.in. na orientalizujące oprawy (jako wypełnienie centralnych medalionów i narożnych ćwierćmedalionów), oraz jako dekoracja zwierciadeł (np. ''mandorla stilizzata''). Cechy m., jak regularne zapełnienie wicią prostokąta zwierciadła i uabstrakcyjniona stylizacja elementów, noszą też złocone dekoracje opraw z różnych ośrodków włoskich XVI w. (w literaturze przeważnie określane jako arabeska bądź po prostu wić roślinna). Pod wpływem opraw włoskich, a niezależnie od nich również za sprawą wzorców graficznych (zob. wzorniki introligatorskie), m. przeniknęła do zdobnictwa opraw zaalpejskich. Do najwcześniejszych, italianizujących form m. należą dekoracje opraw krakowskich z 1 dekady XVI w. (np. niektóre dzieła dla Mikołaja Czepla). W późniejszych latach stanowiła stały element repertuaru formalnego wiodących pracowni krakowskich. Od pocz. lat 40. XVI w. pojawiała się na francuskich oprawach z kręgu Fontainebleau, stopniowo przekształcając się w bogate kartuszowe kompozycje z maureskowo-wstęgowym ornamentem. Od ok. poł. XVI w. rozpowszechniona w całej Europie łacińskiej jako ornament wypełniający medaliony w typie ''pellegrino''. Na oprawach niemieckich niekiedy pojawiała się jako adaptacja wzorców graficznych np. Petera Flötnera. W 2 poł. XVI w. aż po pocz. XVII w. stosowana w licznych wariantach centralnych medalionów i narożnych ćwierćmedalionów na orientalizujących oprawach. Do ponownego spopularyzowania m. doszło dopiero w XIX-pocz. XX w. na historyzujących oprawach, przywołujących głównie szesnastowieczne dzieła niemieckie i francuskie.
 +
 +
==Zobacz też==
 +
 +
[[Indeks alfabetyczny ]] <br>
 +
[[Arabeska]] <br>
 +
[[Islamskie oprawy]] <br>
 +
[[Kartuszowa kompozycja]] <br>
 +
[[Mandorla stilizzata]] <br>
 +
[[Maureskowo-wstęgowy ornament]] <br>
 +
[[Orientalizujące oprawy]] <br>
 +
[[Pellegrino]] <br>
 +
[[Wzorniki introligatorskie]] <br>
  
(fr. mauresque)
 
 
==Grafika==
 
==Grafika==
 
<gallery>
 
<gallery>
Linia 13: Linia 28:
 
Plik:Maureska 6.jpg
 
Plik:Maureska 6.jpg
 
Plik:Maureska 4.jpg
 
Plik:Maureska 4.jpg
 +
 +
 +
</gallery>
 +
 +
==Przypisy==
 +
 +
# Krynicka 1956, tabl. 12, 17(23);
 +
# EWOK 1971, szp. 1498;
 +
# Słownik 1996, s. 252;
 +
# Laffitte, Le Bars 1999, kat. 8a,b-9, 72-73;
 +
# Hohl 2001, s. 12-14;
 +
# Macchi F. i L. 2007, tabl. 9-11, 23-24, 69-70 i in.;
 +
# Kłysz-Hackbarth 2014, s. 37-38;
 +
# Wagner 2016 II, s. 58-60.
 +
 +
----
 +
Autor: '''A.W.'''

Aktualna wersja na dzień 23:31, 20 mar 2022

Maureska

(także: maureskowy ornament) (ang. mauresque; fr. mauresque)

Ornament w formie silnie stylizowanej wici roślinnej o symetrycznym zakomponowaniu, szczelnie wypełniający ozdobioną powierzchnię. Jego geneza wiąże się z hellenistyczno-rzymską, realistyczną arabeską, która w sztuce islamu uległa znacznemu przekształceniu ku uabstrakcyjnionym formom o rytmicznym układzie. Typowa m. składa się z cienkich, stykających się i przecinających wici, z których wyodrębniają się spłaszczone listki, kwiaty i pączki o fantazyjnych, zaginających się kształtach. Na islamskich oprawach upowszechniona pod koniec średniowiecza. W 2 poł. XV w. przeniknęła do introligatorstwa włoskiego, m.in. na orientalizujące oprawy (jako wypełnienie centralnych medalionów i narożnych ćwierćmedalionów), oraz jako dekoracja zwierciadeł (np. mandorla stilizzata). Cechy m., jak regularne zapełnienie wicią prostokąta zwierciadła i uabstrakcyjniona stylizacja elementów, noszą też złocone dekoracje opraw z różnych ośrodków włoskich XVI w. (w literaturze przeważnie określane jako arabeska bądź po prostu wić roślinna). Pod wpływem opraw włoskich, a niezależnie od nich również za sprawą wzorców graficznych (zob. wzorniki introligatorskie), m. przeniknęła do zdobnictwa opraw zaalpejskich. Do najwcześniejszych, italianizujących form m. należą dekoracje opraw krakowskich z 1 dekady XVI w. (np. niektóre dzieła dla Mikołaja Czepla). W późniejszych latach stanowiła stały element repertuaru formalnego wiodących pracowni krakowskich. Od pocz. lat 40. XVI w. pojawiała się na francuskich oprawach z kręgu Fontainebleau, stopniowo przekształcając się w bogate kartuszowe kompozycje z maureskowo-wstęgowym ornamentem. Od ok. poł. XVI w. rozpowszechniona w całej Europie łacińskiej jako ornament wypełniający medaliony w typie pellegrino. Na oprawach niemieckich niekiedy pojawiała się jako adaptacja wzorców graficznych np. Petera Flötnera. W 2 poł. XVI w. aż po pocz. XVII w. stosowana w licznych wariantach centralnych medalionów i narożnych ćwierćmedalionów na orientalizujących oprawach. Do ponownego spopularyzowania m. doszło dopiero w XIX-pocz. XX w. na historyzujących oprawach, przywołujących głównie szesnastowieczne dzieła niemieckie i francuskie.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Arabeska
Islamskie oprawy
Kartuszowa kompozycja
Mandorla stilizzata
Maureskowo-wstęgowy ornament
Orientalizujące oprawy
Pellegrino
Wzorniki introligatorskie

Grafika

Przypisy

  1. Krynicka 1956, tabl. 12, 17(23);
  2. EWOK 1971, szp. 1498;
  3. Słownik 1996, s. 252;
  4. Laffitte, Le Bars 1999, kat. 8a,b-9, 72-73;
  5. Hohl 2001, s. 12-14;
  6. Macchi F. i L. 2007, tabl. 9-11, 23-24, 69-70 i in.;
  7. Kłysz-Hackbarth 2014, s. 37-38;
  8. Wagner 2016 II, s. 58-60.

Autor: A.W.