Alla rustica oprawa: Różnice pomiędzy wersjami

Z Leksykon oprawoznawczy
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Zobacz też)
Linia 2: Linia 2:
 
(styl rustykalny) (wł. legatura alla rustica, hiszp. encuadernación en rústica)
 
(styl rustykalny) (wł. legatura alla rustica, hiszp. encuadernación en rústica)
  
Tymczasowa oprawa broszurową, jeden z najwcześniejszych typów oprawy księgarskiej. Termin włoskojęzyczny, wyparty  później przez francuskojęzyczną broszurę (''brochure''). W Polsce termin alla rustica używany w ofertach księgarskich w końcu XVIII i na pocz. XIX w. Oprawy alla rustica występowały w tym czasie w dwóch wariantach. Pierwszy był uproszczeniem oprawy twardej: blok książki zszyty na zwięzy, zaopatrzony w jednokartkową wyklejkę wprawiano w okładkę z mocnego papieru, przez sklejenie wyklejki z okładką. Zwykle był to papier makulaturowy szaroniebieski, czasem papier dekorowany (marmoryzowany, klajstrowy, drukowany drzeworytniczo itp.), a nawet makulatura zabarwiona klajstrowo. Drugi wariant, czyli połączenie okładki przez przyklejenie w partii grzbietowej występował przy szyciu bezzwięzowym (holendrowanie) albo przy blokach połączonych klejowo, na jaskółczy ogon, zszytych na sztych lub na pierścień.
+
Tymczasowa oprawa broszurową, jeden z najwcześniejszych typów oprawy księgarskiej. Termin włoskojęzyczny, wyparty  później przez francuskojęzyczną broszurę (''brochure''). W Polsce termin alla rustica był używany w ofertach księgarskich w końcu XVIII i na pocz. XIX w. Oprawy alla rustica występowały w tym czasie w dwóch wariantach. Pierwszy był uproszczeniem oprawy twardej: blok książki zszyty na zwięzy, zaopatrzony w jedno kartkową wyklejkę wprawiano w okładkę z mocnego papieru, przez sklejenie wyklejki z okładką. Zwykle był to papier makulaturowy szaroniebieski, czasem papier dekorowany (marmoryzowany, klajstrowy, drukowany drzeworytniczo itp.), a nawet makulatura zabarwiona klajstrowo. Drugi wariant, czyli połączenie okładki przez przyklejenie w partii grzbietowej występował przy szyciu bezzwięzowym (holendrowanie) albo przy blokach połączonych klejowo, na jaskółczy ogon, zszytych na sztych lub na pierścień.
  
 
==Zobacz też==
 
==Zobacz też==
Linia 11: Linia 11:
 
[[Tymczasowa oprawa]] <br>
 
[[Tymczasowa oprawa]] <br>
 
[[Holendrowanie]] <br>
 
[[Holendrowanie]] <br>
 +
[[Jaskółczy ogon]] <br>
 +
[[Szycie ściegiem na sztych]] <br>
 +
[[Szycie na pierścień]] <br>
  
 
==Przypisy==
 
==Przypisy==

Wersja z 23:08, 20 lut 2022

Alla rustica oprawa

(styl rustykalny) (wł. legatura alla rustica, hiszp. encuadernación en rústica)

Tymczasowa oprawa broszurową, jeden z najwcześniejszych typów oprawy księgarskiej. Termin włoskojęzyczny, wyparty później przez francuskojęzyczną broszurę (brochure). W Polsce termin alla rustica był używany w ofertach księgarskich w końcu XVIII i na pocz. XIX w. Oprawy alla rustica występowały w tym czasie w dwóch wariantach. Pierwszy był uproszczeniem oprawy twardej: blok książki zszyty na zwięzy, zaopatrzony w jedno kartkową wyklejkę wprawiano w okładkę z mocnego papieru, przez sklejenie wyklejki z okładką. Zwykle był to papier makulaturowy szaroniebieski, czasem papier dekorowany (marmoryzowany, klajstrowy, drukowany drzeworytniczo itp.), a nawet makulatura zabarwiona klajstrowo. Drugi wariant, czyli połączenie okładki przez przyklejenie w partii grzbietowej występował przy szyciu bezzwięzowym (holendrowanie) albo przy blokach połączonych klejowo, na jaskółczy ogon, zszytych na sztych lub na pierścień.

Zobacz też

Indeks alfabetyczny
Broszurowe oprawy
Wydawnicze oprawy
Tymczasowa oprawa
Holendrowanie
Jaskółczy ogon
Szycie ściegiem na sztych
Szycie na pierścień

Przypisy

  1. J. Greenfield, ABC of bookbinding, Naw Castle 2002, s. 4.
  2. F. Macchi, L. Macchi, Dizionario illustrato della legatura, Milano, 2002, s. 56, 419.
  3. Brossura, w: Wikipedia https://it.wikipedia.org/wiki/Brossura

Autor: E.P.