Herma: Różnice pomiędzy wersjami
(→Grafika) |
|||
(Nie pokazano 2 wersji utworzonych przez jednego użytkownika) | |||
Linia 2: | Linia 2: | ||
(ang. herm; fr. pilier hermaïque) | (ang. herm; fr. pilier hermaïque) | ||
+ | |||
+ | Wywodzący się ze sztuki starożytnej Grecji i Rzymu element architektoniczny w formie słupa rozszerzającego się ku górze i zakończonego popiersiem lub półpostacią męską bądź kobiecą. Przejęty przez plastykę i rzemiosło artystyczne renesansu oraz manieryzmu, w których pełnił funkcję głównie dekoracyjną. W introligatorstwie włoskim, zwłaszcza rzymskim, 4 ćw. XVI i 1 ćw. XVII w. h. z półpostaciami męskimi, kobiecymi oraz anielskimi (niekiedy z towarzyszącym baldachimem) często wkomponowywano w dekoracje zwierciadeł i ich ram. Na oprawach manierystycznych 2 poł. XVI i pocz. XVII w. stanowiła składnik dekoracji narożnych i centralnych medalionów rollwerkowo-okuciowych oraz kartuszy superekslibrisów, często sąsiadując z maską i maszkaronem. | ||
+ | |||
+ | ==Zobacz też== | ||
+ | |||
+ | [[Indeks alfabetyczny ]] <br> | ||
+ | [[Baldachim]] <br> | ||
+ | [[Maska]] <br> | ||
+ | [[Maszkaron]] <br> | ||
==Grafika== | ==Grafika== | ||
<gallery> | <gallery> | ||
− | Plik:Herma na oprawie francuskiej z XVI w., BCzart., MNK, POLONA.jpg | Herma na oprawie francuskiej z XVI w., BCzart, MNK, fot. wg: www.polona.pl | + | Plik:Herma na oprawie francuskiej z XVI w., BCzart., MNK, POLONA.jpg | Herma przewiązana wstęgą z dewizą na oprawie francuskiej z XVI w., BCzart, MNK, fot. wg: www.polona.pl |
Plik:Herma 1b.jpg | Plik:Herma 1b.jpg | ||
Plik:Gilosz, herma, perełkowanie.jpg | Hermy w dekoracji włoskiej oprawy manierystycznej, ok. 1600; zbiory i foto: BUAM Poznań | Plik:Gilosz, herma, perełkowanie.jpg | Hermy w dekoracji włoskiej oprawy manierystycznej, ok. 1600; zbiory i foto: BUAM Poznań | ||
Linia 13: | Linia 22: | ||
Plik:Maska i herma w dekoracji oprawy barokowej, lata 40. XVII w..jpg | Herma i maska w dekoracji oprawy barokowej, prawdopodobnie Polska, lata 40. XVII w. | Plik:Maska i herma w dekoracji oprawy barokowej, lata 40. XVII w..jpg | Herma i maska w dekoracji oprawy barokowej, prawdopodobnie Polska, lata 40. XVII w. | ||
Plik:Herma anielska 1.jpg | Plik:Herma anielska 1.jpg | ||
+ | |||
+ | |||
+ | </gallery> | ||
+ | |||
+ | ==Przypisy== | ||
+ | |||
+ | # Kozakiewicz 1996, s. 151; | ||
+ | # Wagner 2016 II, s. 54. | ||
+ | |||
+ | ---- | ||
+ | Autor: '''A.W.''' |
Aktualna wersja na dzień 21:56, 23 lut 2022
Spis treści
Herma
(ang. herm; fr. pilier hermaïque)
Wywodzący się ze sztuki starożytnej Grecji i Rzymu element architektoniczny w formie słupa rozszerzającego się ku górze i zakończonego popiersiem lub półpostacią męską bądź kobiecą. Przejęty przez plastykę i rzemiosło artystyczne renesansu oraz manieryzmu, w których pełnił funkcję głównie dekoracyjną. W introligatorstwie włoskim, zwłaszcza rzymskim, 4 ćw. XVI i 1 ćw. XVII w. h. z półpostaciami męskimi, kobiecymi oraz anielskimi (niekiedy z towarzyszącym baldachimem) często wkomponowywano w dekoracje zwierciadeł i ich ram. Na oprawach manierystycznych 2 poł. XVI i pocz. XVII w. stanowiła składnik dekoracji narożnych i centralnych medalionów rollwerkowo-okuciowych oraz kartuszy superekslibrisów, często sąsiadując z maską i maszkaronem.
Zobacz też
Indeks alfabetyczny
Baldachim
Maska
Maszkaron
Grafika
Przypisy
- Kozakiewicz 1996, s. 151;
- Wagner 2016 II, s. 54.
Autor: A.W.